O Τσάρλι Κερκ κηδεύτηκε στην Αριζόνα με τιμές ήρωα, υπό την παρουσία του Ντόναλντ Τραμπ. Ποιοι είναι οι διαβόητοι alt-right Groypers που τα είχαν βάλει μαζί του;
Στην αρένα της αμερικανικής δεξιάς, όπου οι πολιτικές ιδέες συχνά παρουσιάζονται με «περιτύλιγμα» και αισθητική TikTok βίντεο και Instagram, ένα νέο subculture κάνει αισθητή την παρουσία του. Οι Groypers δεν είναι ένα πολιτικό κόμμα, ούτε μια think tank οργάνωση που φοράει φρεσκοσιδερωμένα πουκάμισα και χωρίστρα στο μαλλί (και κάποιο μέλος της μπορεί τυχαία να βγει καλεσμένος στην αντίστοιχη Τατιάνα των ΗΠΑ). Είναι περισσότερο μια αισθητική, μια μίξη meme κουλτούρας, διαδικτυακής ειρωνείας και σκληροπυρηνικής ιδεολογίας που «παίζει μπάλα» στο 4chan.
Η μασκότ τους; Ένας στρουμπουλός, κάπως τεμπέλης βάτραχος, παραλλαγή του γνωστού Pepe the Frog. Όμως, πίσω από το χαριτωμένο σχέδιο, κρύβεται ένα ρεύμα που μιλά για εθνικισμό, θρησκευτική ορθοδοξία και μια Αμερική πιο «καθαρή» από ξένες επιρροές.
Η φιγούρα του Νικ Φουέντες, νεαρού σχολιαστή με fanbase που θα ζήλευαν αρκετοί YouTubers, λειτουργεί σαν το poster boy αυτής της γενιάς. Ο ίδιος και οι Groypers παρουσιάζονται σαν τους αληθινούς θεματοφύλακες του “America First” ονείρου. Κι αν οι mainstream influencers φλεξάρουν τα νέα sneakers και ταξίδια τους, οι Groypers ανεβάζουν video με αιχμηρές τοποθετήσεις, συνδυάζοντας πολιτική ρητορική με το ύφος ενός ιντερνετικού cult. Τις περισσότερες φορές μιλάμε για ρητορική μίσους και έναν οχετό ρατσισμού, με έναν «cool μανδύα», κάτι που το κάνει ακόμα πιο επικίνδυνο.
Εδώ ακριβώς βρισκόταν και ο Τσάρλι Κερκ. Ο Κερκ, με το μη κερδοσκοπική οργάνωση Turning Point USA (πάντως από κέρδη καλά τα πήγαινε ο Κερκ, πουλώντας από συμπληρώματα διατροφής μέχρι μπλουζάκια), έδωσε στη συντηρητική νεολαία την αίσθηση ότι η πολιτική μπορεί να είναι cool: events με DJs, σκηνικά που θυμίζουν μουσικά φεστιβάλ, influencers με κοστούμια και hashtags που τρεντάρουν στο Twitter και στο TikTok. Για χρόνια ήταν ο απόλυτος εκπρόσωπος μιας δεξιάς που θέλει να μιλά τη γλώσσα της Generation Z: γρήγορη, ελκυστική, κοντά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Όμως, όσο πιο δυνατά ακουγόταν η φωνή και η ρητορική του Κερκ, τόσο πιο πολύ τραβούσε το βλέμμα και την οργή των Groypers. Στις “Groyper Wars” του 2019–2020, νεαροί «στρατιώτες» του κινήματος έμπαιναν στα Q&A sessions των events του Turning Point USA και πέταγαν ερωτήσεις με σκοπό να προκαλέσουν και να τον φέρουν σε δύσκολη θέση. Θέματα-ταμπού: μετανάστευση, Ισραήλ, κοινωνικά ήθη. Ο στόχος; Να εκθέσουν τον Κερκ μπροστά στο κοινό του.
Η σχέση τους είναι σχεδόν στα όρια της αγάπης και μίσους: από τη μία, οι «λουστραρισμένη» νεολαία και followers του Κερκ, με κοστούμια και clean cut φάτσες. Από την άλλη, οι πιο σκληροπυρηνικοί και underground Groypers, που η φωνή τους ακούγεται δυνατά μέσα από live streams και memes, ενώ σιχαίνονται το mainstream.
Με τη δολοφονία του Τσάρλι Κερκ, ποιον θα έχουν τώρα απέναντι οι Groypers; Ίσως, τελικά, μιλάμε για την ίδια όψη του «alt-right νομίσματος», απλά ο ένας ήταν πιο “glossy” και οι άλλοι πιο “underground” που κρύβονται πίσω από forums και memes και «ξερνάνε» το ίδιο ακροδεξιό δηλητήριο. Ποιο δηλητήριο επιλέγεις να πιείς; Έχει διαφορά;