Το επόμενο διάστημα θα γίνει καταγραφή της ύλης κεντρικά στο υπουργείο Παιδείας για την πρόοδο των τμημάτων της Γ΄ Λυκείου και στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής για την πρόοδο των τμημάτων της Α΄ και Β΄ Λυκείου.


Κάθετα αρνητική είναι η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας στη μείωση της εξεταστέας ύλης του Λυκείου, όπως δικαιολογημένα ζητούν μαθητές και γονείς αλλά και εκπαιδευτικοί φορείς.

Το επόμενο διάστημα θα γίνει καταγραφή της ύλης κεντρικά στο υπουργείο Παιδείας για την πρόοδο των τμημάτων της Γ΄ Λυκείου και στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής για την πρόοδο των τμημάτων της Α΄ και Β΄ Λυκείου.

Όπως είναι γνωστό, παρά τις δύσκολες συνθήκες φέτος η εξεταστέα ύλη για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι σημαντικά μεγαλύτερη από την περσινή και την προπέρσινη ενώ παράλληλα  στις προαγωγικές εξετάσεις σε Α΄ και Β΄ θα επιλεγούν θέματα από τράπεζα θεμάτων γεγονός που πιέζει τους εκπαιδευτικούς να ολοκληρώσουν την διδακτέα ύλη ανεξάρτητα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στα σχολεία (οι όροι κατανόησης των μαθητών τους, κλειστά σχολεία με σεισμούς, χιόνια, κλπ, χιλιάδες μαθητές με κορονοϊό κλπ). 

Ειδικότερα, έντονες είναι οι πιέσεις γονιών μαθητών Λυκείου στο υπουργείο Παιδείας να μειωθεί η εξεταστέα ύλη, έστω κατά ένα 10%. Τα επιχειρήματά τους εστιάζονται στο γεγονός ότι η χρονιά λόγω πανδημίας είναι δύσκολη, υπάρχουν μαθητές που απουσιάζουν και τα παιδιά είναι κουρασμένα και δεν εμπεδώνουν την ύλη.

Για το υπουργείο Παιδείας όμως τα σχολεία λειτούργησαν κανονικά φέτος.

Στις προαγωγικές εξετάσεις της Α΄ και Β΄ Λυκείου τα μισά θέματα θα επιλεγούν με κλήρωση από την τράπεζα θεμάτων και τα υπόλοιπα από τον διδάσκοντα κάθε μαθήματος. Αυτό αναγκάζει τους καθηγητές να ολοκληρώσουν την ύλη. Ωστόσο, τα προηγούμενα χρόνια οι εκπαιδευτικοί μπορούσαν να καθορίσουν την ύλη των εξετάσεων με βάση αυτή που δίδαξαν. 

Μαθητές και εκπαιδευτικοί ζητούν μείωση τη ύλης των φετινών πανελλαδικών

Βροχή επιστολών για την ύλη των εξετάσεων,  έρχονται τις τελευταίες μέρες στο alfavita.gr για το θέμα του όγκου της εξεταστέας ύλης των Πανελλαδικών Εξετάσεων του 2022.

Οι επιστολές αυτές έρχονται σε συνέχεια  και της ανακοίνωσης  της ΟΛΜΕ, η οποία επίσης έθεσε το ζήτημα ανάγκης για  μείωση της ύλης σε όλες τις τάξεις για να αντιμετωπιστούν τα μεγάλα μαθησιακά ελλείμματα που έχουν διαπιστωθεί λόγω των μέτρων για τον κορονοϊό.

Μπαράζ διαμαρτυριών για την εξεταστέα ύλη

Επιστολή (1): Με ποια κριτήρια η ύλη αντί να παραμείνει στα ίδια φυσιολογικά επίπεδα προ-κορωνοϊού τελικά αυξήθηκε;

Αξιότιμη κυρία υπουργέ,

Ως μαθήτρια της Γ’ Λυκείου πήρα την πρωτοβουλία να σας αποστείλω αυτό το μήνυμα προκειμένου να αναλογιστείτε το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε και αφορά την ογκώδη ύλη των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2022 . Η ύλη δεν αναλογεί σε μια τόσο απρόοπτη, απαιτητική  χρονιά που διανύουμε ως κοινωνία. Καθημερινά rapid test , αναμονή στην ουρά για ιχνηλάτηση , καθηγητές μαθημάτων κατεύθυνσης σε καραντίνα, χιλιάδες μαθητές που νοσούν. Έχετε αναλογιστεί τις χαμένες ώρες , την ταλαιπωρία όλων αυτών των μαθητών , το επιπρόσθετο άγχος και τις αναταραχές που βιώνουν λόγω της πανδημίας; Έχετε αναλογιστεί πως όλα αυτά θα συμβαίνουν καθημερινά έως τον Ιούνιο;

ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΑΝΤΑΠΕΞΕΛΘΟΥΜΕ 

όχι γιατί δεν έχουμε τις δυνάμεις…αλλά τον χρόνο. Με ποια κριτήρια η ύλη αντί να παραμείνει στα ίδια φυσιολογικά επίπεδα προ-κορωνοϊού τελικά αυξήθηκε;(π.χ Θεωρητική) Πως οι μαθητές θα μπορέσουν να έρθουν σε μια ισορροπία με όλες αυτές τις αναστατώσεις ; Πως θα μπορέσουν να τα βγάλουν πέρα κ. Κεραμέως με όλα αυτά…ΠΩΣ; ΕΒΕ ,Συντελεστές , ενδοσχολικές από το Γυμνάσιο, 2 χρόνια τηλεκπαίδευση και η ύλη; …σα να μη συμβαίνει τίποτα… Σαν όλα να κυλούν ομαλά…

Σας ζήτω λοιπόν να λάβετε υπόψη όλα τα παραπάνω και να προβείτε σε κάποια μείωση της ύλης ώστε να καταστεί τέτοια που θα συμβαδίζει στις ειδικές συνθήκες που διανύουμε…

όχι γιατί το ζητάμε ως βοήθεια αλλά ως κάτι ΑΥΤΟΝΟΗΤΟ! 

Κατερίνα Οικονόμου 

Επιστολή (2): «Έχουμε χάσει δεκάδες ώρες μαθήματος»

Ο μαθητής Διονύσης Κατάκαλος, με επιστολή του προς τη Νίκη Κεραμέως την οποία δημοσιεύει το alfavita.gr, ζητά μείωση της ύλης των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων της σχολικής χρονιάς 2021-2022.

Ο μαθητής κάνει λόγο για «πραγματικά πρωτόγνωρες καταστάσεις» και επισημαίνει ότι «η ψυχολογική και η σωματική μας πίεση έχει φτάσει σε οριακό σημείο».

«Μαθητές και καθηγητές σε καραντίνα κατά χιλιάδες με αποτέλεσμα να χάνουν πολλά μαθήματα και με μια ύλη των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων να μην επιδέχεται την απουσία από τα μαθητικά καθήκοντα ούτε για μία μέρα» αναφέρει σε άλλο σημείο της επιστολής του.

Η επιστολή

Αναλυτικά, η επιστολή μαθητή της Γ’ Λυκείου:

Προς την Υπουργό Παιδείας,

Είμαι ένας από τους χιλιάδες μαθητές που προετοιμάζονται για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Οι καταστάσεις που βιώνουμε είναι πραγματικά πρωτόγνωρες τα δύο τελευταία χρόνια. Από την αρχή της χρονιάς έχουμε χάσει δεκάδες ώρες μαθήματος είτε λόγω κρουσμάτων σε εκπαιδευτικούς είτε λόγω των κρουσμάτων που προκύπτουν στα τμήματα και την διαδικασία ιχνηλάτησης που ακολουθούμε(rapid tests ).

Όλα αυτά αναμένονται να πάρουν τεράστιες διαστάσεις το επόμενο χρονικό διάστημα  λόγω της ραγδαίας εξάπλωσης του ιού στη χώρας μας και σε ολόκληρο τον πλανήτη και έτσι είναι αυτονόητο ότι θα χαθούν ακόμα πολλές ώρες μαθήματος. Μαθητές και καθηγητές σε καραντίνα κατά χιλιάδες με αποτέλεσμα να χάνουν πολλά μαθήματα και με μια ύλη των πανελλαδικών εξεταζόμενων μαθημάτων να μην επιδέχεται την απουσία από τα μαθητικά καθήκοντα ούτε για μία μέρα.

Η ψυχολογική  και η σωματική μας πίεση έχει φτάσει σε οριακό σημείο. Η σχολική χρονιά που διανύουμε δεν μπορεί να χαρακτηριστεί φυσιολογική, πόσο μάλλον μετά από 2 χρόνια τηλεκπαίδευσης. Η ύλη είναι σε πρωτόγνωρες διαστάσεις μεγάλη με αποτέλεσμα να πιέζονται μέχρι και οι ίδιοι μας οι καθηγητές οι οποίοι "τρέμουν" στην ιδέα να ασθενήσουν μήπως βρεθούν πίσω στην ύλη.

Περνάμε το ίδιο δύσκολα όπως και τα περσινά παιδιά της Γ' Λυκείου.

