Με αφορμή την ανοικτή επιστολή της Ομάδας Υποψηφίων του 28ου Εισαγωγικού Διαγωνισμού της ΕΣΔΔΑ, ορισμένοι συνυποψήφιοι που δεν ανήκουν στην εν λόγω ομάδα, αποφάσισαν μέσω του κειμένου που έστειλαν στο alfavita να επισημάνουν την προχειρότητα και τις αστοχίες στη φετινή διαγωνιστική διαδικασία, που ιδιαίτερα στο Β’ στάδιο του διαγωνισμού, κατέληξε σε παρωδία.


To alfavita.gr πριν λίγες μέρες έλαβε και δημοσίευσε επιστολή υποψηφίων του 28ου Εισαγωγικού Διαγωνισμού της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΣΔΔΑ) με καταγγελίες για τους όρους της διαγωνιστικής διαδικασίας. Σήμερα δημοσιεύουμε νέα επιστολή άλλων υποψηφίων του ίδιου διαγωνισμού που έρχεται να συμπληρώσει όσα διατυπώνονταν στην πρώτη Επιστολή.

Εισαγωγικά οι υποψήφιοι σημειώνουν:

Διαβάζοντας το άρθρο με τίτλο “Σοβαρές καταγγελίες για τον 28ο εισαγωγικό διαγωνισμό της Εθνικής Σχολή Δημοσίας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης” και τη συνημμένη επιστολή της Ομάδας Υποψηφίων του 28ου Εισαγωγικού Διαγωνισμού, ορισμένοι συνυποψήφιοι που δεν ανήκουμε στην συγκεκριμένη ομάδα, λάβαμε την πρωτοβουλία να συντάξουμε κι εμείς ένα αντίστοιχο κείμενο, με σκοπό να λειτουργήσει συμπληρωματικά- διευκρινιστικά της επιστολής που ήδη έχει δημοσιευτεί στο site σας.

Επιλέξαμε να σταθούμε λιγότερο σε προσωπικές μαρτυρίες και περισσότερο σε συγκεκριμένα γεγονότα με ημερομηνίες κτλ, τα οποία μπορεί κανείς να επαληθεύσει με μια απλή αναζήτηση στο Διαδίκτυο.

Τέλος, θα θέλαμε να διαχωρίσουμε πλήρως τη θέση μας από ομάδες ή μεμονωμένους υποψηφίους που μέσω ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης προχωρούν σε προσωπικές επιθέσεις σε συγκεκριμένα πρόσωπα της εξεταστικής επιτροπής, προσβάλλοντας κ υβριζοντας τα. Σε καμία περίπτωση η πρόθεση μας δεν είναι η στοχοποίηση κ η σπίλωση οποιουδήποτε προσώπου.

Ευχαριστούμε εκ των προτέρων
Μερικοί ακόμα Υποψήφιοι του 28ου Εισ. Διαγωνισμού της ΕΣΔΔΑ

Η Επιστολή

Με αφορμή την ανοικτή επιστολή της Ομάδας Υποψηφίων του 28ου Εισαγωγικού Διαγωνισμού της ΕΣΔΔΑ, ορισμένοι συνυποψήφιοι που δεν ανήκουμε στην εν λόγω ομάδα, αποφασίσαμε μέσω του κειμένου αυτού να προβούμε σε κάποιες διευκρινήσεις, προκειμένου να επισημάνουμε την προχειρότητα και τις αστοχίες στη φετινή διαγωνιστική διαδικασία, που ιδιαίτερα στο Β’ στάδιο του διαγωνισμού, κατέληξαν σε παρωδία.

Λίγα λόγια για το συγκείμενο

Όπως ίσως κάποιοι από εσάς γνωρίζουν, η ΕΣΔΔΑ είναι παραγωγική σχολή του Δημοσίου που εκπαιδεύει επιτελικά στελέχη που προορίζονται να τοποθετηθούν σε θέσεις της Κρατικής Διοίκησης και της Αυτοδιοίκησης. Η επιλογή γίνεται με γραπτό διαγωνισμό που διενεργείται σε δύο στάδια, με βασική προϋπόθεση συμμετοχής την κατοχή πτυχίου Ανώτατης Εκπαίδευσης σε οποιοδήποτε επιστημονικό πεδίο.

