Το σύμβολο του Παρισιού συνεχίζει να σαγηνεύει κάθε επισκέπτη της πρωτεύουσας της Γαλλίας.


Δεν μπορεί να φανταστεί κάποιος το Παρίσι χωρίς τον Πύργο του Άιφελ, σήμα κατατεθέν της γαλλικής πρωτεύουσας, με εκατομμύρια τουριστών να τον επισκέπτονται κάθε χρόνο.

Ο Πύργος του Άιφελ που βρίσκεται στο 7ο δημοτικό διαμέρισμα του Παρισιού, στο Πεδίον του Άρεως, κατασκευάστηκε μεταξύ των ετών 1887 με 1889 και άνοιξε επίσημα για το κοινό στις 6 Μαΐου 1889. Έχει τρία επισκέψιμα επίπεδα, προσβάσιμα με σκάλες ή ανελκυστήρα.

Συλλέξαμε 10 απίθανα στοιχεία για τον Πύργο του Άιφελ και τα μοιραζόμαστε μαζί σας.

Το όνομα Άιφελ
Το όνομα προήλθε από τον Γάλλο πολιτικό μηχανικό Αλέξανδρο Γουστάβο Άιφελ (1832-1923) που σχεδίασε και κατασκεύασε με την εταιρεία του τον πύργο που τελικά πήρε το όνομά του. Ο Άιφελ κατασκεύασε σημαντικό μέρος και του Αγάλματος της Ελευθερίας στο Παρίσι, πριν αυτό μεταφερθεί το 1885 στη Νέα Υόρκη.

Σχεδιάστηκε για τα εγκαίνια μεγάλης διεθνούς έκθεσης
Ο Πύργος του Άιφελ κατασκευάστηκε με σκοπό να είναι η αψίδα εισόδου της μεγάλης διεθνούς έκθεσης
Exposition Universelle το 1889 στο Παρίσι. Με 32 εκατομμύρια επισκέπτες ήταν μία από τις μεγαλύτερες εμπορικές και πολιτιστικές εκθέσεις του κόσμου. Το 1889, μάλιστα, σηματοδοτούσε τα 100 χρόνια από την έναρξη της Γαλλικής Επανάστασης.
 

Διαφήμιση της Citroën
Στις 4 Ιουλίου 1925, 250 χιλιάδες λαμπάκια άναψαν στον Πύργο του Άιφελ σαν μέρος της πρωτοποριακής για την εποχή διαφήμισης της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας Citroën. Η διαφήμιση μπήκε στο βιβλίο των ρεκόρ Γκίνες σαν η μεγαλύτερη στον κόσμο, μπορούσε να την δει κάποιος από 95 χιλιόμετρα μακριά.



Κάποτε ήταν κίτρινος
Από το 1968 μέχρι σήμερα, ο Πύργος του Άιφελ κρατάει το δικό του χαρακτηριστικό καφέ χρώμα, πάντα σε αρμονία με το παρισινό αστικό τοπίο. Δεν ήταν πάντοτε καφέ. Στις αρχές του 1900 το χρώμα του πύργου ήταν κίτρινο στην κορυφή και κίτρινο-πορτοκαλί στη βάση.



Μία από τις ψηλότερες κατασκευές του κόσμου
Ο Πύργος του Άιφελ «βλέπει» το Παρίσι από 300 μέτρα ύψος και μέχρι το 1930 ήταν η πιο ψηλή κατασκευή στον κόσμο. Τότε εμφανίστηκαν οι ουρανοξύστες-σύμβολα της Νέας Υόρκης, όπως το κτίριο
Chrysler (319 μ. ύψος, υπολογίζοντας την κεραία) και το Empire State Building (443 μ. ύψος, υπολογίζοντας και την κεραία). Βέβαια, αν προσθέσουμε στα 300 μέτρα του Πύργου του Άιφελ και το ύψος της κεραίας αναμετάδοσης που υπάρχει στην κορυφή του, τότε το ύψος του φτάνει στα 330 μέτρα. Ο πόλεμος της κεραίας!



Το ύψος του αλλάζει ανάλογα με τη θερμοκρασία
Κατασκευασμένος από χιλιάδες κομμάτια σφυρήλατου σιδήρου, ο Πύργος του Άιφελ διαστέλλεται κατά τους πιο θερμούς μήνες και μπορεί να ψηλώσει ακόμα και 17 εκατοστά, ενώ τους πιο κρύους μήνες μπορεί να συρρικνωθεί 15 εκατοστά. Όλα αυτά μέρος ενός φυσικού φαινομένου, σύμφωνα πάντα και το υλικό με το οποίο είναι φτιαγμένος ο πύργος.

Ο Χίτλερ ήθελε να τον καταστρέψει
Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και την κατάληψη της Γαλλίας από τις ναζιστικές δυνάμεις, ο Αδόλφος Χίτλερ διέταξε την καταστροφή του Πύργου του Άιφελ. Κάτι που, ευτυχώς, δεν συνέβη. Μάλιστα, οι Γάλλοι αντιστασιακοί έκοψαν τα καλώδια του ανελκυστήρα του πύργου για να μην μπορούν οι κατακτητές να ανέβουν με ευκολία στην κορυφή και να υψώσουν τη σημαία τους.

Έχουμε και στα Φιλιατρά, Πύργο του Άιφελ
Ένα μικρό αντίγραφο του διάσημου παρισινού πύργου περιμένει τους επισκέπτες των Φιλιατρών κατά την είσοδό τους στην όμορφη κωμόπολη της Μεσσηνίας. Είναι ύψους 26 μέτρων, πολύ μικρότερος από τον αυθεντικό Πύργο του Άιφελ που ξεπερνάει τα 300 μέτρα ύψος. Το 2012, μάλιστα, ο δήμαρχος Παρισίων είχε ζητήσει από την
UNESCO να απομακρυνθεί το ελληνικό ομοίωμα του Πύργου του Άιφελ. Ζήλεψε;

Καταφύγιο κάτω από τον πύργο
Κάτω από τον Πύργο του Άιφελ και κοντά στη νότια είσοδο, υπάρχει ένα οργανωμένο υπόγειο καταφύγιο και ένας αριθμός τούνελ που συνδέονται μεταξύ τους. Το πρώτο μπορείς να το επισκεφτείς, πραγματοποιούνται ξεναγήσεις, ενώ η ύπαρξη των δεύτερων δεν έχει επιβεβαιωθεί επίσημα.

Βάφεται μόνο με το χέρι
Ακόμα και σήμερα, ο Πύργος του Άιφελ βάφεται μόνο με το χέρι από περισσότερους από 50 μπογιατζήδες και ποτέ από απόσταση ή άλλα μέσα. Δεν βάφεται κάθε χρόνο, αλλά κάθε επτά χρόνια. Για τους φετινούς Ολυμπιακούς Αγώνες Παρίσι 2024, το κόστος βαψίματος και συντήρησης ξεπέρασε τα 50 εκατομμύρια ευρώ.