Ζητάμε να εξετάσετε το θέμα της μείωσης της ύλης των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων της σχολικής χρονιάς 2021-2022 γιατί είναι κάτι που κρίνεται αναγκαίο.

Σας ευχαριστώ εκ' των προτέρων.

Παναγιώτης Τσουρής - Μαθητής Γ'  Λυκείου

Επιστολή (3): Τα πράγματα είναι οριακά, οι χαμένες διδακτικές ώρες δεκάδες, και η ύλη στα ύψη

Αξιότιμη κ. Κεραμέως

Διανύουμε την δεύτερη εβδομάδα επαναλειτουργίας των σχολείων. Αντιμετωπίζουμε ήδη πολλά θέματα με την εμφάνιση κρουσμάτων τόσο στη διαδικασία ιχνηλάτησης (2 μέρες την εβδομάδα σχεδόν κάθε εβδομάδα) και με την απουσία καθηγητών, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται η παράδοση της ύλης.

Τα μαθήματα που χάνονται είναι πολλά σε καθημερινή βάση από την αρχή της σχολικής χρονιάς. Πως θα μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε σε τέτοιες καταστάσεις για το υπόλοιπο της χρονιάς; Πως θα αναπληρωθεί η χαμένη ύλη για τους μαθητές που βρίσκονται σε καραντίνα αλλά και για τους καθηγητές που δεν μπορούν να τη παραδώσουν; 

Τα πράγματα είναι οριακά, οι χαμένες διδακτικές ώρες δεκάδες, και η ύλη στα ύψη . Σας καλώ λοιπόν να εξετάσετε το θέμα της μείωσης της ύλης των Πανελλαδικώς Εξεταζόμενων μαθημάτων διότι οι περιπτώσεις αυτές δεν είναι μεμονωμένες αλλά λαμβάνουν χώρα σε κάθε ελληνικό σχολείο , σε κάθε οικογένεια και σε κάθε Έλληνα μαθητή του 2022 που αγωνιά ,αγωνίζεται και υπομένει κάτω από αυτές τις πρωτόγνωρες καταστάσεις. 

Σας ευχαριστώ.

Ιωάννα Ιακωβίδου  - Μαθήτρια Γ’ Λυκείου 

Επιστολή (4):  Αναρωτιέμαι κυρία υπουργέ, γιατί έχουμε διαφορετική αντιμετώπιση

Αξιότιμη κυρία υπουργέ,

Όπως γνωρίζεται και εσείς, τα τελευταία δύο χρόνια για ολόκληρο τον κόσμο αποτελούν ένα βάναυσο αγώνα ενάντια σε έναν αόρατο εχθρό, τον COVID-19. 

Μέσα σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες  οι μαθητές πρέπει να συνεχίσουν τον αγώνα τους.

Όμως οι καταστάσεις μέσα στις οποίες εγώ και συμμαθητές μου χτίσαμε τις βάσεις μας ήταν ιδιαίτερα δύσκολες και καταπιεστικές. Ξεκινώντας την Α' λυκείου δια ζώσης και έπειτα με τηλεκπαίδευση και συνεχίζοντας την Β' λυκείου με το μεγαλύτερο μέρος του σχολικού έτους σε τηλεκπαίδευση. Σε αυτά τα δύο χρόνια όμως χάσαμε μεγάλο μέρος των μαθημάτων λόγω τεχνικών προβλημάτων, χάσαμε διδακτικές ώρες λόγω απουσίας καθηγητών και μαθητών που νόσησαν με το  COVID - 19, χάσαμε δικούς μας ανθρώπους και χάσαμε τους εαυτούς μας. Όλα αυτά είχαν ως αποτέλεσμα τον αποπροσανατολισμό μας από τους στόχους μας.

Φτάνοντας στο σήμερα, οι μαθητές έχουν φτάσει στο όριο τους. Είμαστε η γενιά της τηλεκπαίδευσης, είμαστε η γενιά όλων των μεγάλων εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων, είμαστε η γενιά με την αυξημένη σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές ύλη, είμαστε η γενιά που κουράστηκε ψυχικά και σωματικά.

Είμαστε η γενιά που θέλει να αναπνεύσει. 

Έχουμε τις ίδιες δυσκολίες με τις προηγούμενες δύο γενιές. Οπότε αναρωτιέμαι κυρία υπουργέ, γιατί έχουμε διαφορετική αντιμετώπιση; Γιατί αγνοείτε την πίεση που έχουμε; Και γιατί κάνετε τις συνθήκες πιο δύσκολες;

Για όλα τα παραπάνω θα σας παρακαλούσα εκ μέρους όλων των μαθητών να εξετάσετε το ενδεχόμενο μείωσης της εξεταζόμενης ύλης των μαθημάτων των πανελλαδικών για το έτος 2021-2022. 

