Doomscrolling: Μια επικίνδυνη για την ψυχική υγεία συνήθεια και πώς θα την αποβάλουμε από την καθημερινότητά μας

Πώς θα προστατεύσουμε την ψυχική μας υγεία από μια συνήθεια που φαίνεται να ανθεί τα τελευταία χρόνια ανάμεσα στους χρήστες των κοινωνικών μέσων;

Κείμενο: Ναταλία Πετρίτη



Τα τελευταία χρόνια της πανδημίας, του πολέμου, της ανόδους της ακροδεξιάς και του ρατσισμού, των γυναικοκτονιών, της οικολογικής και ενεργειακής κρίσης και εκατοντάδων άλλων δεινών που δυστυχώς έχουν πλήξει ανεπανόρθωτα την ανθρωπότητα, λίγοι ήταν οι χρήστες των social media που δεν υιοθέτησαν ως έναν βαθμό τουλάχιστον την επικίνδυνη για την ψυχική μας υγεία συνήθεια του doomscrolling. Όπως μαρτυρά η λέξη από την ετυμολογία της, πρόκειται για το συνηθισμένο σκρολάρισμα στο feed μας και σε sites ενημέρωσης, με τη διαφορά όμως πως η συνήθεια αυτή λαμβάνει αρνητικό πρόσημο, αφού αποτελεί μια πρακτική απορρόφησης αποκλειστικά σχεδόν κακών ειδήσεων, που κάνουν κακό στην ψυχική μας υγεία.

Σύμφωνα με σχετικές έρευνες, η κατανάλωση αποκλειστικά αυτού του είδους των ειδήσεων, δημιουργεί ουσιαστικά έναν φαύλο κύκλο, όπου το άτομο συνηθίζει να διαβάζει μόνο τέτοιες, οδηγώντας τον εαυτό του στην ανάπτυξη αρνητικών συναισθημάτων, όπως ο φόβος, το χρόνιο άγχος, η κατάθλιψη, το στρες και η γενικευμένη απαισιοδοξία.

Τρόποι αποφυγής του doomscrolling





Όσο κι αν το doomscrolling αποτελεί μία συνήθεια την οποία δύσκολα μπορούμε να ξεπεράσουμε (δεδομένης μιας πραγματικότητας που πάει από το κακό στο χειρότερο), το καλύτερο θα ήταν να το προσπαθήσουμε με όλες μας τις δυνάμεις. Πώς θα συμβεί αυτό; Μα με τους παρακάτω τρόπους, αλλά και με διαρκή προσπάθεια αναζήτησης θετικών στοιχείων στην καθημερινότητά μας.

Αποσυνδέσου

Η αποσύνδεση από το κινητό μας, τον υπολογιστή και την τηλεόραση στον ελεύθερο χρόνο μας είναι πολύτιμη και πρέπει να γίνεται τακτικά, ώστε να αποφύγουμε την απορρόφηση αρνητικών ειδήσεων. Το να μειώνουμε την έκθεσή μας στο μπλε φως της οθόνης, μας βοηθά επίσης στη χαλάρωση και κατ' επέκταση στον ύπνο μας.

Συνδέσου με εναλλακτικούς τρόπους


Αν το να αποχωριστεί κανείς το κινητό του φαντάζει δύσκολο, η εναλλακτική του χρήση μπορεί επίσης να βοηθήσει. Για παράδειγμα, ένα τηλέφωνο με έναν φίλο ή μία βίντεο- κλήση με ολόκληρη την παρέα, είναι συνήθειες που μπορούν να μας φτιάξουν το κέφι. Το ίδιο και η μουσική ή κάποιο podcast.

Βάλε όρια

Αν δυσκολεύεσαι να μην παρακολουθείς τις ειδήσεις και κάνεις επίσης μια σχετική δουλειά, προσπάθησε να θέσεις τουλάχιστον τα δικά σου όρια ως προς το πόσο και πότε θα τις διαβάζεις. Για παράδειγμα, προσπάθησε να μην παρακολουθείς τα νέα ή να κάνεις doomscrolling μετά το βραδινό σου, ώστε να μη διαταράξεις τον ύπνο σου. Παράλληλα, όταν παρακολουθείς κάτι που σου προκαλεί άγχος, αυτό είναι το σήμα από το σώμα σου για να σταματήσεις αυτό που κάνεις αμέσως. Επιπλέον, αν αυτό συμβαίνει όταν σκρολάρεις και στα social media, σταμάτα να ακολουθείς λογαριασμούς που προωθούν περιεχόμενο το οποίο σου κάνει trigger και προτίμησε εκείνους που σε γεμίζουν με θετική ενέργεια και όμορφα συναισθήματα.