Ο διαγωνισμός θεωρητικά είναι ετήσιος, ωστόσο, στην πράξη δεν υπάρχει προκαθορισμένο χρονικό πλαίσιο εντός του οποίου διενεργείται κάθε φορά, με αποτέλεσμα να είναι αδύνατον να γνωρίζουμε εκ των προτέρων - έστω κατά προσέγγιση- πότε πρόκειται να εξεταστούμε. Οι υποψήφιοι αντιλαμβάνονται ότι ο διαγωνισμός είναι προ των πυλών, όταν εκκινούν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες που προηγούνται της έκδοσης της προκήρυξης, ήτοι δύο περίπου μήνες πριν την δημοσίευσή της. Δεδομένης της ευρύτητας των γνωστικών πεδίων και του μεγάλου όγκου της ύλης, όσοι από εμάς αντιμετωπίζουν με σοβαρότητα το διαγωνισμό, ξεκινούν την προετοιμασία τους πολλούς μήνες- ακόμα και ένα χρόνο- νωρίτερα.

Αιφνίδιες αλλαγές, χωρίς διαβούλευση

Όσον αφορά στον 28ο διαγωνισμό, τον Μάιο του 2021 κι ενώ αναμέναμε την έκδοση και δημοσίευση της προκήρυξης, ανακοινώθηκε αιφνιδιαστικά από το αρμόδιο Υπουργείο η πρόθεση να γίνουν σημαντικές τροποποιήσεις στο διαγωνισμό, με την αναμόρφωση του Β’ σταδίου, την αλλαγή των συντελεστών βαρύτητας, την προσθήκη νέων εξεταζόμενων μαθημάτων, την αύξηση του όγκου της ύλης και την αλλαγή της βάσης εισαγωγής. Τότε, είχε διατυπωθεί το αίτημα οι αλλαγές να αφορούν σε επόμενους διαγωνισμούς, ώστε να υπάρχει επαρκής χρόνος προετοιμασίας για τους υποψηφίους, και κυρίως να τηρηθεί η προβλεπόμενη διαδικασία διαβούλευσης. Εν τέλει, τον Ιούνιο του 2021 οι εν λόγω αλλαγές πέρασαν ως τροπολογία κατά τη συζήτηση και ψήφιση άσχετου νομοσχεδίου, χωρίς να προηγηθεί διαβούλευση.

Η προστεθείσα ύλη

Η νέα ενδεικτική βιβλιογραφία που δημοσιεύτηκε αργότερα, περιλάμβανε από 78 έως 95 βιβλιογραφικές πηγές (ανάλογα με την επιλογή Φακέλου που θα έκανε κάθε υποψήφιος), χωρίς να συμπεριλαμβάνονται το Τεστ Γνώσεων και Δεξιοτήτων, τα Αγγλικά και η Δεύτερη Ξένη Γλώσσα, για τα οποία δεν προτείνεται βιβλιογραφία. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι η προτεινόμενη βιβλιογραφία του προηγούμενου διαγωνισμού περιλάμβανε 41 βιβλιογραφικές πηγές, δηλαδή τουλάχιστον 37 λιγότερες από τον 28ο διαγωνισμό. Η διαφορά αυτή στον όγκο της ύλης, αντικατοπτρίζει τη μεγάλη διεύρυνση των γνωστικών πεδίων λόγω της προσθήκης νέων εξεταζόμενων μαθημάτων. Ο χρόνος που δόθηκε στους υποψηφίους, ιδιαίτερα δε αυτός που μεσολάβησε μεταξύ του Α’ και Β’ σταδίου, ήταν κατά γενική ομολογία ελάχιστος για την προετοιμασία τους για μια τόσο απαιτητική εξέταση, δεδομένων και των αλλαγών στη βάση εισαγωγής και τους συντελεστές βαρύτητας που αναφέρθηκαν παραπάνω.