Σας ευχαριστώ, 

Μαθήτρια Γ' Λυκείου

Λυδία Π. 

Επιστολή (5): Μετά από τόση τηλεκπαίδευση δεν μπορούμε να αντέξουμε τόση ύλη

Προς την αξιότιμη κ. Κεραμέως

Είμαι ένας από τους κοντά εκατό χιλιάδες μαθητές που προετοιμάζονται για Πανελλήνιες φέτος. Αυτές τις ημέρες έχουμε χάσει 130.000 ώρες μαθημάτων στα σχολεία, μεταξύ άλλων και στο τμήμα θεωρητικής που φοιτώ, λόγω κρουσμάτων. Κάθε εβδομάδα έχουμε πολλούς θετικούς μαθητές Γ' Λυκείου στο σχολείο μας, με ότι αυτό συνεπάγεται για την προετοιμασία τους στις εξετάσεις και την ίση κάλυψη της ύλης ανά μαθητή. Συνεχώς έχουμε απόντες στα μαθήματα που εξεταζόμαστε και επομένως αυτό δημιουργεί κενά στους μαθητές.

Φέτος δίνουμε εξετάσεις σε μια τεράστια ύλη των μαθημάτων. Τριάντα πέντε κείμενα στα λατινικά για ένα εξαιρετικά χρήσιμο μάθημα, το οποίο καλύπτεται και από στείρα αποστήθιση της σύνταξης του κειμένου και μια ακόμη πιο χρήσιμη εισαγωγή αφού αν δεν ξέρουμε τόσα έργα που δεν έχουν μεταφραστεί καν στα ελληνικά δεν θα μπορούμε να πορευτούμε στην ζωή μας, επειδή έτσι είπαν οι φιλόλογοι των πανεπιστημίων.

Στην ιστορία έχουμε να αποστηθίσουμε ένα τεράστιο πακέτο από ύλη σε μαθήματα που είχαν βγει εδώ και χρόνια, σε βαθμό που στις πρώτες εκατό σελίδες αφαιρέθηκε μόνο ένα μάθημα για να μην ενοχληθούν ορισμένοι υποστηρικτές της κυβέρνησης.

Οι μαθητές των επιστημονικών κατευθύνσεων έχουν ακόμη μεγαλύτερη πίεση. Πώς θα καλύψουν με τόσα κενά από τηλεκπαίδευση και απουσίες ένα σωρό τύπους και θεωρίες που οι περισσότερες χώρες τα διδάσκουν στο πανεπιστήμιο.

Οι μαθητές δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν σε μια τόσο τεράστια ύλη. Μέχρι και οι μαθητές του 19 αγχώνονται και αυτό επηρεάζει ψυχολογικά. Για μαθήματα που δεν θα χρησιμεύσουν ποτέ στην ζωή τους (π.χ. λατινικά) μετά τις πανελλήνιες, που δεν κρίνουν σε καμία περίπτωση το μέλλον του ατόμου (αστάθμητοι παράγοντες που επηρεάζουν την επίδοση την ημέρα των εξετάσεων, π.χ. άγχος).

Δεν είναι λογικό να δίνει με την τεράστια ύλη εξετάσεις η τάξη που έκανε τηλεκπαίδευση στις δύο κρίσιμες πρώτες τάξεις του Λυκείου (μεμονωμένα ανά καθηγητή στην Α' Λυκείου και συχνά χωρίς φροντιστήριο εκείνη την περίοδο) και δεν έδωσε εξετάσεις στο τέλος της χρονιάς. Που έχει πληγεί αφάνταστα ψυχολογικά από τον εγκλεισμό και την νόσηση συγγενών ή και των ίδιων. Βλέπεις παιδιά της Γ' Λυκείου να έχουν κενά σε σημαντική ύλη της Α' και της Β' Λυκείου που είναι απαραίτητη για την κατανόηση της φετινής ύλης. Η ψυχολογία των μαθητών μετά από τόση τηλεκπαίδευση δεν μπορεί να αντέξει τόση ύλη και είναι σε οριακό σημείο, προκαλώντας ψυχολογικά προβλήματα στους μαθητές. Αυτή η κατάσταση καταφέρνει μόνο να απωθεί ακόμη πιο πολύ τους νέους μας από το βιβλίο μετά τις πανελλήνιες. 

