Έκανες λάθος post και δεν μπορείς να το «μαζέψεις»; Ασφάλεια για τους αυτούς που έφαγαν cancel. Μία νέα βιομηχανία που δεν είδες να έρχεται.
Σε μία εποχή όπου η φήμη σου μπορεί να καταστραφεί πιο γρήγορα απ’ ό,τι φανταζόμαστε, με ένα απλό στόρι ή tweet, μία παράξενη νέα βιομηχανία παίρνει μορφή, ασφάλεια για όσους έχουν «φάει» cancel. Ναι, σωστά διαβάσατε.
Το μυαλό μας αυτόματα πηγαίνει στον Έλληνα stand up comedian Πάρι Ρούπο που μετά από ένα σχόλιο σε ζωντανή παράσταση είδε ένα κύμα αντιδράσεων, κυρίως από την άκρα δεξιά, να τον κατηγορεί για διάφορα πράγματα (Ανθέλληνας το πιο light), με αποτέλεσμα η Pizza Fan να διακόψει τη συνεργασία τους για content στα social media μετά από πέντε χρόνια.
Και ο Τζίμι Κίμελ κάτι τέτοιο έπαθε, αλλά έχουμε την εντύπωση ότι έχει μεγαλύτερο πορτοφόλι από τον Έλληνα stand up κωμικό. Μετά από μία βδομάδα επέστρεψε στο δημοφιλές late night show από το οποίο τον είχαν διώξει μετά από ένα σχόλιο που είχε κάνει για τη δολοφονία του influencer Τσάρλι Κερκ. Οι αντιδράσεις ήταν τόσες, ώστε το ABC (και η Disney που είναι η ιδιοκτήτρια εταιρεία) αναγκάστηκε να κάνει πίσω και να του δώσει πίσω την εκπομπή (με εκπληκτική τηλεθέαση). Ο Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε δυσαρεστημένος από αυτή την επιστροφή. Ίσως έχουμε συνέχεια στη συγκεκριμένη υπόθεση.
Το 2025, δεν είναι πια αστείο ή τραγικό να φανταστείς έναν κόσμο όπου η απώλεια μιας συνεργασίας, ενός βιβλίου, ή μίας θέσης εργασίας εξαιτίας ενός και μόνο ποσταρίσματος ή στόρι απαιτεί αποζημίσωη. Πληρωμές. Νομική υποστήριξη. PR crisis management για ένα απρόβλεπτο γεγονός. Βρισκόμαστε στην εποχή της Ασφάλισης Κινδύνου Φήμης και όχι, αυτό δεν είναι αστείο.
Η λογική είναι απλή. Αν η καριέρα σου είναι δημόσια, είτε είσαι stand up κωμικός, παρουσιαστής, podcaster, YouTuber ή γνωστός influencer, τότε η εικόνα σου είναι περιουσιακό στοιχείο. Και τα περιουσιακά στοιχεία, ασφαλίζονται.
Αυτές οι εξειδικευμένες ασφαλιστικές εταιρείες, που έχουν κάνει την εμφάνισή τους στις ΗΠΑ και Βρετανία, προσφέρουν συμβόλαια που καλύπτουν από απώλεια εσόδων και… καθαρισμό social media μέχρι προσωπική αποκατάσταση φήμης. Μερικά πακέτα περιλαμβάνουν ακόμα και AI που εντοπίζει «προβληματικά» posts πριν τα εντοπίσει το κοινό. Σκέψου το σαν ασφάλεια ζωής, για το προσωπικό σου brand.
Δεν είναι μόνο για διασημότητες. Μεσαία στελέχη, influencers με λιγότερους από 100.000 followers, ακόμα και άτομα που «ακυρώθηκαν» λόγω συνδέσμου με κάποιον άλλον (ναι, υπάρχει τέτοια κατηγορία κινδύνου) αναζητούν κάλυψη. Κάποιος φέρεται να κατέθεσε αξίωση επειδή τον doxx-άρανε για ένα like του στο «λάθος» tweet.
Κάποιοι λένε πως είναι απλά ένα ακόμα εργαλείο για να προστατεύονται οι ισχυροί. Άλλοι το βλέπουν διαφορετικά, ως μία απάντηση σε έναν κόσμο που έχει όπλο την αγανάκτηση και την ανθρωποφαγία και προσφέρει ελάχιστο χώρο για μετάνοια ή λύτρωση.
Η ειρωνεία; Οι ασφαλιστικές δεν υπολογίζουν τον κίνδυνο με βάση την αγορά, αλλά με βάση την πιθανότητα ακύρωσης. Ένας κωμικός με παλιό, «σκοτεινό» υλικό θα πληρώσει περισσότερο απ’ ό,τι ένας clean-cut tech startupper.
Κι όμως, σε μία εποχή που η δημόσια εικόνα σου μπορεί να καταστραφεί μέσα σε ένα λεπτό, η ιδέα της ασφάλειας ακύρωσης δεν είναι απλά λογική, ίσως είναι αναπόφευκτη για να επιβιώσεις στον κόσμο του διαδικτύου και των social media.