Κάποιοι τα βρίσκουν χαριτωμένα και άλλοι ενοχλητικά, κάποιοι τα χρησιμοποιούν επειδή έτσι-κάνουν-όλοι, άλλοι πάλι για λόγους επιχειρηματικής διαφήμισης.


Κάποιοι τα βρίσκουν χαριτωμένα και άλλοι ενοχλητικά, κάποιοι τα χρησιμοποιούν επειδή έτσι-κάνουν-όλοι, άλλοι πάλι για λόγους επιχειρηματικής διαφήμισης. Είτε ως μόδα στα social media είτε ως βασικό εργαλείο του digital marketing, τα hashtags έχουν ένα βασικό επικοινωνιακό γνώρισμα: Αυξάνουν τη δημοσιότητα.

Μέχρι πριν από λίγα χρόνια, η δίεση (#) ήταν το κουμπί για να επιστρέψεις  στο κεντρικό μενού ενός ηχογραφημένου τηλεφωνικού μηνύματος. Τώρα, συνδέεται με την δημοσιότητα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Στο Twitter δείχνουν αμεσότητα στο Instagram αποτελούν κυρίως μέσο διαφήμισης και στο Facebook συνήθως τονίζουν τη συναισθηματική κατάσταση του χρήστη. Σε πολλές περιπτώσεις τα hashtags μπορούν να γίνουν εκνευριστικά, κυρίως εάν πρόκειται για μακροσκελείς προτάσεις τύπου #posaakomanakanogianamazepsoparapanolikes, η αλήθεια είναι όμως ότι η ανάρτηση που συνοδεύεται με αντίστοιχα hashtags δίνει μεγαλύτερες πιθανότητες για παραπάνω likes και σημαντικότερη διαδικτυακή απήχηση στον χρήστη.

Η ιστορία ξεκίνησε το 2007 όταν, χωρίς να το πολυσκεφτεί, ένας πρώην υπάλληλος της Google ονόματι Chris Messina χρησιμοποίησε το σημάδι # σε μια ανάρτησή του στο Twitter. Με τη δημοσίευσή του ουσιαστικά πρότεινε τη χρήση της δίεσης για λόγους κατηγοριοποίησης. Όπως οι μεγαλύτερες ανακαλύψεις γίνονται τυχαία, έτσι και σ’ αυτή την περίπτωση γεννήθηκε το σύμβολο που θα αποτελούσε τη νέα διαδικτυακή δύναμη. Το 2009 το Twitter υιοθέτησε επισήμως αυτό το σύμβολο, αλλάζοντας τον κώδικα της πλατφόρμας ώστε  κάθε hashtag να είναι hyperlink. