Η νέα μαύρη κωμωδία ‘Bugonia’ του Έλληνα σκηνοθέτη με πρωταγωνίστρια την Έμα Στόουν κυκλοφορεί στις 6 Νοεμβρίου στις ελληνικές αίθουσες. 


Η λέξη Bugonia μπορεί να ακούγεται σαν φουτουριστική επινόηση, όμως κουβαλά μια σκοτεινά ποιητική ιστορία από τα βάθη της αρχαιότητας. Στην ελληνική και ρωμαϊκή μυθολογία, η βουγονία (bugonia στα λατινικά) ήταν η παράδοξη «γέννηση μελισσών από το σώμα ενός νεκρού ταύρου». Ένας μύθος που μιλούσε για αναγέννηση μέσα από τη φθορά, για ζωή που ανθίζει εκεί όπου υπήρχε θάνατος. Σκεφτείτε το σαν μια μακάβρια αλλά και γοητευτική αλληγορία: το τέλος δεν είναι ποτέ μόνο τέλος, μπορεί να κρύβει την απαρχή ενός νέου κύκλου.

Ο Γιώργος Λάνθιμος, με την κλασική του εμμονή στο αλλόκοτο, δανείζεται αυτόν τον όρο για να βαφτίσει την ταινία του. Και το κάνει με τρόπο που ταιριάζει απόλυτα στη φιλμογραφία του, γεμάτη παράδοξες συναντήσεις, πικρό χιούμορ και την αίσθηση πως κάθε εικόνα σε δοκιμάζει. Το Bugonia δεν είναι απλώς μια λέξη, είναι μια υπόσχεση για ιστορία όπου το ανθρώπινο σώμα, οι θεωρίες συνωμοσίας και η παράνοια μπλέκονται με τη φαντασίωση της αναγέννησης. Τουλάχιστον, από όσα μας έχει υποσχεθεί το trailer της ταινίας που θα βγει στις ελληνικές αίθουσες στις 6 Νοεμβρίου.

Η Bugonia δεν είναι απλά σινεμά, είναι η στιγμή που ο Λάνθιμος σου ψιθυρίζει: «Μήπως τελικά η πραγματικότητα είναι πιο παράλογη απ’ ό,τι φανταζόμαστε;». Κι εκεί βρίσκεται η γοητεία της λέξης. Bugonia δεν σημαίνει απλά «μέλισσες από ταύρο». Σημαίνει ανατροπή, πειραματισμός και μία ματιά στον κόσμο που μας προκαλεί να ξανασκεφτούμε τι είναι ζωή και τι θάνατος. Ένα όνομα, μία έννοια, μία εμπειρία.

Λίγα λόγια για την ταινία

Ο σκηνοθέτης Γιώργος Λάνθιμος, μετά το ‘Poor Things’ και ‘Kinds of Kindness’ (“Ιστορίες Καλοσύνης»), σε μαγνητίζει ξανά με το Bugonia, μια κοφτερή σάτιρα πάνω στη συνωμοσιολογία, την εταιρική κουλτούρα και τον κοσμικό τρόμο. Η υπόθεση είναι τόσο αλλόκοτη όσο και επίκαιρη. Δύο παρανοϊκά ξαδέλφια (Τζέσι Πλίμονς και Έινταν Ντέλμπις), γεμάτα χλεύη αλλά και μεγάλη αυτοπεποίθηση, απαγάγουν τη Μισέλ Φούλερ, μια ισχυρή CEO (την οποία ενσαρκώνει η Έμα Στόουν), πεπεισμένοι ότι είναι εξωγήινη αποφασισμένη να αφανίσει τη Γη.

Η Έμα Στόουν, αξεπέραστη στο να ισορροπεί ανάμεσα στην κομψότητα και το γκροτέσκο, γίνεται ταυτόχρονα όμηρος και δεσμοφύλακας, παγιδευμένη σε ένα σουρεαλιστικό κλουβί ιδεολογικής μανίας. Ο Τζέσι Πλέμονς είναι ιδανικός ως υποκινητής, ένας άντρας του οποίου η παράνοια είναι αρκετά πειστική ώστε να τρομάζει πραγματικά. 

Η μαύρη κωμωδία, remake της νοτιοκορεατικής sci-fi / μαύρης κωμωδίας “Save the Green Planet!” του 2003,  «δαγκώνει», αλλά ποτέ δεν χάνει τη χαρακτηριστική ψυχραιμία του Λάνθιμου. Η απόμακρη κάμερα, οι παρατεταμένες σιωπές, η δυσφορία που μένει στο κάδρο μέχρι να γίνει αφόρητη.

Κι όμως, εδώ υπάρχει κάτι πέρα από τη σάτιρα. Ο Λάνθιμος επιμένει πως το Bugonia δεν είναι υπερβολή, απλώς καθρεφτίζει αυτά που ήδη ζούμε: δυσπιστία, θεωρίες συνωμοσίας, αποξένωση. Αν το ‘Poor Things’ ήταν παραμύθι, το ‘Bugonia’ μοιάζει με το ξύπνημα στις τρεις το πρωί, με το κινητό ακόμα στο χέρι, να σκρολάρεις συνωμοσιολογίες. Την περιμένουμε με μεγάλη ανυπομονησία.