SMART (όχι το αμάξι, οι στόχοι)

 Μια μέρα που θα πετύχετε το αφεντικό/προϊστάμενο στις καλές του, πείτε μια κουβέντα για S.M.AR.T. Θα σας πει για το αμάξι ή κάτι άλλο;

Κείμενο: Παναγιώτης Λουκάς

Σε λίγες ημέρες αρχίζουν για πολλές επιχειρήσεις οι καλοκαιρινές διακοπές. Γενικά στην Ελλάδα ο Αύγουστος είναι «νεκρός μήνας». Σε άλλες εποχές, αρκετές επιχειρήσεις έκλειναν για πολλές μέρες τον Αύγουστο, αλλά τώρα στην εποχή του 365/24/7 πολλές κλείνουν μια βδομάδα κάπου εκεί στο διάστημα 10-17 Αυγούστου, αλλά και πάλι όλοι δίνουν ραντεβού τον Σεπτέμβριο. Παρόλο που το έτος ημερολογιακά τελειώνει 31 Δεκεμβρίου, για τις περισσότερες επιχειρήσεις  ο  Σεπτέμβριος είναι η έναρξη της νέας περιόδου.


Κανονικά, κάθε εταιρεία πρέπει τώρα στο νεκρό διάστημα να κάνει έναν απολογισμό της περασμένης χρονιάς, να δει πως τα πήγε, που πέτυχε, που απέτυχε και να θέσει στόχους για την επόμενη χρονιά. Η λέξη στόχος μάς φέρνει στο μυαλό την γνωστή φωτογραφία με έναν ζωγραφισμένο κύκλο και βελάκια να είναι γύρω από αυτόν. Όσο πιο κοντά είσαι στο κέντρο, τόσο πιστεύεις ότι τα έχεις καταφέρει. Είναι όμως έτσι;


Υπάρχουν πολλές βιβλιογραφικές θεωρίες για τους στόχους. Μια από τις πιο διαδεδομένες είναι ότι οι στόχοι σου πρέπει να είναι S.M.AR.T. (έξυπνοι). Ας δούμε τι σημαίνει το καθένα γράμμα:
S pecific (= Συγκεκριμένος)
M easurable (= Μετρήσιμος)
A chievable (= Εφικτός)
R ealistic (= Ρεαλιστικός)
T ime-Bound (= Χρονικά Δεσμευτικός)

Οι S.M.AR.T. στόχοι ισχύουν είτε για προσωπικό είτε για επαγγελματικό επίπεδο. Για έναν φοιτητή, το ιδανικό των S.M.AR.T.  στόχων είναι να πάρει πτυχίο στα 4 χρόνια. Για κάποιον υπέρβαρο άνθρωπο, S.M.AR.T. θα ήταν να χάσει συγκεκριμένα κιλά σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.  Για μια επιχείρηση τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα, αλλά μπορούμε να δούμε ορισμένα γενικά πράγματα.


Specific - Συγκεκριμένος: Όσο πιο συγκεκριμένοι είστε, τόσο πιο πετυχημένους στόχους θα θέσετε. Το να πεις «θέλω να φτιάξω το καλύτερο site που υπάρχει», έχει μεγάλη διαφορά με το να πεις «θέλω να φτιάξω το καλύτερο site τεχνολογίας που υπάρχει στην Ελλάδα».


Measurable – Μετρήσιμος: Πρέπει να ποσοτικοποιήσετε το στόχο σας, ώστε μετά να μπορείτε να αξιολογήσετε εάν τον πιάσατε ή όχι. Είτε με συγκεκριμένα νούμερα επί των πωλήσεων, είτε για παράδειγμα με τζίρο, είτε για ένα site με τον αριθμό των clicks, views, visitors.


Achievable – Εφικτός: Για να είναι εφικτός πρέπει να έχεις τις απαραίτητες γνώσεις, budget και όρεξη να πετύχεις. Εάν σου λείπει κάτι από αυτά, τότε θα υπάρχει πρόβλημα.


Realistic – Ρεαλιστικός:  Το να γίνει το site που θέλεις να φτιάξεις το καλύτερο στον κόσμο είναι μη ρεαλιστικό. Το να πεις ότι θέλεις να το κάνεις το καλύτερο στην Ελλάδα, αυτό είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα.


Timebound - Με χρονικό περιορισμό: Πρέπει να βάζεις χρονικό περιορισμό. Η αγορά αλλάζει γρήγορα και ακόμα πιο γρήγορα οι αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών. Θέτοντας ένα βάθος χρόνου, που συνήθως είναι μια πενταετία, είναι ένα καλό διάστημα για να δεις εάν έχεις επιτύχει ή όχι.


Όλα τα παραπάνω τα λένε τα βιβλία καθώς και πολλές άλλες ενδιαφέρουσες θεωρίες. Στην πράξη; Μια μέρα που θα πετύχετε το αφεντικό/προϊστάμενο στις καλές του, πείτε μια κουβέντα για S.M.AR.T. Θα σας πει για το αμάξι ή κάτι άλλο;