Δεν είναι επιχείρημα ότι η φετινή Γ' Λυκείου δεν χρειάζεται περικοπή ύλης γιατί δεν έκλεισαν τα σχολεία. Και καταλήψεις έγιναν και πάνω από 15.000 μαθητές Γ' Λυκείου έχουν νοσήσει από τον Σεπτέμβριο και έπειτα χάνοντας εκατομμύρια ώρες διδασκαλίας, με το μακροπρόθεσμης διάρκειας κορονοϊό (Long COVID) να προκαλεί επιπλέον ζημιά σε κάποιους μαθητές. Και χιλιάδες καθηγητές. Όλα αυτά δημιουργούν μαθητές δύο και τριών ταχυτήτων στην κάλυψη της ύλης. Αυτό θα συμβαίνει για καιρό και η αυτοαπομόνωση μαθητών λόγω κρουσμάτων στο περιβάλλον τους προσθέτει ακόμη πιο πολλές απουσίες μαθητών. 

Και μην ξεχνάμε φυσικά την ζημιά που άφησε η πεντάμηνη τηλεκπαίδευση στη Β'Λυκείου σε παιδιά που δεν είχαν εξοπλισμό ή σύνδεση στο διαδίκτυο για να παρακολουθήσουν τα μαθήματα της τηλεκπαίδευσης ή του φροντιστηρίου. 

Τέλος, γενικότερα όλα τα χρόνια τα φροντιστήρια δεν καταφέρνουν να καλύψουν πλήρως την ύλη μερικές φορές λόγω της έκτασης της. Η μόνιμη μείωση της ύλης θα αυξήσει τους βαθμούς των μαθητών, θα βελτιώσει τη ψυχολογία τους και θα μπορούν να εξασκηθούν περισσότερο σε δύσκολα θέματα.

Ζητούμε την περικοπή της ύλης κατά 25% με 30%, ρύθμιση που θα ισχύει όχι μόνο φέτος αλλά και τα υπόλοιπα χρόνια, καθώς και άλλα μέτρα όπως την κατάργηση του ελληνικού Pisa, των ενδοσχολικών εξετάσεων στο Γυμνάσιο, της Τράπεζας Θεμάτων, της ΕΒΕ. Επίσης, ζητούμε την κατάργηση των λατινικών και την αντικατάσταση τους με την κοινωνιολογία (και της χρησιμότατης εισαγωγής), ή εφόσον κάνει τα παιδιά αριστερά, με την φιλοσοφία που αποτελεί από μόνη της μάθημα με τόσο υλικό για να γίνει ξεχωριστό μάθημα. 

Νίκος Λυκομήτρος, τελειόφοιτος Λυκείου στο Άργος 

Επιστολή (6) στην υπουργό Παιδείας μητέρας υποψήφιας για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις 

Αξιότιμη  κυρία υπουργέ 

Ως γονέας μαθήτριας γ ΄ λυκείου  θεώρησα επιτακτική ανάγκη να συντάξω αυτήν την επιστολή , με την ελπίδα ότι  θα σας προβληματίσουν το όσα θα παραθέσω. 

Πολλά τα τρωτά του εκπαιδευτικού μας συστήματος  και καλό είναι  να ακούγονται.

Το σημαντικότερο, η τεράστια ύλη που καλούνται οι μαθητές να μελετήσουν, να αφομοιώσουν και  να διεκπεραιώσουν με επιτυχία    για τις πανελλαδικές εξετάσεις .Αυτά τα παιδιά, τελευταία φορά που έγραψαν εξετάσεις στο σχολείο ήταν πριν 3 ολόκληρα χρόνια. .Ακολούθησαν 2 χρόνια τηλεκπαίδευσης , με ό,τι αυτό συνεπάγεται, αλλαγές επί αλλαγών, όπως η θεσμοθέτηση της  ΕΒΕ και  πολλά άλλα.

Πραγματικά , ήθελα να ΄ ξερα όσοι αποφασίζουν  για την  τύχη αυτών των μαθητών έχουν περάσει από τις τάξεις των σχολείων ; έχουν διαχειριστεί την ύλη που ζητούν από τους μαθητές να μάθουν; αφουγκράζονται τις αγωνίες αυτών των μαθητών ;   θυμούνται ότι ζούμε σε μια εποχή που τα περισσότερα παιδιά νόσησαν από τον κορονοιό, έχασαν μαθήματα,   ταλαιπωρήθηκαν και εξασθένησε  ο οργανισμός τους;

Και δεν έφτανε αυτό͘ , στην πόλη μας  την ακριτική  Φλώρινα , μας επισκέφτηκε  και ο Εγκέλαδος, με ο,τι αυτό συνεπάγεται .

