Όταν το θέατρο, ο πολιτισμός και η ψηφιακή τεχνολογία συναντιούνται

Ένα κείμενο του Δρα Θεόδωρου Γραμματά, για τις ανθρωπιστικές αξίες στην ψηφιακή εποχή

Κείμενο: Ναταλία Πετρίτη

Οι ανθρωπιστικές αξίες στην ψηφιακή εποχή: Από τη θεατρική ψευδαίσθηση στην εικονική πραγματικότητα

του Δρα Θεόδωρου Γραμματά,

Ομότιμου Καθηγητή Θεατρολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και Μέλους Συνεργαζόμενου Εκπαιδευτικού Προσωπικού του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου

Οι ανθρωπιστικές αξίες στην ψηφιακή εποχή: Από τη θεατρική ψευδαίσθηση στην εικονική πραγματικότητα. Αυτός μπορεί να είναι ο υπότιτλος ή το περιεχόμενο του Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Ψηφιακό Δράμα και Θέατρο στη Μελέτη του Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού» του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, το οποίο προτείνει μια νέα, καινοτόμο, συνδυαστική μορφή προσέγγισης και μελέτης του πολιτισμού της Αρχαίας Ελλάδας, με φορέα τη θεατρική παιδαγωγία και όχημα τη σύγχρονη τεχνολογία. Όπως η εικονική πραγματικότητα αντικαθιστά βαθμιαία τη θεατρική ψευδαίσθηση και η on line παράσταση υποκαθιστά βαθμιαία την «εν χώρω και χρόνω» θεατρική επικοινωνία, ενώ η «εξ αποστάσεως μάθηση» μετατρέπεται σε κυρίαρχο τρόπο εκπαίδευσης, η αναγκαιότητα για μια εκ θεμελίων αναδόμηση των παραδοσιακών τρόπων μελέτης του αρχαίου κόσμου, γίνεται συνθήκη «sine qua non» για το εκπαιδευτικό σύστημα του σήμερα και του αύριο.

Η σχέση πολιτισμού, θεάτρου και ψηφιακής τεχνολογίας δεν είναι νέα. Αυτό που τώρα επιδιώκουμε, όμως, είναι να εξετάσουμε συστηματικά πολλαπλές όψεις και παραμέτρους του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού δια της σύζευξης του θεάτρου και των Τεχνολογιών της Πληροφορίας στην Εκπαίδευση στη σύγχρονη μορφή καλλιτεχνικής έκφρασης και παιδαγωγίας που ονομάζεται «ψηφιακό δράμα και θέατρο». Βασικό χαρακτηριστικό του Μεταπτυχιακού προγράμματος είναι η διαδραστικότητα και η διεπιστημονικότητα της παρεχόμενης γνώσης. Με διαδραστικές δραστηριότητες, εργασίες, και προτάσεις εφαρμογής (ψηφιακά περιβάλλοντα καθοδηγούμενης διδασκαλίας, εφαρμογές του ιστού 2.0 στην εκπαίδευση, μάθηση βασισμένη στο ψηφιακό παιχνίδι), οι φοιτητές αποκτούν γνώσεις και εμπειρίες που ταυτόχρονα περιλαμβάνουν στοιχεία από όλα τα επιμέρους γνωστικά πεδία του Προγράμματος. Καταυτό τον τρόπο, μια φιλοσοφική ιδέα, ένα ιστορικό γεγονός, μια αξία, ένας μύθος δεν προσεγγίζονται μόνο ιστορικο-φιλολογικά, αλλά με παιγνιώδη και θεατρική μέθοδο, με την αξιοποίηση στοιχείων από τη σύγχρονη τεχνολογία και τελικά με συμμετοχικό και διαδραστικό τρόπο μέσα από την ψηφιακή αφήγηση και την on line παράσταση.

Το πρόγραμμα αποτελεί εξαιρετική επιλογή κυρίως για εκπαιδευτικούς κάθε βαθμίδας, αλλά και για κάθε πολίτη που, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τον προσανατολισμό του (πληροφορική, θέατρο, σύγχρονα μιντιακά θεάματα), επιθυμεί να στοχεύουν για επαγγελματική αποκατάσταση σε πολιτιστικούς οργανισμούς, οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης που ασχολούνται με τον πολιτισμό, θέατρα και θεατρικούς οργανισμούς, αλλά και σε φορείς/επιχειρήσεις οργάνωσης πολιτιστικών εκδηλώσεων και θεαμάτων (φεστιβάλ, παραστάσεις αρχαίου δράματος).

Το εξ αποστάσεως Μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Ψηφιακό Δράμα και Θέατρο στη Μελέτη του Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού» δέχεται, αυτή την περίοδο και μέχρι τις 11 Οκτωβρίου 2021, αιτήσεις εισδοχής για έναρξη σπουδών από το εαρινό εξάμηνο του τρέχοντος ακαδημαϊκού έτους 2021-2022.