Άσε, μην μπαίνεις στον κόπο να τα μετρήσεις. Τα μετράει το Facebook για σένα. Και έχει τους λόγους του..


Αναμφίβολα, τα Likes είναι η κινητήριος δύναμη στα social media και ιδίως στο Facebook, που τα χρησιμοποιεί για να στοχεύσει στους χρήστες μέσω των Facebook Ads. Το Facebook εισήγαγε την επιλογή Like τον Φεβρουάριο του 2009, παρέχοντας στους χρήστες έναν εύκολο τρόπο να εκφράσουν στους φίλους τους ότι τους αρέσει η ανάρτηση που έκαναν, με ένα απλό κλικ στο εικονίδιο του ανεβασμένου αντίχειρα. Αμέσως, το Like έγινε το σήμα κατατεθέν των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Στα προφίλ προσώπων μεταφράστηκε ως απόδειξη κοινωνικού status, δημοτικότητας και, εν τέλει, σημαντικότητας. Όταν, δε, οι εταιρείες άρχισαν να χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο το Facebook για να αυξήσουν τη καταναλωτική τους βάση, τα Likes έγιναν το βασικό κλειδί για να προωθήσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους.

Παρότι η προσθήκη του Like ήταν απλή, άλλαξε τους όρους του παιχνιδιού χωρίς καν να καταλάβει το Facebook πόσο πολύτιμο εργαλείο θα γινόταν ως πηγή πληροφοριών. Μέσω των Likes, το Facebook άρχισε να ομαδοποιεί τα ενδιαφέροντα των χρηστών. Το κάθε Like προσθέτονταν στο προφίλ του και αποτελούσε μέσο μέτρησης, από όπου έβγαιναν μοτίβα και συσχετίσεις, που εν συνεχεία αναλύονταν στατιστικά. Μέσω των Likes, το Facebook δημιούργησε την πιο πολύτιμη πηγή δεδομένων συγκεντρώνοντας τρισεκατομμύρια καινούριες πληροφορίες κάθε μέρα. Αυτό δεν θα μπορούσε να το πετύχει καμία έρευνα και κανένα ερωτηματολόγιο εις τον αιώνα τον άπαντα.

 

Η δύναμη του Like

Αυτό που έχουν αποδείξει πολλάκις διάφορες έρευνες, του Πανεπιστημίου του Cambridge (2015), του ΜΙΤ (2014) αλλά και της Microsoft (2016), είναι ότι δύναται να χειραγωγηθεί η κοινή γνώμη προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση μέσω της συστηματικής διοχέτευσης online θετικών σχολίων και κρίσεων. Οι μελέτες συγκλίνουν ότι η δημοτικότητα μιας άποψης μπορεί σταδιακά να αυξηθεί έως 30% μετά από ένα αρχικό κατευθυνόμενο θετικό σχόλιο, αξιοποιώντας την συμπεριφορά «της μάζας» που χαρακτηρίζει τους χρήστες του διαδικτύου. Αντιθέτως, ένα αρχικό κατευθυνόμενο αρνητικό σχόλιο δεν καταφέρνει να προκαλέσει ανάλογη αύξηση αρνητικών απόψεων.

Τα Likes στο Facebook-και η ανάλυσή τους από τους ειδικούς- σκιαγραφεί με ακρίβεια το ψυχολογικό προφίλ του κάθε χρήστη, των φίλων τους, ακόμη και της οικογένειάς τους. Ο τρόπος είναι απλός: Εξαιτίας των κοινών γνωρισμάτων των χρηστών. Για παράδειγμα ένας χρήστης που είναι καπνιστής, μπορεί η αγαπημένη του σειρά να είναι το Stranger Things. Αυτή τη συσχέτιση αποτελεί μια απλή παρατήρηση, αλλά κλιμακωτά, οι ερευνητές βρίσκουν πολλούς ανθρώπους που μοιράζονται τα ίδια ενδιαφέροντα, στη συνέχεια καταχωρούν αυτό το στοιχείο σε συνάρτηση με άλλα και, συνεπώς, προκύπτουν συγκλίσεις. Στο τέλος, μπορούν να ορίσουν ότι σε αυτούς που αρέσει το Stranger Things, προσμετρώντας επιπλέον παράγοντες, έχουν 90% πιθανότητες να είναι καπνιστές. Άρα ακόμη κι αν δεν έχετε πει σε κανέναν ότι καπνίζετε, τα Likes σας θα το μαρτυρήσουν!

