Η τελευταία σεζόν του Stranger Things σηματοδοτεί και το τέλος μιας εποχής για το Netflix, αλλά την αρχή μιας πιο χύμα -niche στρατηγικής
Το 2025, το φινάλε του Stranger Things δεν είναι απλά το τέλος μιας σειράς. Είναι και το ηχηρό καμπανάκι για το Netflix που δείχνει έτοιμο να αποχωριστεί την παλιά του συνταγή για τις μεγάλες, μαζικές παραγωγές που υπόσχονται κοινό με εκατομμύρια fans. Η 5η και τελευταία σεζόν του Stranger Things βγαίνει το 2025 και με αυτό ολοκληρώνεται μία από τις πιο εμβληματικές σειρές του Netflix. Το τέλος της σειράς δεν είναι τυχαίο, ο χρόνος, η πίεση για συνεχή releases, αλλά και οι νέες συνθήκες στο streaming φαίνεται πως έπαιξαν ρόλο αφήνοντας το Stranger Things να κλείνει τον κύκλο του με τιμή και δόξα.
Παράλληλα, το «σύμπαν» του Stranger Things δεν εξαφανίζεται εντελώς καθώς υπάρχουν σχέδια για spin-offs, animated σειρές και live shows. Αυτό δείχνει πως και το Netflix, αλλά και οι δημιουργοί, θέλουν να κρατήσουν μέρος της μαγείας της σειράς. Όμως το Stranger Things ως flagship σειρά, ως μαγνήτης για εκατομμύρια συνδρομητές, τελειώνει. Το Stranger Things ήταν για χρόνια το πρότυπο του «tentpole», δηλαδή μια σειρά με τεράστια παραγωγή, παγκόσμια απήχηση και ικανότητα να φέρνει νέους συνδρομητές.
Όμως πλέον τα δεδομένα αλλάζουν και η αγορά streaming είναι κορεσμένη, ο ανταγωνισμός από άλλες πλατφόρμες αυξάνεται και οι τηλεθεατές ζητάνε ποικιλία και όχι απαραίτητα το «The next big thing». Το Netflix φαίνεται να αλλάζει στρατηγική και αντί για λίγα μεγάλα show που υπόσχονται μαζική συρροή που προτιμά να «χτίζει» ένα πιο ευρύ και ποικιλόμορφο χαρτοφυλάκιο από σειρές, είδη και κοινά πιο εξειδικευμένα. Αυτή η στροφή μοιάζει πιο βιώσιμη μακροπρόθεσμα, όχι δεν θέλουν όλοι το ίδιο και το Netflix δείχνει πως είναι έτοιμο να προσφέρει διαφορετικές γεύσεις, αντί για «μία συνταγή για όλους».
Τι σημαίνει αυτό για εμάς
Αντί για 1-2 σειρές που «κάνουν θόρυβο», θα βλέπουμε πιο πολλές, πιο διαφορετικές παραγωγές, anime, με niche θεματολογία, μικρότερες σειρές, πιο «γνώριμες» εμπειρίες για ειδικά κοινά. Δεν θα υπάρχει πλέον η εγγύηση ότι κάθε μεγάλο show θα έχει τεράστια απήχηση, αλλά μπορεί να έχει μεγαλύτερη ουσία για όσους το εκτιμούν. Θα υπάρχει ανάγκη για πιο δυνατή πλοκή, αν και δεν θα βασίζεσαι στο brand/fandom αλλά στην ποιότητα και την ταυτότητα, η νέα σειρά χρειάζεται να είναι καλά φτιαγμένη, για να κρατήσει το ενδιαφέρον.
Οι θεατές δηλαδή όλοι εμείς δεν θα είμαστε απλώς «μέσα στο κοπάδι» της μεγάλης παραγωγής. Θα έχουμε επιλογή και θα μπορούμε να σκεφτούμε τι μας αξίζει, τι μας αρέσει και τι αξίζει τελικά να βλέπουμε.
Τι αλλάζει στο τοπίο μετά το Stranger Things
Το τέλος του Stranger Things λοιπόν λειτουργεί ως σύμβολο αλλαγής για ολόκληρη τη βιομηχανία του streaming. Ο κυρίαρχος της εποχής των πλατφορμών δεν θα είναι ο τελευταίος, αλλά ίσως ο καταλύτης μιας νέας εποχής, όπου, οι σειρές δεν χρειάζεται να είναι «blockbusters» για να πετύχουν, η αξία του προϊόντος δεν θα μετριέται σε views αλλά σε κοινό και αφοσίωση προς τη σειρά, από δω και πέρα το niche δεν είναι περιθωριακό, θα είναι η νέα βασική στρατηγική. Για το Netflix αυτό σημαίνει ότι η επιβίωση δεν εξαρτάται από μερικά shows, αλλά από την ποικιλία, την ποιότητα και την ικανότητα να κρατάει διαφορετικά ακροατήρια, παλιούς, νέους, πιο ψαγμένους ή πιο casual θεατές.
Συνεπώς, το τέλος του Stranger Things δεν είναι απλώς το τέλος μιας «μυθικής σειράς». Είναι το τέλος μιας ολόκληρης εποχής για το Netflix και αυτό που έρχεται είναι πιο σύνθετο, πιο ευέλικτο και ίσως πιο αληθινό. Γιατί στο τέλος, δεν χρειάζεται κάθε show να γίνει viral. Αρκεί να μιλήσει σε κάποιους και να μείνει στη μνήμη τους.









