Το 2025 είναι χρονιά που το «swag gap» κυριάρχησε στις σχέσεις μέσα από τις τάσεις, τα κοινωνικά μέσα και την αντανάκλαση της γενιάς μας


Το 2025 χαρακτηρίστηκε από τη ραγδαία άνοδο ενός νέου πολιτισμικού όρου το λεγόμενο «swag gap». Αφού τα social media υπαγορεύουν προσδοκίες για την προσωπική μας εικόνα και τον σύντροφο μας, τις ανισότητες του στιλ, την προσωπικότητα ή ακόμα και τις προτιμήσεις στις σχέσεις να έχουν γίνει αντικείμενο συλλογικής παρατήρησης και σχολιασμού. Τι αποκαλύπτει αυτή η τάση για τις κοινωνικές προσδοκίες μας ως Gen Z φέτος που το «swag gap» έγινε viral. Ο όρος περιγράφει τη δυναμική σε μια σχέση όπου οι σύντροφοι εμφανίζουν αισθητές διαφορές στο στιλ, την αυτοπεποίθηση ή το «coolness», δηλαδή σε αυτό που εμείς σήμερα αποκαλούμε «swag». Ουσιαστικά, κάτι που άρχισε σαν μισο-αστείο hashtag στα TikTok και Instagram, έχει εξελιχθεί σε μια ευρύτερη συζήτηση για το πώς οι διαφορετικές εμφανίσεις, συμπεριφορές και στάσεις μπορούν να επηρεάσουν το πώς βιώνουμε μια σχέση.

Στο κέντρο αυτής της τάσης βρίσκεται η ιστορία ανθρώπων όπως η «Cate», μια 24χρονη που χώρισε από τον πρώην σύντροφό της επειδή, όπως λέει, δεν μοιράζονταν την ίδια αισθητική ή το ίδιο επίπεδο φροντίδας στην εμφάνιση. Ο πρώην της εμφανιζόταν με παλιά ρούχα και το ενδιαφέρον του για το στιλ ήταν σχεδόν ανύπαρκτο, κάτι που σύμφωνα με εκείνη, σηματοδοτούσε ευρύτερες διαφορές στον τρόπο που αντιμετώπιζαν τη σχέση.

Το ενδιαφέρον γύρω από το «swag gap» δεν αφορά μόνο την εμφάνιση, μέσα στο 2025, η Google Trends κατέγραψε διπλασιασμό των αναζητήσεων για τον όρο, ενώ παρόμοιες αυξήσεις σημειώθηκαν και για άλλους όρους όπως το «intelligence gap» και το «party gap», όλες αυτές οι λέξεις που περιγράφουν διαφορές μεταξύ συντρόφων και που θεωρούνται σημαντικές ή και λόγοι χωρισμού.

Η τάση αυτή εντάσσεται σε ένα ευρύτερο φαινόμενο που έχει να κάνει με τη μετατροπή των προσωπικών σχέσεων σε αντικείμενο που πρέπει να πληροί κάποια δημόσια κριτήρια και viral θέματα στα social media. Τα κοινωνικά δίκτυα έχουν ενισχύσει την αίσθηση ότι όλα, ακόμα και οι πιο ιδιωτικές πτυχές της ζωής μας, είναι αξία σχολιασμού και αξιολόγησης από τρίτους. Οι φράσεις που έχουν μέσα τους τη λέξη «gap» προσφέρουν μια κοινή γλώσσα για να εκφράζονται οι άνθρωποι γύρω από τις απογοητεύσεις, τις προσδοκίες και τους προβληματισμούς τους όσον αφορά τις σχέσεις τους.

 

genz

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, όροι όπως το «shrekking» που πρακτικά σημαίνει το να βγαίνεις με κάποιον που θεωρείται «κάτω από τα στάνταρ» σου, έχουν επίσης αποκτήσει δημοτικότητα. Όλοι αυτοί οι όροι ουσιαστικά έχουν μια κοινή ρίζα, την ανάγκη να ονομάσουμε και να κατανοήσουμε τις ασυμφωνίες που αισθανόμαστε στις σχέσεις μας. Παράλληλα, πολλοί ειδικοί επισημαίνουν ότι κάποιες από αυτές τις διαφορές είναι περισσότερο υποκειμενικές παρά ουσιώδεις. Για παράδειγμα, το πώς μετρά κανείς την «ευφυΐα» ή την «αιτία» για τις διαφορές στον τρόπο ζωής μπορεί να υπερβαίνει τα απλά στατιστικά κριτήρια και να αγγίζει θέματα προσωπικής αξίας και αυτοεκτίμησης.

Η επικέντρωση στην ομοιότητα, είτε στο στιλ, είτε στις δραστηριότητες αντικατοπτρίζει βαθύτερες κοινωνικές τάσεις. Σε περιόδους αβεβαιότητας, όπως η τρέχουσα πολιτική και οικονομική κατάσταση σε πολλές χώρες, πολλοί άνθρωποι αναζητούν σταθερότητα και ομοιογένεια στις σχέσεις τους. Αυτή η ανάγκη για «ομοιότητα» μπορεί να εντείνει την προσοχή μας σε μικρές ή πιο επιφανειακές διαφορές.

genz


Ωστόσο, η εμμονή της γενιάς μας με τα «gaps» δεν είναι απαραίτητα αρνητική από μόνη της. Η δυνατότητα να ονομάζουμε εμπειρίες μπορεί να βοηθήσει πολλούς ανθρώπους να καταλάβουν καλύτερα τι θέλουν και τι δεν θέλουν σε μια σχέση. Όπως επισημαίνουν οι φανατικοί της τάσης, το γεγονός ότι υπάρχει ένας όρος για κάτι που βιώνουν μπορεί να τους κάνει να νιώθουν λιγότερο μόνοι.

Τελικά, το 2025 ως «η χρονιά του swag gap» μας δείχνει πως η Gen Z και οι Millennials εστιάζουν με ένταση στις λεπτομέρειες της σχέσης όχι μόνο για το τι σημαίνουν για τους ίδιους, αλλά και για το πώς αυτές οι λεπτομέρειες παρουσιάζονται και ερμηνεύονται στο ευρύτερο online κοινό. Αυτή η διαρκής αλληλεπίδραση μεταξύ καθημερινής ζωής και social media καθορίζει τελικά πώς βλέπουμε τον εαυτό μας και τους άλλους στις σχέσεις μας μέσα σε αυτή τη τεχνολογικά σύγχρονη εποχή.