Απαντήσεις στα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας για τους μαθητές των ΕΠΑΛ

Από το φροντιστήριο Ορόσημο Πειραιά

Κείμενο: Κατερίνα Ανδρομιδά

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΕΠΑ.Λ. 2020

(ΟΜΑΔΑΣ Α΄)  ΣΤΗΝ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

Α.ΜΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

1η Δραστηριότητα

Α1. Η καθιέρωση της Παγκόσμιας Ημέρας Νερού είναι βαρυσήμαντη ,επειδή πολυάριθμοι άνθρωποι και ζώα αποβιώνουν εξαιτίας της έλλειψης και ρύπανσης νερού, το οποίο προσφέρει ζωή. Επίσης, πολλές γυναίκες και παιδιά διανύουν τεράστιες αποστάσεις υπό αντίξοες συνθήκες και πολλοί άνθρωποι απομακρύνονται από την οικία τους, για να το εξασφαλίσουν. Επιπλέον, ο ανθρώπινος οργανισμός δεν δύναται να ζήσει χωρίς δίχως συγκεκριμένη ποσότητα νερού ημερησίως. Τέλος, η έλλειψη νερού προβλέπεται ως η νέα οικουμενική κρίση.

2η Δραστηριότητα

Α2. Η ανεκτίμητη αξία του νερού

Ο τίτλος συνδέεται με το περιεχόμενο του κειμένου, καθώς στο κείμενο αναφέρεται ότι οι επιπτώσεις της λειψυδρίας και της μόλυνσης των υδάτων είναι ιδιαίτερα επιζήμιες για το σύνολο της ανθρωπότητας. Συγκεκριμένα, πολλοί άνθρωποι πεθαίνουν, νοσούν, εκτοπίζονται εξαιτίας του φαινομένου αυτού. Οι επιπτώσεις προσβάλλουν ακόμα και τα ζώα. Παρόλα αυτά, τονίζεται ότι το νερό αποτελεί απαραίτητο στοιχείο  της ύπαρξης του ανθρώπου και της φύσης.

Α3. Καθολικότητα, συλλογικότητα, αμεσότητα και ζωντάνια. Ο πομπός υποδεικνύει στους δέκτες ότι ανήκουν στο ίδιο σύνολο, με σκοπό να τους  ευαισθητοποιήσει, ώστε να τους πείσει πιο εύκολα ,για να αποδεχτούν τις απόψεις τους

Α4.

α) διεθνής παγκόσμια, οικουμενική

ταλαιπωρημένες :βασανισμένες, ταλανισμένες

εστίες : σπίτια, οικίες, κατοικίες

κρούουν: χτυπούν

μόλυνση ρύπανση

επιδεινώσουν: υποβαθμίσουν, χειροτερέψουν

3η Δραστηριότητα

Α5.

Αγαπητοί συμμαθητές και αγαπητές συμμαθήτριες,

ΠΡΟΛΟΓΟΣ: Όπως όλοι γνωρίζουμε, το νερό είναι βασικό αγαθό , ώστε ο άνθρωπος να μπορεί να επιβιώσει. Παρόλα αυτά, διάβασα ένα άρθρο με θέμα τα πολλά και σημαντικά αρνητικά αποτελέσματα από την έλλειψη νερού. Για αυτό, θέλω να σας προτείνω τρόπους, για να το προστατεύσουμε.

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ: Ένας τρόπος είναι η διάδοση της σφαιρικής παιδείας, η οποία διαμορφώνει την προσωπικότητα του ανθρώπου από μικρή ηλικία. Επομένως, είναι απαραίτητο να καλλιεργήσει στους ανθρώπους σεβασμό για το νερό. Το σχολείο είναι αναγκαίο να πραγματοποιεί δραστηριότητες που αφορούν στην προστασία του υδάτινου στοιχείου, ώστε οι μαθητές να εξοικειωθούν με αυτές και να τις εκτιμήσουν.

Επιπροσθέτως, η πολιτεία οφείλει να φροντίσει ώστε να θεσπιστεί νομοθεσία  σχετικά με την προστασία του υγρού στοιχείου. Η τήρηση των νόμων αρμόζει να είναι απαράβατη  από όλους, είτε πρόκειται για απλούς πολίτες είτε για βιομηχανικά συγκροτήματα. Η πολιτεία είναι αναγκαίο να επιβάλλει κυρώσεις σε όσους παραβαίνουν την νομοθεσία, διότι με αυτόν τον τρόπο θα αποθαρρύνονται όσοι σκοπεύουν να μολύνουν το νερό.