Η εξέταση

Παρά την ανησυχία που προκάλεσε στους υποψηφίους η διεξαγωγή του Α’ σταδίου εν μέσω έξαρσης της πανδημίας (τέλη Οκτωβρίου, με συνολικά 2.862 άτομα με δικαίωμα συμμετοχής να έχουν υποβάλλει αίτηση και 1.520 να προσέρχονται τελικά στην εξέταση), το Α’ στάδιο ολοκληρώθηκε σε γενικές γραμμές ομαλά, με εξαίρεση το Τεστ Δεξιοτήτων, όπου υπήρξε μεγάλη καθυστέρηση στην έλευση των θεμάτων, με αποτέλεσμα οι υποψήφιοι να περιμένουν έως και δύο ώρες στις αίθουσες, με ανοικτά παράθυρα και χωρίς θέρμανση.

Η διεξαγωγή του Β’ σταδίου, ωστόσο, κάθε άλλο παρά ομαλή μπορεί να χαρακτηριστεί. Καταρχάς, με τη διαγωνιστική διαδικασία να εκκινεί στις 17 Ιανουαρίου 2022, το πρόγραμμα ανακοινώθηκε στους υποψηφίους μόλις το απόγευμα της Πέμπτης 14 Ιανουαρίου, επειδή η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων ανέμενε τις οδηγίες του ΕΟΔΥ αναφορικά με το υγειονομικό πρωτόκολλο που έπρεπε να τηρηθεί. Σ’ αυτό το σημείο προκύπτουν τα εξής ζητήματα:

Πρώτον, με τα κρούσματα να αυξάνονται εκθετικά τις προηγούμενες ημέρες, δεν υπήρξε καμία πρόβλεψη για τους επιτυχόντες του Α’ σταδίου που ενδεχομένως να διαγιγνώσκονταν με κορωνοϊό. Όποιος νοσούσε, αποκλειόταν.
Δεύτερον, υπό αυτές τις συνθήκες, δεν ήταν καθόλου δεδομένο ότι η εξέταση δεν επρόκειτο να αναβληθεί. Η απάντηση που έδιναν τηλεφωνικά οι υπάλληλοι της Σχολής ήταν “Δεν γνωρίζουμε”.
Τρίτον, το Β’ στάδιο απαιτεί την συμμετοχή σε 4 τουλάχιστον εξεταστικές διαδικασίες (5 για όσους εξετάζονται και σε δεύτερη ξένη γλώσσα), που επρόκειτο να διεξαχθούν σε 4 (ή 5) διαφορικές ημέρες σε διάστημα 14 ημερών (17/1 έως 30/1). Καθίσταται, επομένως, σαφές ότι η μη έγκαιρη ανακοίνωση του προγράμματος δημιουργεί πρόσθετες δυσκολίες και γεννά ζητήματα άνισης μεταχείρισης μεταξύ αφενός υποψηφίων που διαμένουν στην Αττική και δεν εργάζονται και αφετέρου όσων είναι εργαζόμενοι (που δεν μπορούν να ζητήσουν άδεια την τελευταία στιγμή) ή κατοικούν στην επαρχία, πολλώ δε μάλλον σε νησιωτικές περιοχές.
Τέταρτον, ακόμη κι αν δεχθούμε ως επαρκές αιτιολογικό σχήμα τις έκτακτες συνθήκες της πανδημίας, υπήρξε μια αχρείαστη καθυστέρηση στην ανακοίνωση του προγράμματος, για να εφαρμοστεί τελικά το υγειονομικό πρωτόκολλο που τηρήθηκε κατά τη διεξαγωγή του Α’ σταδίου, με πολύ μικρότερο αριθμό κρουσμάτων.

