Θωμάς Μπουντουρίδης (νέοι που επιχειρούν): Ξεχάστε ό,τι ξέρατε για τις δημοπρασίες και «Stop bidding and start dibing!

Μας μιλάει για το Dibin, την πρώτη ηλεκτρονική πλατφόρμα δημοπρασιών όπου οι τιμές ξεκινούν χαμηλές και μειώνονται κάθε φορά που προσφέρετε.

Κείμενο: Παναγιώτης Λουκάς

Όλοι γνωρίζουμε τις δημοπρασίες όπως είναι σήμερα. Το αντικείμενο ξεκινάει από μια σχετικά χαμηλή τιμή και ανεβαίνει όσο οι ενδιαφερόμενοι χτυπάνε. Στο τέλος, θα πρέπει να αγοραστεί στην υψηλότερη τιμή (μεγαλύτερο πλειοδότη). Φυσικά, αυτό σημαίνει ότι πάντα θα κερδίζει αυτός με τα περισσότερα χρήματα, κ επίσης, είναι μια βαρετή διαδικασία που θέλει χρόνο. Ο Θωμάς Μπουντουρίδης αναρωτήθηκε γιατί να μην έχουν όλοι τις ίδιες πιθανότητες ανεξαιρέτως budget και γιατί να μη μπορείς να κερδίσεις κάτι που είναι ήδη πολύ ακριβό μέχρι και 0,01€ και γιατί να μη  μπορεί η διαδικασία να έχει πλάκα; Αυτή είναι η βασική ιδέα πίσω από τη δημιουργία του Dibin, την πρώτη ηλεκτρονική πλατφόρμα δημοπρασιών όπου οι τιμές ξεκινούν χαμηλές και μειώνονται κάθε φορά που προσφέρετε. Για το Dibin μιλήσαμε με τον Θωμά Μπουντουρίδη. Διαβάστε τα όσα ενδιαφέροντα είπε στον Παναγιώτη Λουκά.
 
Ζούμε σε μια αγροτική περιοχή του νομού Σερρών (χαμηλού οικονομικού επιπέδου). Παρατηρήσαμε λοιπόν και λόγω της επαφής μας με φτωχούς ανθρώπους αλλά και λόγω της εργασίας μας στο κατάστημα λιανικής πώλησης υπολογιστών που έχουμε εδώ και 12 χρόνια, 2 πράγματα. 1) Οι άνθρωποι επενδύουν και ξοδεύουν ποσά σε δήθεν «Ευκαιρίες», όπως επίσης και σε παιχνίδια (είτε τυχερά είτε όχι), χωρίς να αναλογίζονται αν η διαδικασία είναι διαφανής, δίκαιη, ανταποδοτική κτλ. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει μια ανάγκη. Εγώ προσωπικά την ονόμασα «Gimme a break need». Δηλαδή η ανάγκη να πάει κάτι καλά σε μια καθημερινότητα που γενικά όλα πάνε στραβά. 2) Η διαδικασία αγοράς και πώλησης είναι δυαδική. Είτε έχω τα χρήματα να αγοράσω κάτι (1) είτε δεν τα έχω (0). Τι γίνεται λοιπόν αν έχω κάποια χρήματα να διαθέσω και θέλω το προϊόν αλλά δεν είναι αρκετά; Αυτό που θέλαμε λοιπόν είναι να δημιουργήσουμε μια λύση που είναι για όλους, ασχέτως οικονομικού προφίλ, και να κβαντίζει τη διαδικασία πώλησης.
 
Tο πλεονέκτημα της διαδικασίας που έχουμε σκεφτεί: ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ. Δεν έχει σημασία αν έχεις 5 ευρώ στο πορτοφόλι ή αν έχεις 1 εκατομμύριο ευρώ. Μπορείς να συμμετέχεις. Και όχι μόνο αυτό αλλά μπορείς να συμμετέχεις επι ίσοις όροις με τον αντίπαλο. Δεν είμαστε Pay to win λύση. Επίσης είναι ευχάριστο, γρήγορο και σέβεται τον πελάτη, ενώ ταυτόχρονα του δίνει την πιθανότητα (κβαντισμός) να αποκτήσει ένα προϊόν σε πολύ χαμηλή τιμή που υπό άλλες συνθήκες θα ήταν αδύνατον. Πλέον έχεις 2 ευρώ, έχεις την πιθανότητα να αποκτήσεις ένα προϊόν όπως πχ  ένα iPhone, μέσω μιας διαδραστικής διαδικασίας που δεν είναι λοταρία, δεν είναι loot box και απαιτεί decision making ενώ προσφέρει κάτι (παιχνίδι) στον χρήστη.

 dibin1

Στόχος μας είναι να αλλάξουμε τον τρόπο που ο κόσμος σκέφτεται τις αγορές. Η παιχνιδοποίηση της πώλησης. Και μετά από αρκετό καιρό να μην εξαιρείται ο απλός καταναλωτής από την πώληση ακόμα και premium προϊόντων. Επίσης θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα ολόκληρο οικοσύστημα που να περιστρέφεται γύρω από την διαδικασία του dib-in, ώστε ο πελάτης να μπορεί να κάνει πάρα πολλά πράγματα και όχι απλώς να παίζει ένα παιχνίδι. Π.χ. έχουμε στο μυαλό μας τη συνεργασία με ελληνικές startup BNPL (Buy now pay later), τη διασύνδεση με e-shop, την εφαρμογή NFTs στο παιχνίδι μας καθώς και τη σύνδεσή μας με το blockchain. Οι δυνατότητες είναι πραγματικά άπειρες. 

