Γράμματα αγάπης ή διαφημίσεις;


Το Χόλιγουντ είχε από πάντα την τάση να δημιουργεί βιογραφικές ταινίες γύρω από διάσημα brands (βλ. το οσκαρικό «The Social Network» και το απολαυστικό «The Founder»), τα κορυφαία δείγματα του είδους ωστόσο, εστίαζαν πάντα περισσότερο στα σκοτεινά παρασκήνια, παρά στα λαμπερά επιτεύγματα της καπιταλιστικής μηχανής.

Όχι τόσο τους τελευταίους έξι μήνες: Το 2023, το Χόλιγουντ δείχνει να έχει πάθει μία αναξέλεγκτη... καταναλωτική μανία, δημιουργώντας μια σειρά από βιογραφικά φιλμ υψηλού κύρους, και εξερευνώντας τα origins εμβληματικών προϊόντων -από τα Flamin' Hot Cheetos και τα Air Jordan, μέχρι το BlackBerry και το Tetris.

Στοχεύοντας στους νοσταλγικούς millenials και αγνοώντας τα καπιταλιστικά παιχνίδια που λαμβάνουν χώρα κάτω από το τραπέζι, οι εν λόγω ταινίες κοιτούν με θαυμασμό τα επιχειρηματικά μυαλά που λάνσαραν τα πιο iconic προϊόντα των nineties, σε μια σειρά από ελπιδοφόρα success stories. Με αφορμή την κυκλοφορία του πρώτου τρέιλερ για το «The Beanie Bubble» λοιπόν, όπου ο Zach Galifianakis σκαρφίζεται μία κολεξιόν από high-end λούτρινα αρκουδάκια, το Platform κοιτάει πίσω στους τελευταίους έξι μήνες, και προσπαθεί να αποκρυπτογραφήσει αυτό το απρόσμενο κινηματογραφικό «ρεύμα».

Air

Το πρώτο «καταναλωτικό» φιλμ που προσγειώθηκε φέτος στις οθόνες μας φέρει την υπογραφή του πολυβραβευμένου Ben Affleck, και αναλαμβάνει να μας διηγηθεί την δημιουργία του «Air Jordan», του δημοφιλέστερου αθλητικού παπουτσιού όλων των εποχών. Με ονόματα υψηλού κύρους μπροστά και πίσω από την κάμερα, το «Air» απέσπασε θετικές κριτικές, αλλά παρά το τεράστιο marketing push, δεν κατάφερε να σημειώσει εμπορική επιτυχία.

Tetris

Με την άνοδο των streaming services, έχει ανοίξει η αγορά για μετριοπαθούς budget παραγωγές που λειτουργούν ταυτόχρονα ως μεγάλου μήκους διαφημίσεις: Στο «Tetris» του Jon S. Baird, ο Taron Egerton ενσαρκώνει τον Henk Rogers, έναν επιχειρηματία από τη Χαβάη που επιχείρησε να εξασφαλίσει τα δικαιώματα δημοσίευσης του ομώνυμου βιντεοπαιχνιδιού στις δυτικές αγορές. Η πραγματική ιστορία πίσω από το σενάριο είναι συναρπαστική, η ταινία όμως σπαταλιέται σε ξεδιάντροπα ειδωλολατρικές σκηνές, όπως αυτή όπου ο Rogers βάζει τα κλάματα αντικρίζοντας το πρωτότυπο Game Boy.

ΒlackBerry

Με selling point το (ψευδές) γεγονός πως το BlackBerry αποτέλεσε το πρώτο smartphone της ιστορίας, η ταινία εξερευνά την άνοδο και την πτώση της ομώνυμης καναδικής εταιρίας, μέσα από τα μάτια των ιδρυτών της. Με τον Jay Baruchel στο ρόλο του Ελληνοαμερικανού Mike Lazaridis, το «BlackBerry» απέσπασε απρόσμενα θερμές αντιδράσεις από την κινηματογραφική κοινότητα, με τον Peter Debruge του Variety να το περιγράφει ως «μία φρέσκια και ζωηρή σάτιρα του κόσμου της τεχνολογίας».

Flamin' Hot

Διαφημισμένο ως ενδυναμωτικός ύμνος της καταπιεσμένης μεξικανικής μειονότητας, το «Flamin' Hot» της Eva Longoria ακολουθεί την ιστορία του Ρίκο, ενός χαμηλόβαθμου επιστάτη που εμπνεύστηκε την πικάντικη γεύση των αμερικανικών Cheetos (τα οποία είναι εντελώς διαφορετικά από αυτά που έχουμε στη χώρα μας).

The Beanie Bubble

Το πιο πρόσφατο δείγμα του νέου αυτού κινηματογραφικού «ρεύματος» αναμένεται να κυκλοφορήσει τον Ιούλιο στο AppleTV+ και, ομολογουμένως, δείχνει να είναι κάπως πιο καυστικό από τους προκατόχους του: Ο (αγνώριστος) Ζακ Γαλιφιανάκης ενσαρκώνει εδώ τον εκκεντρικό επιχειρηματία Ty Warner, ο οποίος δημιούργησε ένα νέο brand λούτρινων παιχνιδιών που έκανε θραύση στην Αμερική της δεκαετίας του '90.