10 μέρες τα παιδιά ,λόγω κατάστασης , χωρίς μαθήματα , με το φόβο ενός μεγαλύτερου σεισμού , σε άσχημη ψυχολογική κατάσταση .

Πολλά παιδιά  βέβαια και εκτός σπιτιού ,εκτός του δωματίου  τους , του γραφείου και της ησυχίας , που επιβάλλεται να έχει ο μαθητής σε αυτήν την κρίσιμη τάξη που κρίνεται το μέλλον του ,που χτίζει τα όνειρα του.  

Δεν προλαβαίνουμε να βγάλουμε καλά την απέραντη ύλη !! Αυτό μόνο ακούμε ,από εκπαιδευτικούς και μαθητές. θα τα καταφέρω; Είναι πάρα πολλά!! Η ύλη  είναι μη διαχειρίσιμη .Πολύ καλοί μαθητές ,που ποτέ δεν φοβήθηκαν το διάβασμα και πάντα είναι άριστοι, φανερώνουν την απογοήτευση τους .Το   Βλέμμα τους γεμάτο αγωνία ….. Πόσο άδικο !!!

Πιστεύω ότι κριτήριο για την εισαγωγή ενός μαθητή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση  δεν είναι η τεράστια υλη.  Οι 4 τόμοι χημείας ή τα  50 κείμενα στα λατινικά, η βιολογία , τα οικονομικά ……

Από πού να αρχίσω και που να τελειώσω!!!

Πληγές μεγάλες που πρέπει ως υπουργός να κλείσετε ,όσο είναι νωρίς…….

Μια μητέρα που αφουγκράζεται τον παλμό  των μαθητών και ελπίζει πως έστω και την ύστατη  στιγμή  θα  πράξετε αναλόγως.

Με εκτίμηση

Χατζή  Ζαχαρούλα

Επιστολή (7): Συμβαδίζει η τεράστια ύλη στις ειδικές συνθήκες που διανύουμε; 

Αξιότιμη  κυρία Yπουργέ,

Ως μητέρα μαθητή της Γ΄ Λυκείου  ένιωσα   την ανάγκη να σας αποστείλω αυτή την επιστολή, με την ελπίδα ότι  θα εγείρω τον προβληματισμό σας σχετικά με το θέμα της ογκώδους ύλης των Πανελλαδικών εξετάσεων του 2022. 
Είναι γεγονός ότι οι καταστάσεις που βιώνουμε τα τρία τελευταία χρόνια λόγω της πανδημίας που εξακολουθεί να καλπάζει, είναι πραγματικά πρωτόγνωρες, επηρεάζοντας όλους και κυρίως τους μαθητές.

Η σχολική χρονιά που διανύουμε δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως φυσιολογική, μετά από δύο χρόνια τηλεκπαίδευσης. Αναμφίβολα, τα εκπαιδευτικά κενά συσσωρεύτηκαν και οι μαθητές αποσυντονίστηκαν λόγω της απουσίας τους από το σχολικό περιβάλλον για ένα τόσο μεγάλο διάστημα. Τα μαθήματα γίνονταν εξ αποστάσεως, αλλά αυτού του είδους η εκπαίδευση δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη διά ζώσης. Πολλά παιδιά απροσανατολίζονταν, δεν πρόσεχαν, είτε επειδή το μάθημα ήταν εντελώς απρόσωπο είτε λόγω τεχνικών προβλημάτων. Συχνά, παραπονιούνταν ότι δεν ακουγόταν τίποτα από την παράδοση του καθηγητή. Με αυτό τον τρόπο, δεν αφομοιώθηκε σωστά η ύλη. 

Αποδείχθηκε, λοιπόν, ότι η τηλεκπαίδευση δεν εξασφαλίζει την καθολική πρόσβαση των μαθητών στην εκπαίδευση. Η τηλεκπαίδευση δεν είναι κανονική διδασκαλία, γιατί δε λαμβάνονται υπόψη παιδαγωγικές αξίες, υποβαθμίζοντας, έτσι,  την εκπαιδευτική διαδικασία. Οξύνει τις ανισότητες, ιδιαίτερα απέναντι στους μαθητές με κοινωνικές, οικονομικές, μαθησιακές δυσκολίες. Ακόμη, περνούσαν πολλές ώρες καθισμένοι σε μια καρέκλα, για το σχολείο, για το φροντιστήριο και μετά για το διάβασμα και οι τοίχοι του δωματίου τους έμοιαζαν με φυλακή, γεγονός που τους επηρέαζε ψυχολογικά. Συνεπώς, αν και αναγκαία η τηλεκπαίδευση, ωστόσο, χιλιάδες μαθητές βίωσαν προβλήματα, όπως τη μονοτονία, τη δυσκολία συγκέντρωσης, τη διαφορά στην ποιότητα του μαθήματος του σχολείου, την ψυχολογική επίπτωση του εγκλεισμού. 