dibin2
 
Αυτή τη στιγμή είμαστε εγώ και ο συνεργάτης μου. Ωστόσο έχουμε εξωτερικούς συνεργάτες με τους οποίους συνεννοούμαστε και συντονιζόμαστε μέσω βιντεοκλήσεων. Πολλοί από αυτούς μάλιστα είναι στο εξωτερικό (ΗΠΑ, Ν.Αφρική κτλ).
 
Η Ελλάδα δεν είναι το κατάλληλο μέρος να είσαι νέος επιχειρηματίας. Οι χρηματοδοτήσεις ακόμα και για απλές ανάγκες μιας επιχείρησης είναι μηδαμινές. Ευτυχώς για εμάς ανήκουμε στον χώρο των startup (πρόσφατα γίναμε μέλος του Elevate Greece) και ευτυχώς τα τελευταία χρόνια υπάρχει ιδιαίτερη κινητικότητα στον χώρο αυτό. Επίσης έχουν γίνει μεγάλα βήματα στην ψηφιακή διακυβέρνηση που μας λύνει τα χέρια σε μερικά πράγματα που αφορούν το management. Δεν έχουμε σκεφτεί να τα παρατήσουμε ποτέ. Πιστεύουμε στην ιδέα μας και θα συνεχίσουμε να μαχόμαστε ώστε να την κάνουμε να πετύχει.
 
Νομίζω η Νο1  πρόκληση για μια επιχείρηση είναι να βρει το κατάλληλο εργατικό δυναμικό. Μην παρανοήσετε. Η Ελλάδα έχει τρομερούς εργαζόμενους και πολύ καλά καταρτισμένους. Ωστόσο αποτελεί πρόκληση να βρεις αυτούς που έχουν τις ικανότητες που χρειάζεσαι αλλά ταυτοχρόνως να ταιριάζουν και στην ιδιοσυγκρασία της ομάδας. Επίσης φυσικά η πρόκληση του να βρεις την απαραίτητη χρηματοδότηση.
 
Ναι, εάν μπορούσα να γύρισω πίσω στον χρόνο,  θα άλλαζα τον τρόπο που επέλεξα τους προηγούμενους συνεργάτες μας και επίσης τον έλεγχο που άσκησα επάνω τους. Δυστυχώς μερικοί άνθρωποι δεν μπορούν να λειτουργήσουν στα πλαίσια της εμπιστοσύνης και της συνεργασίας. Αυτό ήταν καθοριστικής σημασίας σημείο για εμάς καθώς επηρεάζει ακόμα και τώρα το project πολύ αρνητικά. Προσωπικά δεν θα ήθελα να δω τον εαυτό μου διαφορετικά μετά από 5 χρόνια. Θα ήθελα όμως να έχουμε πετύχει αυτό που θέλουμε και το project μας να είναι πλέον Ευρωπαϊκής ή γιατί όχι Διεθνούς εμβέλειας και να χρειάζεται να κάνω ταξίδια για να το διαχειρίζομαι. Είναι κάτι που πάντα το ήθελα.
 
Κάθε κρίση δημιουργεί ευκαιρίες. Και οι νέοι που βγαίνουν τώρα στην αγορά εργασίας έχουν μια τρομερή κατάρα και ευτυχία ταυτοχρόνως. Η αγορά εργασίας είναι σε κακό χάλι, κακοί μισθοί, κάκιστες συνθήκες εργασίας κτλ. Ωστόσο δεν είναι τυχαίο που δημιουργούνται τόσες πολλές startup στην Ελλάδα. Οφείλεται στο ότι οι νέοι Έλληνες δεν έχουν αυτό που λέμε το «χρυσό κλουβί». Δεν έχουν έναν παχυλό μισθό σε μια μεγαλοεταιρία που θα λειτουργεί αποτρεπτικά στη δημιουργικότητα τους αλλά και στη διάθεση τους να πάρουν ρίσκο. Ο Έλληνας εργαζόμενος δεν έχει τίποτα να χάσει. Η συμβουλή μου λοιπόν είναι, δημιουργήστε, μη ξεκινάτε την καριέρα σας με σκοπό να γίνετε υπάλληλοι. Εκεί έξω υπάρχουν ευκαιρίες και υπάρχουν και άνθρωποι έτοιμοι να επενδύσουν σε ιδέες και προοπτικές. Αυτό που σκεφτήκατε ένα βράδυ τυχαία, κυνηγήστε το. Έτσι και εμείς. Ίσως πετύχουμε ίσως όχι. Τουλάχιστον το προσπαθήσαμε. Εξάλλου όπως είπε και ο Nolan Bushnell (ιδρυτής της ATARI): “Κάθε ηλίθιος που έχει μπει για μπάνιο, είχε μια φαεινή ιδέα. Αυτοί που βγήκαν και το κυνήγησαν έκαναν τη διαφορά»
 
https://dib-in.com