Ξαφνικά, όλο και περισσότερες γυναίκες χρησιμοποιούν φίλτρα για να αποκτήσουν αυτά τα χαρακτηριστικά, που θεωρούνται ιδανικά.



Τα social media έχουν επηρεάσει με πολλούς, διαφορετικούς τρόπους τα πρότυπα ομορφιάς. Από τη μία, γυναίκες plus size ποζάρουν με μπικίνι στην παραλία, εμπνέοντας πολλές ακόμα να συμφιλιωθούν με το σώμα τους, ενώ οι celebrities δεν διστάζουν να φωτογραφηθούν αμακιγιάριστες στο σπίτι, να δείξουν την κυτταρίτιδα και τις ραγάδες της εγκυμοσύνης.

Από την άλλη, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν συμβάλει σε αυτό που η ψυχολόγος Λίραζ Μάργκαριτ, PhD, αποκαλεί «Instagram face» ή αλλιώς το κορίτσι-cyborg. Όπως το έχει περιγράψει η Τζία Τολεντίνο στο New Yorker: «Ανάμεσα στις επαγγελματίες της ομορφιάς αναδύεται ένα και μοναδικό, τεχνητό πρόσωπο. Νεανικό, φυσικά, με επιδερμίδα χωρίς πόρους και σφριγηλά, ψηλά ζυγωματικά. Με γατίσια μάτια και μακριές βλεφαρίδες όπως των καρτούν. Με μικρή, καλοσχηματισμένη μύτη και σαρκώδη χείλη. Μοιάζει με απόγονο των Κιμ Καρντάσιαν, Μπέλα Χαντίντ, Έμιλι Ρατακόφσκι και Κένταλ Τζένερ μαζί».

Δεν είναι ξεκάθαρο από πού ξεκίνησε όλο αυτό: από τα φίλτρα ή τους influencers. Σε κάθε περίπτωση, το λεγόμενο Instagram face, σύμφωνα με τη Δρα Μάργκαριτ, αναδεικνύεται στο νέο πρότυπο ομορφιάς.

Πόσο δυνατό είναι αυτό το πρότυπο; Τουλάχιστον στην εφηβεία, πολύ. Σύμφωνα με δημοσκόπηση (Renfrew Center Foundation) στις ΗΠΑ, πάνω από το 50% των εφήβων προσθέτουν φίλτρα στη φωτογραφία τους προτού τη μοιραστούν στα social media, με την πλειονότητα να είναι γυναίκες. Και όλο αυτό θα μπορούσε να είναι μόνο ένα αθώο παιχνίδι, αν δεν είχε συνέπειες στους χρήστες: Νέα μελέτη (JAMA Facial Plastic Surgery) έδειξε ότι εφαρμογές όπως το Instagram τούς δίνουν τη δυνατότητα να πετύχουν επίπεδα τελειότητας που στο παρελθόν συναντούσαμε μόνο στα περιοδικά.

Πλαστικοί παρατηρούν ότι στο παρελθόν οι πελάτες τους τούς επισκέπτονταν με φωτογραφίες από celebrities, ζητώντας τους να τους κάνουν όπως αυτοί. Σήμερα τους επισκέπτονται με δικές τους φωτογραφίες που έχουν περάσει από φίλτρα. Υπάρχει ακόμα και ορισμός για αυτή τη συμπεριφορά: Snapchat dysmorphia (δυσμορφία του Snapchat). Πράγματι, μια μελέτη που διεξήγαγε η Αμερικανική Ακαδημία Χειρουργικής Προσώπου κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το 55% των πλαστικών χειρουργών έχουν πραγματοποιήσει επεμβάσεις προκειμένου να βοηθήσουν γυναίκες να μοιάζουν περισσότερο με τη φωτογραφία τους στο Snapchat.

«Ανέκαθεν η ανθρωπότητα τιμούσε την ομορφιά, αλλά μέσα στην τελευταία δεκαετία η εμμονή με την εξωτερική μας εμφάνιση έχει φτάσει στο ζενίθ της. Ο χρόνος που περνάμε στα social media μάς δημιουργεί ένα εξωπραγματικό πρότυπο ομορφιάς. Αλλά μόνος τρόπος για να διορθώσουμε τις ατέλειές μας δεν είναι η πλαστική επέμβαση, αλλά η φροντίδα της ψυχικής υγείας μας».

Photo: Charles Chen / Unsplash

Πηγή