Η εξέταση των Αγγλικών

Η εξέταση των Αγγλικών είχε προγραμματιστεί για τη Δευτέρα 24/1. Παρά την προειδοποίηση της ΕΜΥ για ισχυρή κακοκαιρία με χιονοθύελλες και επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα, αρχικά δεν υπήρξε κάποια αλλαγή στο πρόγραμμα. Ωστόσο, λίγο μετά τις 11 το πρωί της Δευτέρας, η Σχολή ενημέρωσε τους υποψήφιους μέσω σχετικής ανακοίνωσης ότι η εξέταση αναβάλλεται. Έως εκείνη την ώρα, υποψήφιοι που έπρεπε να ταξιδέψουν στην Αθήνα, προσπαθούσαν να επικοινωνήσουν τηλεφωνικά με τη Σχολή χωρίς καμία επιτυχία, με αποτέλεσμα να ξεκινήσουν το ταξίδι τους εν μέσω χιονιά. Υποψήφιοι που κατοικούν στην Αττική, είχαν ήδη φύγει από τα σπίτια τους, φοβούμενοι μποτιλιάρισμα στους δρόμους και ενδεχόμενο αποκλεισμό.

Εν τέλει, η εξέταση των Αγγλικών έγινε τη Δευτέρα 31/1, με τα θέματα να είναι κατά γενική ομολογία εξεζητημένα και πολλά σε συνάρτηση με το διαθέσιμο χρόνο. Ως προς το πρώτο, μπορεί κανείς να αντιτείνει ότι αυτό είναι το απαιτούμενο επίπεδο γνώσεων για τη συγκεκριμένη σχολή και για αυτές τις θέσεις. Μέχρι εδώ δεν έχουμε κάποια ένσταση.

Σημειώνονται, ωστόσο, τα εξής:
- Η χρονική διάρκεια της εξέτασης ήταν 2 ώρες και τα θέματα είχαν έκταση 9 σελίδες συνολικά, με το κείμενο που καλούνταν οι υποψήφιοι να συνοψίσουν σε περίληψη και στο οποίο αφορούσαν οι ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, να καταλαμβάνει 4 σελίδες.
- Όσον αφορά στην παραγωγή γραπτού λόγου, το ζητούμενο, παρόλο που ήταν διατυπωμένο σε 7,5 γραμμές, όχι απλώς περιείχε ασάφειες, αλλά και δύο διαφορετικά κεντρικά θέματα (!). Μιλώντας για διαφορετικά θέματα, δεν εννοούμε ότι η εκφώνηση περιείχε δύο ζητούμενα που έπρεπε να αναπτυχθούν σε δύο σκέλη (το οποίο, άλλωστε, είναι δόκιμο),αλλά ότι στην 4η σειρά αναφερόταν ως κεντρικό θέμα η ενίσχυση της γυναικείας επιχειρηματικότητας (και μόνο αυτή), ενώ στην 7η σειρά ζητούταν από τους υποψηφίους να γράψουν για την επιχειρηματικότητα των νέων!

Με λίγα λόγια, αυτό που γεννά αντιδράσεις ως προς την εξέταση των Αγγλικών, δεν είναι ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων, η έκταση του διαγωνίσματος ή ο διαθέσιμος χρόνος ως μεμονωμένες παράμετροι, αλλά η ταυτόχρονη συνδρομή και των τριών αυτών παραγόντων (αλλά και της κακής διατύπωσης των ζητουμένων) εν τη συνθέσει τους.

Ο διαγωνισμός της ΕΣΔΔΑ είναι μια από τις πιο απαιτητικές -πλην όμως αξιοκρατικές και διαφανείς- διαδικασίες πρόσληψης επιτελικών στελεχών στο Δημόσιο. Ως εκ τούτου, τέτοιου είδους σφάλματα και προχειρότητες βάλλουν κατά του κύρους του ίδιου του διαγωνισμού και της Σχολής, μη συνάδοντας με τις αρχές που η ίδια πρεσβεύει. Στο πλαίσιο αυτό, επιδιώκουμε μέσω του κειμένου αυτού να γνωστοποιήσουμε τα κακώς κείμενα του 28ου διαγωνισμού στο ευρύ κοινό, με απώτερο στόχο να υπάρξει μέριμνα ώστε να αποφευχθούν ανάλογες αστοχίες στο μέλλον.

Μερικοί ακόμα Υποψήφιοι του 28ου Εισαγωγικού Διαγωνισμού της ΕΣΔΔΑ

Πηγή: www.alfavita.gr