Ο φυλετικός διαχωρισμός στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.


Από τη στιγμή που το διαδίκτυο μπήκε δυναμικά στην καθημερινότητά μας, οι ερευνητές βρήκαν άλλο ένα πεδίο όπου διαχωρίζονται οι συμπεριφορές των δύο φίλων. Το Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου της Αλαμπάμα ήταν το πρώτο που διεξήγαγε-πριν από τέσσερα χρόνια- διεξοδική μελέτη για τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούν τα social media οι άντρες και οι γυναίκες. Έκτοτε, με την διαρκή εξάπλωση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, πραγματοποιήθηκαν επιπλέον έρευνες που επιβεβαίωσαν τα αρχικά πορίσματα: κοινώς, ότι οι άντρες χρησιμοποιούν τα social media κυρίως για να ενημερωθούν και για να κάνουν νέες γνωριμίες, ενώ οι γυναίκες δημιουργούν λογαριασμούς για να διατηρήσουν ζωντανές τις ήδη υπάρχουσες προσωπικές σχέσεις τους.

sexesmedia750.jpg

 

Αναλύοντας τα ποικίλα δεδομένα του, το Facebook αποκάλυψε το 2013 ότι οι άντρες χρήστες είχαν την τάση να συζητούν πιο αφηρημένα ζητήματα, επικεντρώνοντας ιδιαίτερα σε πολιτικές και κοινωνιολογικές συζητήσεις, ενώ οι γυναίκες χρησιμοποιούσαν το δημοφιλές μέσο για να ανταλλάσσουν πληροφορίες για οικογενειακά ή προσωπικά τους ζητήματα και μοιράζονται περισσότερο κάτι που θεωρούσαν ότι θα μπορούσε να φανεί πρακτικά χρήσιμο για κάποιον άλλον χρήστη. Κατά την ίδια έρευνα επιβεβαιώθηκε κάτι που δεν έχει διαφοροποιηθεί καθόλου μέχρι σήμερα: ότι οι γυναίκες λαμβάνουν τα πιο αρνητικά έως εχθρικά σχόλια, τα οποία συχνά φτάνουν στα όρια της παρενόχλησης, όταν διατυπώνουν θέσεις που αφορούν την πολιτική, τα κοινωνικά ζητήματα ή διχαστικά θέματα, όπως οι πρόσφυγες και ο ρατσισμός.

Το 2016, ο Βρετανός δημοσιογράφος, Martin Belam πειραματίστηκε με αυτές τις διαχωριστικές γραμμές που επισήμαιναν οι ερευνητές, σχολιάζοντας στο Twitter υποδυόμενος άλλοτε τη γυναίκα και άλλοτε τον άντρα. Το αποτέλεσμα ήταν αναμενόμενο: όσο σχολίαζε με γυναικείο προφίλ, ο λογαριασμός λάμβανε τα διπλάσια αρνητικά- έως και προσβλητικά- σχόλια. Το κοινωνιολογικό αυτόπείραμα αποτέλεσε αφορμή για τη βρετανική εφημερίδα Guardian να διεξάγει μια εσωτερική έρευνα. Αναλυτικότερα, 8 από τους 10 δημοσιογράφους της εφημερίδας που δέχτηκαν τα πιο υβριστικά σχόλια ήταν γυναίκες και αυτό προέκυψε από ανάλυση περίπου 70 εκατομμυρίων σχολίων αναγνωστών της ηλεκτρονικής έκδοσης! 

Το ίδιο χρονικό διάστημα, σχετική έρευνα του Pew Research Center έδειξε ότι οι γυναίκες τείνουν να προτιμούν τις πλατφόρμες εικόνας, κάτι που εξηγεί και την αυξημένη δημοτικότητα του Pinterest σε γυναίκες χρήστες, ενώ οι άντρες τις πλατφόρμες περιεχομένου, όπως το Twitter. Αναφορικά με τον γραπτό σχολιασμό παρουσιάζεται ως πιο συναισθηματικός και πιο ώριμος από την πλευρά των γυναικών, ενώ ο τρόπος έκφρασης των αντρών ως ιδιαίτερα λακωνικός και χωρίς ιδιαίτερο συναισθηματισμό.

Εν ολίγοις, τα social media δεν είναι τίποτα περισσότερο πέρα από μια βασική πλατφόρμα της καθημερινής μας επικοινωνίας που επικυρώνει την εμφανή και απείρως γοητευτική διαφορετικότητα των δύο φύλων.

Πηγή: Guardian, Pew Research Center