Μια νέα έρευνα έρχεται να ρίξει φως σε μια ολόκληρη γενιά, αυτή των Millenials και τους νέους όρους που διαμορφώνει στο επαγγελματικό τοπίο.


Ποια είναι η στάση και οι στόχοι τους ως προς την καριέρα που επιλέγουν; Τι θεωρούν σημαντικό όταν σχεδιάζουν την επαγγελματική τους ζωή;

Της Μάρως Αγγελοπούλου

Η Γενιά Υ, γνωστή και ως Millennials, είναι σήμερα η μεγαλύτερη γενιά στον κόσμο. Θέλουν να μαθαίνουν και να αναπτύσσονται. Είναι απαιτητικοί, έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της εργασίας και δεν διστάζουν να αλλάξουν πορεία ανά πάσα στιγμή. Επίσης, είναι η γενιά µε τα περισσότερα προσόντα που έχει µπει ποτέ στον εργασιακό στίβο.

peopleworking.jpg

Η Ελλάδα της κρίσης και των υψηλών ποσοστών ανεργίας, δημιουργεί ένα πολύ ιδιαίτερο πλαίσιο αναζήτησης εργασίας, στο οποίο οι νέοι προσπαθούν να σπουδάσουν, να αποκτήσουν εξειδίκευση και να δημιουργήσουν. Αυτό το ιδιόμορφο εργασιακά περιβάλλον της χώρας μας, πόσο πραγματικά μπορεί να ανταποκριθεί στα όνειρα και τους ρεαλιστικούς στόχους που θέτουν; Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από το Kariera και το Εργαστήριο Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού του Τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών κατά το χρονικό διάστημα Απρίλιος-Μάιος 2016. Στην έρευνα έλαβαν μέρος 5.208 νέοι, εκπρόσωποι της γενιάς Υ (γεννημένοι την περίοδο 1980-2000) ηλικίας 18-35 ετών, φοιτητές και απόφοιτοι ΑΕΙ/ΑΤΕΙ απ’ όλη την Ελλάδα με χρήση δομημένου ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου και τυχαία δειγματοληψία. Από τους ερωτηθέντες, το 97% είναι φοιτητές ή απόφοιτοι ελληνικών σχολών ΑΕΙ ή ΤΕΙ και το 3% Πανεπιστημίων του εξωτερικού.

Τα συμπεράσματα που προκύπτουν από την έρευνα είναι πράγματι διαφωτιστικά:

anazitisiergasias_1.jpgΟι εταιρίες Τεχνολογίας συγκεντρώνουν την προτίμηση των περισσοτέρων και είναι λογικό, εφόσον μιλάμε για μια γενιά που κατά μέσο όρο ελέγχει το κινητό της 43 φορές την ημέρα, έχει εξοικειωθεί με το διαδίκτυο, είναι διαρκώς δικτυωμένη σε social media και βιώνει καθημερινά τις τεχνολογικές εξελίξεις.

• Ως προς το ιδιοκτησιακό καθεστώς, η συντριπτική πλειοψηφία (73%) επιθυμεί να εργασθεί σε εταιρία του ιδιωτικού τομέα, ενώ τα χαμηλότερα ποσοστά παρουσιάζονται στην κατηγορία των ΜΚΟ (4%). Χαμηλά είναι και τα ποσοστά για το Δημόσιο (8%) και τον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα (6%). Δεύτερη σε προτίμηση μετά τον ιδιωτικό τομέα έρχεται η αυτό-απασχόληση με 9%.

Το 53% των νέων προτιμά να εργασθεί σε ελληνική εταιρία και το 47% σε ξένη/πολυεθνική εταιρία.

special_jobs.jpg

• Οι εταιρίες Υψηλής Τεχνολογίας και Πληροφορικής, η Βιομηχανία, οι Τράπεζες, Χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί και Εταιρίες Συμβούλων, οι εταιρίες Ενέργειας/Μεταφορών και Τηλεπικοινωνιών και ο Τουρισμός είναι οι κλάδοι που φαίνεται να συγκεντρώνουν τις προτιμήσεις των νέων φοιτητών και αποφοίτων, ενώ ο Αγροτικός Τομέας, οι Κατασκευές, το Λιανικό Εμπόριο και η Βαριά Βιομηχανία τη μικρότερη σχετικά προτίμηση.

• Στην πλειοψηφία τους οι νέοι θεωρούν ότι η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει αρνητικά τον τρόπο που βλέπουν την καριέρα τους και το πώς αυτή θα αναπτυχθεί (66% και 62%, αντίστοιχα), ενώ έχει επηρεασθεί η προσωπική τους ζωή σε ποσοστό 52% και ο τρόπος με τον οποίο βλέπουν την εργασία (51%).

