Αλλάζει ο πανεπιστημιακός χάρτης

Εν αναμονή προτάσεων για συγχωνεύσεις, καταργήσεις ή τροποποιήσεις τμημάτων

Κείμενο: Ναταλία Πετρίτη

Ιδιαίτερη κινητικότητα επικρατεί στον πανεπιστημιακό κόσμο λόγω των επερχόμενων αλλαγών στα τμήματα τα οποία έχουν κενές θέσεις εξαιτίας της θεσμοθέτησης Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ). Μάλιστα, ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό είναι πως ο προβληματισμός δεν υπάρχει μόνο στα περιφερειακά τμήματα, αλλά και σε τμήματα κεντρικών ΑΕΙ. Είναι ενδεικτικό ότι ήδη καταστρώνονται σχέδια επί χάρτου για τα τμήματα ξενόγλωσσων φιλολογιών, που έχουν ελάχιστους εισακτέους και φέτος, αλλά και συνεχώς τα τελευταία χρόνια.

Ειδικότερα, ο αρμόδιος για την ανώτατη εκπαίδευση υφυπουργός Παιδείας Άγγελος Συρίγος, με έγγραφό του προς τα πανεπιστήμια ζητάει «συγκεκριμένες προτάσεις που θα αφορούν μετεξελίξεις, συγχωνεύσεις, καταργήσεις ή αλλαγές τμημάτων». Μάλιστα, ζητάει οι προτάσεις να σταλούν έως το τέλος Σεπτεμβρίου.

Η κατάθεση προτάσεων θα αποτελέσει την αρχή μιας ευρύτερης συζήτησης για το θέμα του «εξορθολογισμού και της αναδιάρθρωσης του πανεπιστημιακού χάρτη της χώρας», όπως δηλώνεται στο έγγραφο. Και διότι προφανώς το εικοσαήμερο που απομένει έως τότε δεν επιτρέπει στις συγκλήτους των ΑΕΙ να συντάξουν πλήρη πρόταση για αλλαγές στον χάρτη των τμημάτων τους. Έτσι θα περιοριστούν σε έναν πρώτο αρχικό σχεδιασμό.

Παραδείγματα

Πάντως, ήδη μεταξύ των πανεπιστημιακών το θέμα έχει τεθεί. Ενδεικτικά, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», αναμένεται να υπάρξουν αλλαγές στα τμήματα των ξενόγλωσσων φιλολογιών που είχαν κενές θέσεις. Χαρακτηριστικά, κενές θέσεις έμειναν στα τμήματα Γαλλικής, Γερμανικής και Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας σε Πανεπιστήμιο Αθηνών και Αριστοτέλειο Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα, στο σύνολο των θέσεων αυτών των τμημάτων σε ΕΚΠΑ και ΑΠΘ, κενές έμειναν οι μισές. Για παράδειγμα, στην Ιταλική Γλώσσα και Φιλολογία ΑΠΘ έμειναν κενές 74 θέσεις από τις 94. Ως προς την τύχη των ξενόγλωσσων τμημάτων, αυτό που μελετάται προς το παρόν είναι πώς θα μπορούσαν να συγχωνευθούν κάτω από την ομπρέλα ενός τμήματος ξένων γλωσσών με τις αντίστοιχες κατευθύνσεις. Ανάλογη πρόταση έγινε το 2012-2013 όταν συντάχθηκε το σχέδιο «Αθηνά» από το υπουργείο Παιδείας. Τότε τα εν λόγω τμήματα διεκδίκησαν την αυτόνομη πορεία τους, παρότι είχαν αρκετές κενές θέσεις. Πλέον η ανησυχία είναι μήπως καταργηθούν.

Βέβαια, είναι δεδομένο ότι θα υπάρξει στήριξη σε τμήματα ακριτικών πανεπιστημίων.

ΔΟΕ κατά αξιολόγησης

Τις προθέσεις της κατά της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, που θα αρχίσει την επόμενη σχολική χρονιά, δείχνει η ΔΟΕ. Συγκεκριμένα, σε ανακοίνωσή της αναφέρει ότι «σε συνέχεια υλοποίησης της νικηφόρας απεργίας – αποχής της ΔΟΕ ενάντια στις διαδικασίες της εσωτερικής αξιολόγησης και σε αναμονή νέας υπουργικής απόφασης για την αξιολόγηση, το διοικητικό συμβούλιο της ΔΟΕ καλεί τους συλλόγους διδασκόντων να μην προχωρήσουν σε καμία συνεδρίαση για το θέμα αυτό». Ουσιαστικά η ΔΟΕ, αλλά και η ΟΛΜΕ και η ΟΙΕΛΕ, θα απορρίψουν τις διαδικασίες της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, αμέσως μετά την έκδοση της νέας υπουργικής απόφασης. Βεβαίως, το σκεπτικό κάθε παράταξης για την απόρριψη θα είναι διαφορετικό. Ήδη υπάρχουν ανακοινώσεις τοπικών συλλόγων δασκάλων και νηπιαγωγών κατά της αξιολόγησης. Από την άλλη, στην πράξη θα φανεί πόσοι εκπαιδευτικοί δεν θα συμμετάσχουν στην αξιολόγηση, η οποία είναι υποχρεωτική και η μη συμμετοχή θα επιφέρει, ως ποινή, μισθολογικές απώλειες.

Πηγή: www.kathimerini.gr