Εάν δεν το ψάξω μέχρι εκεί που δεν πάει, δεν αγοράζω! Πάλι ο καθημερινός μας blogger/καθηγητής, Παναγιώτης Λουκάς μας αναλύει το προφίλ των 5 καταναλωτών. Καλοκαιριάτικα, marketing βρε Παναγιώτη;


Όταν βγει «άχρηστο» το κινητό μου (φτου, φτου, μην το ματιάσω), η επόμενη αγορά θα είναι ένα smart κινητό.  Οι περισσότεροι που διαβάζετε το άρθρο, θα κοιτάτε το κινητό σας και θα γελάτε! Μάλλον θα έχετε στην κατοχή σας ένα smart κινητό. Εγώ πάντα ήμουν τις φιλοσοφίας, «if it works, don’t fix it». Από την στιγμή που κάνω την δουλειά μου με αυτό που έχω, ποιος ο λόγος να το αλλάξω; Επιπρόσθετα, θέλω για αυτό που αγοράζω να είμαι σίγουρος , που σημαίνει εάν αγοράσω κάτι που έχει σχέση με τεχνολογία, θα ψάξω σε forums, θα ρωτήσω γνωστούς, και το σπουδαιότερο θα ψάξω να βρω ένα ιδανικό «πακέτο» που να συνδυάζει τιμή, ποιότητα, επιδόσεις .

Εάν και σήμερα οι κατηγορίες αυτές έχουν αλλάξει αρκετά καθώς βλέπεις, για παράδειγμα,  πιτσιρίκια κάτω των 18 χρονών με κινητά τελευταίας τεχνολογίας, στα βιβλία του marketing  οι καταναλωτές έχουν χωριστεί σε 5 κατηγορίες με βάση διάφορα χαρακτηριστικά:


Α)Καινοτόμοι ή νεωτεριστές (innovators) (3-5% της αγοράς). Οι νεωτεριστές είναι οι πρώτοι που θα αποδεχθούν το προϊόν. Είναι, συνήθως, νέοι και, συγχρόνως, βρίσκονται σε υψηλή κοινωνική και οικονομική θέση. Βασίζονται περισσότερο σε προσωπικές και επιστημονικές πηγές πληροφοριών παρά στους πωλητές.


Β) Πρώιμοι αγοραστές (early adopters) (10-15% της αγοράς). Οι πρώιμοι αγοραστές βρίσκονται σχετικά υψηλά από άποψη κοινωνικής θέσης και, ίσως, είναι οι καθοδηγητές γνώμης από τα οποία άλλοι ζητούν πληροφορίες και συμβουλές σχετικά με το νέο προϊόν. Οι πρώιμοι αγοραστές αγοράζουν νωρίς το προϊόν αλλά με κάποια εκλεκτικότητα.


Γ) Πρώιμη πλειοψηφία (early majority) (34% της αγοράς). Ανήκουν πάνω από το μέσο κοινωνικό επίπεδο. Συνήθως θα ανακατωθούν με μια ιδέα μέχρις ότου αρκετοί πρώιμοι αγοραστές έχουν δοκιμάσει το προϊόν. Ίσως να βρίσκονται για πολύ καιρό μεταξύ δοκιμής και αποδοχής. Αγοράζουν ένα προϊόν με πάρα πολλή προσοχή, και, σπάνια, είναι καθοδηγητές γνώμης.


Δ) Μεταγενέστερη πλειοψηφία (late majority) (34% της αγοράς). Βρίσκονται κάτω από το μέσο καταναλωτή από άποψη κοινωνικής θέσης και εισοδήματος. Οι αγοραστές της κατηγορίας αυτής είναι σκεπτικιστές. Αγοράζουν το προϊόν όταν η πλειοψηφία των αγοραστών έχει  ήδη αποδεχθεί το προϊόν γιατί έχει πειστεί για τη χρησιμότητα του. Πολλές φορές απαιτείται κάποια κοινωνική πίεση από τη δική της ομάδα προτού δοκιμάσει το προϊόν. Κατόπιν, η αποδοχή μπορεί να ακολουθήσει πολύ γρήγορα.


Ε) Ουραγοί (laggers or nonadopters) (5-16% της αγοράς). Συνήθως παραμένουν με τις δικές τους παραδοσιακές ιδέες και έχουν την κατώτερη κοινωνική θέση και εισόδημα. Οι άνθρωποι αυτοί δίνουν μεγάλη σημασία στην παράδοση, είναι καχύποπτοι απέναντι στο νέο προϊόν και πολύ δύσκολα αλλάζουν συνήθειες και τρόπο ζωής.

Από τα παραπάνω τοποθετώ τον εαυτό μου στην πρώιμη πλειοψηφία και ίσως σε περιπτώσεις και στην μεταγενέστερη. Το είπα και πριν. Εάν δεν μου χαλάσει κάτι, δεν το αλλάζω! Εσείς που τοποθετείτε τον εαυτό σας;

adopters.jpg