Δύο μέρες στην Κολωνία, ανάμεσα σε φώτα, keynote ψευδο-αποκαλύψεις και 40.000 ανθρώπους που ψάχνουν τη σωτηρία (της ψυχής, σαν ταξιδάκι αναψυχής) σε ένα αλγόριθμο.


Στην Κολωνία, για δύο μέρες στα μέσα Σεπτεμβρίου, 40.000 άνθρωποι φόρεσαν τα καλύτερα sneakers τους, έβαλαν το laptop στο eco backpack και έτρεξαν να ακούσουν πώς η τεχνητή νοημοσύνη θα «επαναπροσδιορίσει το marketing, το business, τη ζωή, το σύμπαν και τα πάντα».
Spoiler: δεν την επαναπροσδιόρισε, τουλάχιστον όχι ακόμα.
Αλλά είχε ωραία φώτα, περίπτερα υπερπαραγωγές (ιδεών και καφέ) που κάνουν τα δικά μας να μοιάζουν με παράγκες, πιο πολλά buzzwords απ’ όσα χωράνε σε ένα press release και smoothies που υπόσχονταν «ενέργεια για όλη τη μέρα» (όσο έβγαζες story στο booth της Meta).
Το networking, φυσικά, ήταν ολόκληρο σπορ: δεκάδες “let’s connect on LinkedIn” ανά λεπτό, μικρές νίκες σε συζητήσεις για “ethical AI” και μεγάλες παύσεις αμηχανίας όταν κάποιος τολμούσε να πει «ίσως δεν χρειάζεται άλλο ένα chatbot».

AI παντού, εκτός από τα WiFi

Αν δεν ακούς τη λέξη “AI” κάθε τρία λεπτά στο DMEXCO, μάλλον είσαι στις τουαλέτες. Κι αν είσαι γυναίκα, είσαι αρκετή ώρα εκεί (λόγω αναμονής).
Το hype είναι παντού - από το branding μέχρι τα keynotes. Οι εταιρείες υπόσχονται “AI-powered experiences” και “smart personalization”, αλλά η αλήθεια είναι πως πολλοί ακόμα ψάχνουν πού μπαίνει το password στο ChatGPT.

Οι επενδυτές θέλουν “όραμα”, οι founders θέλουν καφέ

Το βασικό vibe στα sessions; Όλοι ψάχνουν το «επόμενο μεγάλο πράγμα» (το next big thing, ναι). Οι επενδυτές ρωτούν για “traction” και “scalability” ενώ οι startups παλεύουν να φτιάξουν demo που δεν κολλάει.
Η φράση που ακούστηκε πιο συχνά ήταν “it’s not about technology, it’s about adoption”. Δηλαδή, «ναι, φτιάξ’ το ωραίο, αλλά βρες και ποιος θα το χρησιμοποιεί».

Boldness: το νέο buzzword (μέχρι να γίνει PowerPoint template)

Το φετινό σύνθημα ήταν “Be bold. Move forward.”
Κανείς δεν είπε πώς ακριβώς γίνεται αυτό όταν δεν έχεις funding και δουλεύεις σε coworking με σπασμένη καρέκλα, αλλά η πρόθεση μετράει.
Η αλήθεια είναι πως «τολμηρός» σήμερα σημαίνει να πεις όχι σε ακόμη ένα κύκλο από αυτά τα βαρετά που αναφέρονται πλέον ως generic motivational panels και να βγεις να κάνεις κάτι δικό σου.

Οι marketers ανακάλυψαν ξανά τον άνθρωπο

Μετά από χρόνια data και dashboards, όλοι ξαφνικά μιλάνε για “authenticity”, “trust” και “empathy”. Δηλαδή, για πράγματα που οι περισσότεροι είχαν ξεχάσει ότι υπάρχουν.
Το νέο trend είναι να λες “human-first”, αλλά να εννοείς «AI που μιμείται άνθρωπο, αλλά με καλύτερη σύνταξη και ορθογραφία».

Η αναζήτηση αλλάζει: ετοιμάσου να ψάχνεις με διάθεση

Η Google ανακοίνωσε ότι «ο τρόπος που ρωτάμε αλλάζει για πάντα».
Σύντομα, δεν θα γράφεις «καλύτερο burger στην Αθήνα», αλλά «είμαι πεινασμένος και βαριέμαι, τι προτείνεις;»
Το AI θα σου απαντάει, και μετά θα σου σερβίρει διαφήμιση για detox smoothies.

Τι να κρατήσεις αν θες να πας του χρόνου με «προϊόν»

  • Μην προσπαθήσεις να δείξεις “AI-first” αν δεν είσαι. Κάνε το προϊόν να έχει νόημα πρώτα.
  • Demo > deck. Όλοι έχουν PowerPoint, λίγοι έχουν κάτι που δουλεύει.
  • Networking ≠ spam. Μην κάνεις follow 300 άτομα σε μια μέρα, απλώς για να πεις ότι «έχτισες δίκτυο».
  • Μίλα σαν άνθρωπος. Οι επενδυτές έχουν ακούσει όλα τα buzzwords: το αυθεντικό πάθος είναι το μόνο που δεν μπορεί να αντιγράψει το AI.

Και η ουσία;

Η έκθεση DMEXCO είναι σαν ένα μεγάλο reality για την τεχνολογία: έχει δράμα, υπερβολή και μερικές πραγματικά εμπνευσμένες στιγμές.
Το AI δεν θα σώσει τον κόσμο, αλλά θα σου κάνει τη δουλειά λίγο πιο εύκολη - αν ξέρεις γιατί το χρησιμοποιείς.
Και η καινοτομία, τελικά, δεν γεννιέται στα main stages. Γεννιέται στο πίσω τραπέζι, εκεί που δύο νέοι συζητάνε πώς να κάνουν κάτι καλύτερα. Για τους εαυτούς τους (=πραγματική ανάγκη).