Netflix and chill, binge-watching, σειρές από όλο τον κόσμο και οι περίφημοι αλγόριθμοι. Πώς το Netflix άλλαξε για πάντα την τηλεόραση.
Το Netflix ξεκίνησε το 1997 στην Καλιφόρνια από τους Reed Hastings και Marc Randolph ως μία υπηρεσία ενοικίασης DVD μέσω ταχυδρομείου. 90s ήταν αυτά, τα DVD άρχισαν να αποκτούν μεγαλύτερο «κομμάτι της πίτας» της αγοράς, φτάνοντας στο απόγειό τους στα 00s.
Η ιδέα τους ήταν να προσφέρουν στους πελάτες μία πιο εύκολη και πρακτική εναλλακτική σε σχέση με τα παραδοσιακά βιντεοκλάμπ, χωρίς καθυστερήσεις και πρόστιμα. Το 1999 εισήγαγαν το μοντέλο συνδρομής με απεριόριστες ενοικιάσεις, κάτι που έκανε την υπηρεσία ιδιαίτερα δημοφιλή.
Με την ανάπτυξη του διαδικτύου, το Netflix το 2007 παρουσίασε την πλατφόρμα streaming, επιτρέποντας στους χρήστες να παρακολουθούν σειρές και ταινίες online. Έτσι, από μια απλή υπηρεσία DVD, εξελίχθηκε σε παγκόσμιο κολοσσό ψυχαγωγίας.
Πώς το Netflix άλλαξε τον τρόπο που βλέπουμε τηλεόραση;
1. Η Ελευθερία του On-Demand
Το Netflix έσπασε τα δεσμά του προγράμματος και χάρισε στους θεατές την απόλυτη ελευθερία. Τέρμα οι ώρες, μέρες ή και βδομάδες αναμονής για το νέο επεισόδιο της αγαπημένες σου σειράς. Κάθε σεζόν διαθέσιμη αμέσως, έτοιμη για binge-watching. Ένα μοντέλο που άλλαξε τον τρόπο που καταναλώνουμε περιεχόμενο, μετατρέποντας την τηλεόραση σε προσωπική εμπειρία και δίνοντας δύναμη στον θεατή να επιλέγει πότε, πώς και πόσο θα δει.
2. Binge-Watching: Μία νέα τάση
Αν η τηλεόραση ήταν κάποτε “ραντεβού”, το Netflix τη μετέτρεψε σε “μαραθώνιο”. Με την κυκλοφορία ολόκληρων σεζόν, δημιούργησε μια νέα κουλτούρα. Βραδιές αφιερωμένες σε συνεχόμενα επεισόδια, συζητήσεις γύρω από spoilers, hashtags στα social media. Το binge-watching έγινε τάση, αλλά και τρόπος κοινωνικής ταυτότητας. Ένα lifestyle φαινόμενο που άλλαξε για πάντα την ίδια τη σχέση μας με την αφήγηση.
3. Original Content: Από Streamer σε Studio
Το Netflix δεν είναι απλά μία πλατφόρμα και πάροχος. Με σειρές όπως το ‘House of Cards’ και ‘Stranger Things’, μετατράπηκε σε δημιουργό πρωτότυπου περιεχομένου υψηλής ποιότητας. Αυτή η στρατηγική όχι μόνο το διαφοροποίησε από τον ανταγωνισμό, αλλά έθεσε νέα πρότυπα στην παραγωγή. Με κινηματογραφικά budgets, διεθνείς συνεργασίες και τόλμη σε θεματολογία, το Netflix αναδείχθηκε σε παγκόσμιο powerhouse που συναγωνίζεται μεγάλες και ιστορικές εταιρείες παραγωγής (που στο τέλος ακολούθησαν τα βήματά του).
4. Παγκόσμια πρόσβαση, τοπικές ιστορίες
Σειρές όπως το ‘La Casa de Papel’ και το ‘Squid Game’ απέδειξαν πως η τηλεόραση δεν έχει πλέον σύνορα. Από ισπανικά heist δράματα μέχρι κορεάτικα θρίλερ, το Netflix έκανε τον κόσμο μικρότερο, δίνοντας φωνή σε δημιουργούς που παλαιότερα δεν θα είχαν διεθνή πλατφόρμα. Η τηλεόραση έγινε πολυπολιτισμική, προσβάσιμη και αληθινά παγκόσμια εμπειρία.
5. Αλγόριθμοι & προσωπική εμπειρία
Η μαγεία του Netflix δεν είναι μόνο το περιεχόμενο, αλλά και ο τρόπος που το προτείνει. Με έξυπνους αλγόριθμους, χτίζει εξατομικευμένη εμπειρία για κάθε θεατή. Από τα thumbnails που αλλάζουν, μέχρι τις λίστες “Επειδή παρακολουθήσατε το…”, η πλατφόρμα δημιούργησε μια αίσθηση “τηλεόρασης για μένα”. Αυτή η data-driven προσέγγιση επηρέασε ολόκληρη τη βιομηχανία, κάνοντας την εξατομίκευση βασικό στοιχείο του μέλλοντος της ψυχαγωγίας.
Με όλα τα παραπάνω, το Netflix άλλαξε τον τρόπο που βλέπουμε και απολαμβάνουμε την τηλεόραση. Κάποιοι θα διαφωνήσουν με τη χρήση αλγορίθμων και την ταυτόχρονη κυκλοφορία όλων των επεισοδίων μίας σεζόν και σε πολλές περιπτώσεις δεν έχουν άδικο. Το μόνο σίγουρο είναι ότι το Netflix, για καλό ή κακό, όχι απλά άλλαξε τον τρόπου που βλέπουμε τηλεόραση, άλλαξε την ίδια την τηλεόραση.