Μήπως ήρθε η ώρα να πετάξεις το fitness tracker σου;

Μια ερώτηση που δεν είναι κακό να απευθύνεις στον εαυτό σου, μετά από κάποιες φρέσκες έρευνες.

Κείμενο: Μαριέτα Χριστοπούλου

Τα τελευταία χρόνια, τα fitness trackers έχουν μπει στη ζωή μας για τα καλά. Με μια... μαγική τεχνολογία, καταφέρνουν να καταγράφουν δεδομένα για εμάς τα οποία στο παρελθόν ούτε θα φανταζόμασταν ότι θα μπορούσαμε να έχουμε στη διάθεση μας. Παλμοί, κάψιμο θερμίδων, βήματα και ένα σωρό άλλα, είναι στο χέρι μας κυριολεκτικά και μεταφορικά, κάνοντας την προπόνηση ακόμα πιο ενδιαφέρουσα και πολύπλοκη. Όμως, μπορούμε να τα εμπιστευόμαστε;

Έρευνες που έχουν δει πρόσφατα το φως της δημοσιότητας, απαντούν στο παραπάνω ως εξής: "μάλλον όχι". Στις αρχές του μήνα, έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Journal of the American Medical Association (JAMA), υποστήριξε ότι βάση ευρημάτων, τα fitness trackers δε βοηθάνε στο να διατηρηθείς σε φόρμα και να χάσεις κιλά. Για την ακρίβεια, περίπου 500 υπέρβαροι εθελοντές, κλήθηκαν να κάνουν διατροφή και περισσότερη άσκηση για δύο χρόνια. Στους μισούς δόθηκαν fitness trackers και στους άλλους όχι. Αυτοί που είχαν fitness trackers, διαπιστώθηκε ότι έχασαν λιγότερο βάρος συγκριτικά με το άλλο γκρουπ.

Στα παραπάνω άσχημα νέα για τα fitness trackers, ήρθε να προστεθεί και ακόμα ένα, το οποίο αφορά την ακρίβεια τους. Αυτή τη φορά, τα ερευνητικά δεδομένα δημοσιεύτηκαν στο JAMA Cardiology και κάνουν λόγο για ανακρίβεια στον τρόπο που αυτές οι συσκευές μετράνε τους παλμούς της καρδιάς. Όσο πιο γρήγορα τρέχεις, τόσο πιο πιθανό είναι να υπάρχουν αποκλίσεις από τους πραγματικούς καρδιακούς παλμούς σου. Μπορεί να δείχνουν παραπάνω και εσύ να τρομάξεις και να σταματήσεις την προπόνηση αλλά και λιγότερο, οπότε να δώσεις παραπάνω ένταση - ενώ δεν πρέπει.

"Οι κατασκευαστές λένε ότι δεν είναι ιατρική τεχνολογία, αλλά αυτό το μήνυμα δεν το ακούνε οι χρήστες" τονίζει ένας εκ των ερευνητών, ο Gordon Blackburn, καρδιολόγος στο Heart and Vascular Institute στην Cleveland Clinic. Οι ασθενείς, όπως προσθέτει, πηγαίνουν στο γιατρό με στοιχεία από fitness trackers και προσπαθούν να καταλάβουν τι φταίει. Για παράδειγμα διαπιστώνουν ότι οι παλμοί τους εκτοξεύονται όταν ασκούνται ή δεν καταφέρνουν να ανέβουν. Αποτέλεσμα είναι να αναστατώνονται και να θεωρούν ότι κάτι δεν πάει καλά στον οργανισμό τους, ενώ στην πραγματικότητα αυτό που δεν πάει καλά είναι το fitness tracker.

Με βάση τα παραπάνω, μάλλον πρέπει να ξανασκεφτείς αν χρειάζεσαι fitness tracker. Ίσως είναι... βιαστικό να το αποχωριστείς μια και καλή, αλλά τουλάχιστον έχε στο νου σου ότι δεν είναι αυθεντία. Απλά μπορεί με κάποιο τρόπο να σε βοηθήσει, έχοντας και εκείνο τα ελαττώματα του.