Επιπλέον, ακόμη και φέτος που τα μαθήματα γίνονται διά ζώσης, από την αρχή της χρονιάς έχουν χαθεί χιλιάδες ώρες μαθήματος είτε λόγω της απουσίας των καθηγητών είτε των μαθητών που νόσησαν και νοσούν είτε εξαιτίας των καταλήψεων και των κενών από έλλειψη εκπαιδευτικού προσωπικού. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αδυναμία εμπέδωσης της τεράστιας ύλης. Τέλος, έχουμε μια γενιά υποψηφίων που δεν έχει την εμπειρία των εξετάσεων, αφού ούτε ωριαία διαγωνίσματα μπόρεσαν να γράψουν ούτε έχουν δώσει προαγωγικές εξετάσεις τα τελευταία δύο χρόνια του Λυκείου. Επομένως, όσο οδεύουμε στην τελική ευθεία των εξετάσεων, είναι εύλογο το άγχος και η ανησυχία των υποψήφιων μαθητών.

Κλείνοντας την επιστολή μου, αξιότιμη κυρία Υπουργέ, θα ήθελα να σας παρακαλέσω να εξετάσετε όλα τα παραπάνω και να μειώσετε την ύλη των φετινών Πανελλαδικών εξετάσεων στο επίπεδο της προηγούμενης χρονιάς. Είναι ένα πρόβλημα που χρήζει άμεσης αντιμετώπισης και ευελπιστώ ότι θα δείξετε την κατάλληλη ευαισθησία και επιείκεια, ώστε η παρέμβασή σας να είναι αποτελεσματική.
                                                                                       Με εκτίμηση,
Συμεωνίδου Ελπίδα, μητέρα ενός μαθητή της Γ΄Λυκείου

Επιστολή (8) της Ομάδας Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής Δρακόπουλος Γρ., Εμμανουηλίδης Αρ., Πετρόπουλος Μιχ

Τελείωσε και η δεύτερη εβδομάδα λειτουργίας των σχολείων με το νέο έτος και οι ώρες που χάθηκαν είναι πολλές. Μόνο από την απουσία των νοσούντων εκπαιδευτικών είναι τουλάχιστον 130.000! Είναι όμως μόνο αυτές;

Δυστυχώς είναι πολύ περισσότερες. Ας δούμε την απλή καθημερινή «γυμναστική» σε πολλές σχολικές μονάδες. 

Όταν υπάρχει θετικό κρούσμα αρχίζει η διαδικασία της ιχνηλάτησης. Οι μαθητές παίρνουν βεβαίωση από το σχολείο για μετάβαση στις δομές του ΕΟΔΥ. Εκεί υπάρχει κοσμοσυρροή, με αποτέλεσμα να χάνονται τα μαθήματα όλης της ημέρας. Εδώ να τονίσουμε ότι η συγκεκριμένη διαδικασία δεν είναι υπόθεση μιας ημέρας.
Έχουν χαθεί, λοιπόν, πολύ περισσότερες από 130000 ώρες.

Με απλά μαθηματικά και σύμφωνα με τα όσα διαβάζουμε στα δελτία τύπου του Υπουργείου Παιδείας, όταν ανακοινώνεις ότι διαπιστώθηκαν 25000 θετικά τεστ, και θεωρώντας ότι ανά τμήμα έχεις 12 μαθητές (λέμε τώρα…), σημαίνει ότι για ιχνηλάτηση στέλνονται 300000 μαθητές. Κι αυτή είναι μια διαδικασία καθημερινή, η οποία οδηγεί σε πλήρη αποσυντονισμό την εκπαιδευτική διαδικασία.

Ας δούμε, όμως, και την εξέλιξη των τμημάτων που κλείνουν με το 50%+1. Την πρώτη εβδομάδα ανακοινώθηκαν 2 τμήματα στις μετρήσεις της Τρίτης και 50 σε εκείνες της Παρασκευής. Οι αντίστοιχες μετρήσεις τη δεύτερη εβδομάδα ήταν 68 και 95. Έχουμε μεταβολή από 2 τμήματα σε 95. Δεν το λες αυτό «επιπέδωση», ούτε επιστροφή στην κανονικότητα… Και η ερχόμενη εβδομάδα δεν προοιωνίζεται  καλύτερη. 