• Σε μικρότερο βαθμό φαίνεται να επηρεάζεται η απόφασή τους να αλλάξουν δουλειά (46%), γεγονός που δείχνει ότι η έλλειψη θέσεων εργασίας από μόνη της μπορεί να μην είναι καθοριστικός παράγοντας για να παραμείνουν στη δουλειά.

foitites2_large.jpg

Οι νέοι φαίνονται διστακτικοί στο να απορρίψουν μια θέση εργασίας που δεν είναι σχετική με το αντικείμενο των σπουδών τους, κάτι που είναι άμεσα συνυφασμένο με την οικονομική κρίση και τους περιορισμούς στην αγορά εργασίας. Όπως συνήθως συμβαίνει σε περιόδους κρίσης, όσο μεγαλώνει η ηλικία τόσο αυξάνεται το ποσοστό των νέων που είναι διατεθειμένοι να εργαστούν σε διαφορετικό αντικείμενο.

• Οι ευκαιρίες προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξης, το πακέτο αμοιβών/παροχών και το εργασιακό περιβάλλον είναι οι τρεις πιο σημαντικοί παράγοντες για το σύνολο των νέων. Κάπως έτσι εξηγείται και το γεγονός ότι η Google παρουσιάζεται ως η πρώτη εταιρεία προτίμησης των νέων Ελλήνων για να εργαστούν.

google.jpg


• Το 34% ονειρεύεται να δημιουργήσει τη δική του επιχείριση. Το 28,5%-30% έχουν κάποια επιχειρηματική ιδέα είτε στο μυαλό τους είτε υπό σχεδιασμό. Στο ηλικιακό φάσμα 30-35 ετών, το 12% δήλωσε πως έχει αναζητήσει υποστήριξη για να ξεκινήσει τη δική του επιχείρηση (π.χ. συμμετοχή σε workshops), το 8% έχει αναζητήσει χρηματοδότηση, και μόλις το 5% έχει κάνει πιο συγκεκριμένες ενέργειες όπως άνοιγμα βιβλίων, έκδοση αδειών, κτλ. Οι λόγοι που προτιμούν να δημιουργήσουν την δική τους επιχείρηση είναι η αυτονομία, η πρόκληση για αυτό-δημιουργία και ο στόχος του μεγαλύτερου κέρδους. Τα βασικότερα εμπόδια στην επιχειρηματικότητα εντοπίζονται στην έλλειψη χρηματικών πόρων, στην γραφειοκρατία και στον φόβο του ρίσκου. 

Οι ισχυρότεροι λόγοι εκπατρισμού των νέων είναι η αδυναμία να βρουν εργασία στην Ελλάδα, η ευκαιρία για διεθνή εμπειρία και η ανεύρεση του εργασιακού περιβάλλοντος που θα ανταποκρίνεται στις φιλοδοξίες τους. Τα βασικότερα εμπόδια για μια τέτοια απόφαση είναι οι στενοί οικογενειακοί και φιλικοί δεσμοί στην Ελλάδα και η προτίμηση του εδώ τρόπου ζωής συγκριτικά με το εξωτερικό.

special_jobs2.jpg

• Αυτό που είναι ενδιαφέρον είναι η ψαλίδα μεταξύ της επιθυμίας για διεθνή καριέρα και της ανάληψης δράσης γι’ αυτή. Τα νεότερα σε ηλικία άτομα φαίνεται να ονειρεύονται περισσότερο μια διεθνή καριέρα, αλλά να καταβάλουν μικρότερη προσπάθεια για να το καταφέρουν. Οι νέοι άνω των 30 ετών φαίνονται πιο ρεαλιστές, αφού το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών που επιζητά τη διεθνή καριέρα κάνει και τις αντίστοιχες ενέργειες για να την επιτύχει.

Το χρήμα για την γενιά των Millenials δεν είναι αυτοσκοπός αλλά το μέσο για μια ισορροπημένη ποιότητα ζωής.

• Συνδυαστικά με τα ποικίλα δεδομένα της έρευνας, το προφίλ της ιδανικής εργασίας διαγράφεται ως εξής: να τους παρέχει την ευκαιρία να αναπτύσσουν εξειδικευμένες γνώσεις και ικανότητες στον τομέα που τους ενδιαφέρει, να συνδέεται η εργασία με την προσφορά στο κοινωνικό σύνολο και να τους προσφέρει αυτονομία στο ωράριο και την ενδυμασία.

Πηγή: Kariera, Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας-Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών