Αν δεν το χρησιμοποιείς, μην το αφήνεις να γεμίζει σκόνη... νοίκιασέ το


Σε όλο τον κόσμο, ένας μεγάλος αριθμός ιδιωτικών αυτοκινήτων παραμένουν αχρησιμοποίητα, χάνοντας συνεχώς την αξία τους. Στη σημερινή εποχή, με τη βοήθεια τεχνολογικών λύσεων που επιτρέπουν τον διαμοιρασμό των πόρων, αυτά τα αχρησιμοποίητα αυτοκίνητα μπορούν να γίνουν μια χρήσιμη πηγή εισοδήματος για τους ιδιοκτήτες τους. Η Carky ιδρύθηκε το 2016 και αποτελεί μια αξιόπιστη πλατφόρμα που επιτρέπει στους ιδιοκτήτες να καταχωρήσουν τα αυτοκίνητά τους, να ορίσουν τη διαθεσιμότητα και να βγάλουν κέρδος από αυτά. Παράλληλα, οι υποψήφιοι ενοικιαστές έχουν πρόσβαση σε μια επιλεγμένη λίστα ποιοτικών αυτοκινήτων σε ασυναγώνιστες τιμές, τα οποία θα τους παραδοθούν σε σημεία της επιλογής τους. Για την Carky μιλήσαμε με τον Άκη Stark. Διαβάστε τα όσα ενδιαφέροντα είπε στον Παναγιώτη Λουκά.


Το ερέθισμα ήταν να επενδύσουμε και να μπούμε δυναμικά στο χώρο του car sharing αφού σαν μοντέλο το μελετάμε εδώ και 2 χρόνια και πιστεύουμε ότι ο κλάδος θα αναπτυχθεί ραγδαία και θα είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας και των μετακινήσεων σε όλο τον κόσμο από εδώ και πέρα. Διαλέξαμε την Ελλάδα ως μια από τις πρώτες χώρες που θα εισάγουμε και θα δοκιμάσουμε το μοντέλο μας γιατί πιστεύουμε στη δυναμική της χώρας, η οποία προσφέρει ένα ιδιαίτερα προσοδοφόρο έδαφος ανάπτυξης για το χώρο του car sharing. Η προσδοκία ήταν να είμαστε οι πρώτοι που θα το εισάγουμε στην Ελλάδα, πράγμα που καταφέραμε, και να συνεχίσουμε την ραγδαία αναπτυξη.
 

Carky1.jpg


Απευθυνόμαστε σε ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που δεν χρησιμοποιούν το αυτοκίνητό τους σε καθημερινή βάση και τους καλούμε να τα καταχωρήσουν προς ενοικίαση στην πλατφόρμα μας ώστε να έχουν κάποιο επιπλέον εισόδημα από αυτά. Ουσιαστικά προτείνουμε σε ιδιώτες/ιδιοκτήτες αυτοκινήτων ένα έξυπνο τρόπο να κερδίσουν χρήματα από ένα περιουσιακό στοιχείο που πιθανώς δεν χρησιμοποιούν τακτικά και μόνο έξοδα σημαίνει για εκείνους. Πολλοί ιδιοκτήτες που καταχωρούν το αυτοκίνητό τους στην πλατφόρμα μας είναι άνθρωποι που κινούνται τον περισσότερο καιρό με δίκυκλο ή με δημόσια μέσα, οπότε δεν θα τους λείψει το αυτοκίνητό τους. Υπάρχουν ακόμη ιδιοκτήτες, κυρίως αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού, που έχουν καταθέσει πινακίδες ώστε να μην επιβαρύνονται με τα υπέρογκα έξοδα συντήρησης του οχήματος  και βρίσκουν τώρα στην Carky τη δυνατότητα να καλύψουν αυτά τα έξοδα και παράλληλα να κρατήσουν το αυτοκίνητο. Ενδεικτικά να σας αναφέρω ότι ένας ιδιοκτήτης SUV αυτοκινήτου, όπως Cayenne ή Audi Q7, μπορεί να κερδίσει έως 3.000 ευρώ το μήνα, ενώ ο ιδιοκτήτης ενός μικρότερου αυτοκινήτου όπως Mini Cooper ή Toyota Auris μπορεί να κερδίσει έως 800 ευρώ το μήνα. Σαν εταιρεία έχουμε κρατήσει επίσης και το κομμάτι των κρατήσεων, επομένως απευθυνόμαστε και σε ενδιαφερόμενους ενοικιαστές, οι οποίοι θα βρουν στην πλατφόρμα μας ποιοτικά αυτοκίνητα σε τιμές 30% φθηνότερα από τις τιμές των παραδοσιακών εταιρειών ενοικίασης.
 

Carky2.jpg

 
Στόχος μας είναι το car sharing να γίνει βίωμα και μέρος της κουλτούρας για τον Έλληνα ιδιοκτήτη αυτοκινήτου, όπως έχει γίνει στο εξωτερικό. Υπάρχουν σημαντικά προτερήματα στο να διαθέτει κάποιος το αυτοκίνητό του προς ενοικίαση, και το όραμά μας είναι να υπάρχει μια σταδιακή αλλαγή στα μάτια των καταναλωτών για το πώς βλέπουν την ιδιοκτησία του αυτοκινήτου. Οραματιζόμαστε ένα μέλλον με λιγότερα αυτοκίνητα τα οποία θα χρησιμοποιούνται πιο αποτελεσματικά, ένα μέλλον όπου το αυτοκίνητο δεν θα είναι μια μόνιμη πηγή εξόδων, αλλά μια επένδυση η οποία θα αποφέρει κέρδος σε αυτούς που θα αποφασίσουν να το αγοράσουν, και ένας πολύ οικονομικός τρόπος μετακίνησης και εναλλακτικής ιδιοκτησίας για αυτούς που δεν θέλουν να επενδύσουν σε μια αγορά. Θεωρούμε ότι σύντομα θα καταργηθεί η έννοια της ιδιοκτησίας αυτοκινήτου γιατί απλά δεν θα συμφέρει κάποιον να αγοράσει αυτοκίνητο αλλά θα αναζητά λύσεις πιο οικονομικές, όπως είναι το car sharing. Εκτός του οικονομικού ζητήματος, ας μην ξεχνάμε ότι το car sharing έχει και περιβαλλοντική διάσταση, καθώς με λιγότερα αυτοκίνητα θα έχουμε και λιγότερη περιβαλλοντική μόλυνση.

 

Carky3.jpg


 

Πέρασα το μεγαλύτερο μέρος της επαγγελματικής μου καριέρας σε πολυεθνικές, πολύ open minded και forward looking εταιρείες τεχνολογίας, αλλά πολύ δύσκαμπτες και αργές σε πολλές περιπτώσεις. Έμαθα αρκετά αλλά πάντα είχα την ιδέα ότι ο χρόνος μου εκεί είναι προσωρινός και ήμουν εκεί για να μάθω και να συνεισφέρω όσο μπορώ, μέχρι να επιχειρήσω κάτι δικό μου. Είναι σίγουρα πολύ διαφορετικό να έχεις την υποστήριξη ενός μεγάλου οργανισμού από πίσω σου συγκριτικά με ένα start-up. Μια μεγάλη εταιρεία σου λύνει πολλές φορές τα χέρια σε πολλά θέματα, ενώ σε μια start-up πρέπει να σηκώνεις τα μανίκια πολλές φορές και να καθαρίζεις μόνος σου γιατί κανείς δεν θα το κάνει για σένα. Είναι θέμα καθαρά εξάσκησης και κάτι που απολαμβάνω πολλές φορές, αλλά σίγουρα δεν είναι ένας τρόπος εργασίας για τον καθένα. Για παράδειγμα, έχω υπάρξει μέσα σε μια μέρα δικηγόρος, λογιστής, μαρκετίστας, μηχανικός, οδηγός και ηλεκτρολόγος, μαθαίνοντας πολλές φορές στην πορεία. Όλα αυτά σε μια μεγάλη και οργανωμένη εταιρεία είναι λυμένα με το πάτημα ενός κουμπιού. Συνολικά απασχολώ περισσότερα από 50 άτομα σε 3 διαφορετικές time zones σε 5 χώρες, η Carky αυτή τη στιγμή απαρτίζεται από 12 άτομα σε 2 τοποθεσίες. Αυτό λύνεται αρκετά εύκολα με τη βοήθεια της τεχνολογίας (smartphones/computers/internet) και είναι απλά θέμα συνήθειας.
 

Carky4.jpg


Πολλές φορές δεν χρειάζεται να δοθούν κάποια ιδιαίτερα κίνητρα για τους νέους επιχειρηματίες, και είναι αρκετό να φεύγει κάποιος από τη μέση και να σε αφήνει να κάνεις τη δουλειά σου ήσυχος χωρίς να δημιουργεί προβλήματα. Τα start-ups πρέπει να κινούνται με πολύ γρήγορους ρυθμούς και μέσω τεχνολογίας και καλής διαχείρισης μπορούν να λύνουν τα διάφορα γραφειοκρατικά ή άλλα προβλήματα, οπότε ποτέ δεν κοίταξα αυτό σαν παράγοντα για το αν θα γυρίσω να κάνω κάποια δουλειά στην Ελλάδα. Δεν είναι αυτοί οι λόγοι που μπορούν να «σκοτώσουν» ένα start-up. Πάντα υπάρχουν κεφάλαια για καλές ιδέες, χρήσιμα τεχνολογικά προϊόντα και δυνατές ομάδες, και κανείς δεν πρέπει να είναι περιορισμένος γεωγραφικά.
Όσον αφορά τη φορολογία, αν το κράτος αποφάσισε ότι θέλει να είναι ένα συγκεκριμένο νούμερο, ή ότι θα αυξήσει 1% το φόρο, τότε θα δουλέψω 1% περισσότερο ώστε να το καλύψω.

 Ως σύγχρονες προκλήσεις για τις  επιχειρήσεις  θα έλεγα ότι αυτό εξαρτάται σε ένα μεγάλο βαθμό από το χώρο που δραστηριοποιείται η κάθε εταιρεία. Σίγουρα η τεχνολογία είναι πολύ μεγάλη πρόκληση, και αν δεν την καταλαβαίνουν και ενσωματώνουν αρκετά γρήγορα οι εταιρείες τότε θα υποστούν τις συνέπειες, οι οποίες είναι συνήθως η αρχή του τέλος. Στο χώρο των start-ups, σίγουρα η χρηματοδότηση είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι για περαιτέρω ανάπτυξη και είναι πρόκληση γιατί υπάρχουν πολλές εταιρείες που συναγωνίζονται για χρήματα επενδυτών, οι οποίοι ζητούν όλο και περισσότερα.

Αν πιάσουμε χωριστά τις δύο ενασχολήσεις μου σαν επενδυτής και start-up founder, έχω σίγουρα μάθει αρκετά και θα άλλαζα κάποια πράγματα τα οποία μου πήραν πολύ χρόνο να τα καταλάβω. Για την ενασχόλισή μου ξεχωριστά με τα start-ups, θα επικεντρωνόμουν πιο πολύ στην κατασκευή ενός βασικού τεχνολογικού προϊόντος που να αρέσει στον κόσμο και να το δοκιμάσω όσο πιο γρήγορα γίνεται ώστε να κάνω τις απαιτούμενες αλλαγές. Έχω χάσει πολύτιμο χρόνο στο παρελθόν να τελειοποιήσω λογιασμικά τα οποία τελικά δεν ήταν και πολύ χρήσιμα και έπρεπε να τροποποιηθούν αρκετά μετά από user feedback. Αυτό εφαρμόζω πλέον και σαν αρχή σε όλα τα start-ups που συμμετέχω.
Στο χώρο των επενδύσεων, θα επέλεγα εταιρείες οι οποίες να είναι κοντά σε πράγματα που έχω κάνει και καταλαβαίνω, παρά σε πράγματα που θα ήθελα να μάθω είτε από πάθος είτε από απλό ενδιαφέρον.
Μετά από 5 χρόνια, θα ήθελα σίγουρα να δω κάποια exits από το portfolio των εταιρειών μου και κάποιες από αυτές να έχουν πιάσει ένα καλό κομμάτι της αγοράς που απευθύνονται, Μου αρέσει να συμμετέχω ενεργά σε διάφορα start-ups οπότε αυτό δεν νομίζω να αλλάξει, μπορεί ωστόσο να αλλάξει λίγο ο ρόλος μου από ενεργός διαχειριστής σε σύμβουλος.


Η κρίση σίγουρα δημιουργεί και πολλές ευκαιρίες. Το βλέπω σαν μια μικρή «βιβλική καταστροφή» που κάθε τόσο μπορεί να είναι και ένα αναγκαίο κακό για να υπάρχει μια αναδιοργάνωση και αναπροσαρμογή σε διάφορους τομείς. Είναι και αρκετά θέμα προσέγγισης, εκεί που άλλος βλέπει κρίση, κάποιος άλλος μπορεί να δεί ευκαιρίες. Η άποψή μου είναι ότι τα πρώτα χρόνια είναι καθοριστικά για την εξέλιξη της καριέρας κάποιου, και δεν θα πρέπει να τα σπαταλάμε άσκοπα. Για αυτούς που πιστεύουν στις δυνατότητές τους και θέλουν να δουλέψουν σκληρά, θα έλεγα να κάνουν πολύ προσεκτικές επιλογές και να μην συμβιβαστούν με κάτι που δεν θα τους ικανοποιεί, γιατί ο χρόνος περνάει γρήγορα και είναι μη αναστρέψιμος. Επίσης, η διεθνής εμπειρία και τα ταξίδια είναι πολύτιμα και θα πρέπει όλοι να το βιώσουν γιατί έτσι θα μπορέσουν να προσφέρουν πολύ περισσότερα.

http://www.carky.gr/

 

Carky5.jpg