like750.jpg

 

Τα Likes στο online marketing

Καθημερινά καινούριες σελίδες διαφόρων τύπων επιχειρήσεων εμφανίζονται στο Facebook, κυνηγώντας το Like μας. Βεβαίως, ένα Like από μόνο του δεν αποτελεί απαραιτήτως κάποια συσχέτιση. Ο στόχος είναι τα μαζικά ενδιαφέροντα που καταχωρούνται στο δίκτυο καθημερινά από τα εκατομμύρια χρηστών που συνεχώς αυξάνονται. Από αυτή την άποψη, τότε ναι, το κάθε ένα Like αποκτά τεράστια συσχέτιση. Αυτό, για το social media marketing είναι εξαιρετικά σημαντικό! Σκεφτείτε, για παράδειγμα, ότι εάν έχετε μια επιχείρηση και το 60% των ανθρώπων που σας εμπιστεύονται μοιράζονται ταυτόχρονα αρκετά κοινά ενδιαφέροντα, θα μπορούσατε να ορίσετε το marketing plan σας για να τους προσεγγίσετε με βάση αυτά τα ενδιαφέροντα. Με τον τρόπο αυτό, μπορείτε να αυξήσετε τους αριθμούς σας πάνω από 80% και συνεπώς να βρείτε το πιο στοχευμένο κοινό για να προωθήσετε τα προϊόντα σας! Άρα, τα Likes έχουν τεράστια σημασία. Ωστόσο, αυτή η εντυπωσιακή πηγή πληροφοριών έφερε και ένα πρόβλημα.

 

Το Like or not to Like?

Καθώς το Facebook πλήθαινε, αυξάνονταν και τα πράγματα που κάθε χρήστης έκανε Like. Στην αρχή, τα Facebook Pages κυνηγούσαν όλο και πιο πολλά Page Likes, καθώς αποτελούσαν ένδειξη ότι ο χρήστης θέλει να παρακολουθεί τα updates της σελίδας. Ήταν, μάλιστα, και ad objective στα Facebook Ads, αν και πλέον έχει απομακρυνθεί. Στην πορεία, το Facebook παραγκώνισε το Like, γιατί βλέποντάς το μεμονωμένα, δεν επηρέαζε το Facebook reach με τον ίδιο τρόπο. Το να έχεις περισσότερους ανθρώπους που έχουν κάνει Like στη σελίδα σου σίγουρα θα σου χαρίσει πόντους στην αυτοπεποίθησή σου, αλλά δεν σημαίνει ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι θα δουν το περιεχόμενό σου.
Θεωρητικά, ο μέσος χρήστης θα μπορούσε να βλέπει καθημερινά 1.500 updates, βασισμένα στα Likes και τις επαφές του, δηλαδή κατά πολύ περισσότερη πληροφορία από αυτή που μπορεί ένα άτομο να απορροφήσει μέσα σε 24 ώρες. Ο όγκος περιεχομένου που δημιουργείται αυξάνεται συνεχώς, αλλά το πόσο μπορεί ένας άνθρωπος να καταναλώσει, παραμένει το ίδιο.

Η αξία των Page Likes αποδυναμώθηκε ακόμη περισσότερο όταν το Facebook τοποθέτησε την επιλογή Unfollow, τον Δεκέμβριο 2013. Έκτοτε, οι χρήστες μπορούσαν μεν να σταματήσουν να ακολουθούν μια σελίδα, ωστόσο το Page Like τους συνέχιζε να εμφανίζεται. Άρα, μια σελίδα με 10.000 Page Likes, μπορεί κάλλιστα να έχει μόλις 5  followers, οι οποίοι καθιστούν αυτά τα Likes άνευ σημασίας. Σήμερα λοιπόν, με τις αλλαγές στο news feed και τις ρυθμίσεις του Facebook, πόσο μεγάλη σημασία έχουν τα Page Likes;  Πριν αρχίσετε να βαράτε τον υπολογιστή και να βρίζετε τον Ζάκερμπεργκ, το γεγονός ότι κάποιοι χρήστες κάνουν unfollow τη σελίδα σας, δεν επηρεάζει την πραγματική αξία του page. Αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι η μέτρηση People Talking About This. Άλλωστε, αυξάνοντας το engagement της σελίδας σας είναι ο καλύτερος τρόπος για να χτίσετε το ενδιαφέρον του χρήστη.