Επιπλέον, είναι απαραίτητο να ενεργοποιηθούν οι εθελοντικές οργανώσεις που έχουν θέσει ως στόχο τους την προστασία του νερού. Ο ρόλος τους είναι ιδιαίτερα σημαντικός, διότι οι οργανώσεις αυτές δεν έχουν οικονομικά συμφέροντα, αλλά το κίνητρό τους είναι η αγάπη για την φύση προς όφελος του ανθρώπου. Επομένως, είναι πρότυπα προς μίμηση για πολλούς ανθρώπους. 

ΕΠΙΛΟΓΟΣ: Κλείνοντας, αγαπητοί συμμαθητές και αγαπητές συμμαθήτριες, είναι απαραίτητο να εφαρμοστούν όλοι οι τρόποι που σας ανέφερα για την προστασία το νερού, διότι αν αυτό συμβεί, τα αποτελέσματα θα ωφελήσουν την παγκόσμια κοινωνία.

Σας ευχαριστώ που με ακούσατε.

Α. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

1η Δραστηριότητα

Β1. Ο Μαρκοβάλντο προσπαθεί να εξασφαλίσει τροφή στην οικογένειά του. Για να το επιτύχει αυτό, αναζητεί διακαώς ένα αμόλυντο ποτάμι και σύνεργα για ψάρεμα ,από γνωστά του πρόσωπα. Ωστόσο, οι ενέργειες τους δεν καρποφόρησαν, καθώς τα ψάρια είχαν μολυνθεί από τα απορρίμματα των εργοστασίων που κατέληγαν στο ποτάμι.

2η Δραστηριότητα

Β2.α) -Περιγραφή: είδε λίγα μέτρα παρακάτω τα σιωπηλά νερά – ήταν ένα πλάτωμα του ποταμού σαν μια μικρή ήσυχη λεκάνη – μ’ ένα γαλάζιο χρώμα που θύμιζε λίμνη στα βουνά

-Διάλογος: – Έι, εσείς! … θα σου τα κατάσχω!

-Μονόλογος: «Αυτός είναι ο τρόπος», είπε ο Μαρκοβάλντο.

β)Χρησιμοποιούνται παρομοιώσεις: σαν μια μικρή ήσυχη λεκάνη/που θύμιζε λίμνη στα βουνά.

Με αυτόν τον τρόπο, επιτυγχάνεται να προσδοθούν γλαφυρότητα, αμεσότητα και παραστατικότητα. Επίσης, προσδίδεται αισθητική απόλαυση στο κείμενο και το νόημα καθίσταται πιο κατανοητό.

3η Δραστηριότητα

Β3.Η επιμονή του ήρωα να εξασφαλίσει άμεση λύση στο επισιτιστικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η οικογένειά του μου προκαλεί συμπάθεια προς το πρόσωπό του καθώς και αγωνία ως προς την εξέλιξη της κατάστασής του. Η συμπάθεια επιτείνεται, για τον λόγο ότι αποστρέφεται τους εκμεταλλευτές της διατροφής αλλά και από το ότι είναι φυσιολάτρης. Ακόμα, η προσπάθεια του είναι συγκινητική, αφού προσπαθούσε να πείσει γείτονες και συναδέλφους του να του δανείσουν τα σύνεργά του ψαρέματος με αντάλλαγμα να τους πληροφορήσεις για τον τόπο όπου υπήρχαν πολλές πέστροφες. Παρά τη μεγάλη αυτή προσπάθεια που καταβάλλει, οι κόποι του αποδεικνύονται άκαρποι/μάταιοι, καλλιεργώντας στον αναγνώστη αίσθημα λύπης και συμπόνιας σχετικά με το αδιέξοδο στο οποίο βρέθηκε. Η αφέλειά του, ωστόσο, είναι τραγελαφική, καθώς δεν αντιλήφθηκε από το χρώμα του ποταμού, το οποίο ήταν μεταξύ του τιρκουάζ και του βιολετί, προήλθε από τη μόλυνση. Τέλος, αισθάνομαι ανακούφιση, διότι δεν υπέστη κυρώσεις από τον φύλακα αλλά και δεν κατανάλωσε τα μολυσμένα ψάρια.

Φροντιστήριο Ορόσημο Πειραιά