Τι κοινό έχουν οι Labubu dolls, το clean girl aesthetic και το… ChatGPT; Σύμφωνα με ένα νέο viral trend στο TikTok, είναι όλα "προπαγάνδα" που αρνούμαστε να καταπιούμε.
Το trend με τίτλο "Propaganda I’m Not Falling For" (aka «Προπαγάνδα που δεν τρώω») κάνει θραύση στα social, με βίντεο να σαρώνουν σε views και να γεμίζουν με λίστες από πράγματα που κάποιοι θεωρούν υπερβολικά, ψεύτικα ή απλώς overrated.
Ο κόσμος το ’χει τούμπανο... και εμείς TikTok video
Τα βίντεο συνήθως παίζουν με φόντο μελαγχολικά τραγούδια τύπου "i think about it all the time" της Charli XCX ή το all-time classic "Silver Springs" των Fleetwood Mac. Δημιουργοί (κυρίως γυναίκες) ανεβάζουν λίστες με ό,τι θεωρούν ότι μάς έχουν «σερβίρει» ως απαραίτητο, cool ή “σωστό” – ενώ στην πραγματικότητα είναι μάρκετινγκ, πίεση ή απλώς κλισέ.
Μερικά παραδείγματα; Το “clean girl look”, το να κάνεις preventitive botox στα 25, το OF (OnlyFans), τα dating apps, τα skincare άνω των 20€ ή ακόμα και το να λες τις γυναίκες “basic”.
" class="tiktok-embed" data-video-id="7504960819571084566" style="max-width: 605px;min-width: 325px;">@lxyzfbxx But why is everyone hating on gracie pls explain!! #propaganda #genz #millenial #fyp #relatable #foryoupagе #trendingsound
♬ I think about it all the time featuring bon iver - Charli xcx & Bon Iver
Η Mon Sharx ανέφερε “Labubus”, ενώ η Beverly Heart κράζει τις one-use πετσέτες και τα πανάκριβα face washes. Όλα αυτά έχουν γίνει αφορμή για συζητήσεις στα comments και για ακόμα περισσότερες... λίστες.
Trend ή κοινωνικό σχόλιο; Μάλλον και τα δύο
Αν και το ύφος είναι χαλαρό και χιουμοριστικό, το trend λέει πολλά. Ζούμε σε μια εποχή όπου ακόμα και τα πιο “ανέμελα” trends είναι στημένα, curated, και γεμάτα κοινωνικές πιέσεις – ειδικά προς τις γυναίκες. Από το πώς "πρέπει" να δείχνεις, να φέρεσαι ή να βγαίνεις online… μέχρι το τι skincare χρησιμοποιείς και αν έχεις σχέση ή όχι.
" class="tiktok-embed" data-video-id="7507198772355681558" style="max-width: 605px;min-width: 325px;">@lenoniew #greece #fyp #φοργιου #fypシviral #γιασενα #mpesfy #greecetiktok #athens #discovergreece #propaganda
♬ I think about it all the time featuring bon iver - Charli xcx & Bon Iver
Σύμφωνα με ειδικούς, όπως η Eviane Leidig, υπάρχει μια άνοδος συντηρητικού content στα social που σπρώχνει παλιομοδίτικους ρόλους φύλου με νέο περιτύλιγμα. Και το trend "Propaganda" έρχεται σαν απάντηση σε όλα αυτά.
Μια digital επανάσταση με λίστες
Το hashtag #propaganda στο TikTok έχει πάνω από 200.000 posts, και τα σχόλια είναι γεμάτα με κόσμο που είτε συμφωνεί, είτε προσθέτει τα δικά του: “$8 καφές”, “grind culture”, “το να είσαι πάντα chill”, “τα e-readers είναι cool” και άλλα τέτοια.
Είναι, με λίγα λόγια, μια συλλογική εξομολόγηση για όλα όσα μάς κουράζουν, μάς πιέζουν ή απλώς δεν μας αφορούν.
Μπορεί να το παίζουν "αθώες" αισθητικές ή harmless μόδες, αλλά η Gen Z (και όχι μόνο) ξυπνάει και αρχίζει να αμφισβητεί ό,τι της σερβίρουν. Αν το “propaganda” trend μάς λέει κάτι, είναι ότι πλέον έχουμε μάθει να ξεχωρίζουμε το τι πραγματικά θέλουμε από το τι μας έχουν πείσει ότι θέλουμε.