Αν λάβουμε υπόψη και τα μαθήματα που χάθηκαν ή πρόκειται να χαθούν από α) κακοκαιρία, β) σεισμική δραστηριότητα, πρέπει να δούμε την φετινή χρονιά με διαφορετική ματιά. Η ύλη δεν μπορεί να διδαχτεί επαρκώς, όπως ζητά το αναλυτικό πρόγραμμα. Δεν βρισκόμαστε σε κανονικότητα. Πρέπει οπωσδήποτε να αναμορφωθεί η εκπαιδευτική διαδικασία και να είναι ρεαλιστική. Έτσι:

  1. Η εφαρμογή της ΤΘΔΔ πρέπει να ανασταλεί για μια χρονιά.
  2. Στο study4exams να αναρτηθούν θέματα που θα προσεγγίζουν την σχολική πραγματικότητα και τις οδηγίες διδασκαλίας του ΙΕΠ. Παρεμπιπτόντως, το συγκεκριμένο πρόγραμμα δείχνει σημάδια εγκατάλειψης. Γιατί;

Δεν μπορεί χρόνια τώρα να υποβαθμίζουμε το δημόσιο σχολείο, βάζοντας θέματα εκτός σχολικής πραγματικότητας, καταδικάζοντας τον διδάσκοντα σε αποτυχία. Του ζητάνε να διδάξει από ένα σχολικό εγχειρίδιο που δεν είναι αρκετό για να αντιμετωπίσει επιτυχώς ούτε το 20% των θεμάτων στις εξετάσεις.

Η ίδια λογική και με την ΤΘΔΔ. Το επίπεδο της απέχει έτη φωτός από εκείνο του σχολικού εγχειριδίου.

Όσο για το επιχείρημα ότι η ύλη αυτή εξάντλησε την θεματοδοτική της ικανότητα έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής :

  1. H εξέταση αυτή έχει στόχο να αποτιμήσει την προσπάθεια των μαθητών και όχι να εξαφανίσει τις βαθμολογίες από 11 έως 16.
  2. Θα πρέπει με την κατάλληλη επιλογή θεμάτων να υπάρχει ισοκατανομή στα ποσοστά ανά βαθμολογία. Δεν είναι κάτι στην σφαίρα του φανταστικού. Τα αποτελέσματα πχ του ΙΒ δείχνουν ότι είναι εφικτό με τα θέματα που έχουν ερωτήματα για όλες τις κατηγορίες μαθητών.
  3. Τα «πρωτότυπα θέματα» είναι μια άνευ αξίας πρόταση. Δεν παράγουμε διδακτορικά. Να ελέγξουμε αν οι μαθητές και οι μαθήτριες εμπέδωσαν βασικές έννοιες ζητάμε.  

Γιατί είναι υποτιμητικό να επιλέγονται από το σχολικό εγχειρίδιο ή το studyexams θέματα στις εξετάσεις; Μήπως θα εισάγονταν περισσότεροι; Όχι, μιας και υπάρχει η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Μήπως θα έγραφαν όλοι άριστα; Όχι βέβαια. Τα γνωστικά κενά των μαθητών, για τα οποία είναι οι τελευταίοι που ευθύνονται είναι τεράστια.
Ισότητα στην ευκαιρία σημαίνει κοινή αφετηρία. Και οι μαθητές μας την δικαιούνται. Οι χαμένες ώρες είναι πολλές ήδη και θα αυξηθούν. Το ζητούμενο είναι οι αρμόδιοι να δώσουν λύση, ώστε οι μαθητές να νοιώθουν ότι ζουν σε ένα κράτος δικαίου.

Πρώτα διαμορφώνεις την ύλη και τους στόχους που μπορούν όλα τα σχολεία της επικράτειας να φτάσουν. Μετά στις εξετάσεις δείχνεις το μέτρο αγάπης στους μαθητές, θέτοντας θέματα που άπτονται της σχολικής πραγματικότητας. Δεν μπορείς να μην λάβεις υπόψη τα δύο χρόνια τηλεκπαίδευσης και την απουσία εμπειρίας εξετάσεων επί διετία.

Ας ακούσουν στο Υπουργείο Παιδείας τους μάχιμους εκπαιδευτικούς. 

Υ.Γ. Η πρόσφατη ανακοίνωση για voucher 200€ στους εκπαιδευτικούς δεν αξίζει καν σχολιασμού. Μακάρι το πρόβλημα των εκπαιδευτικών να ήταν τα 200 €…

* Η  Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής
Δρακόπουλος Γρ., Εμμανουηλίδης Αρ., Πετρόπουλος Μιχ

Πηγή: www.alfavita.gr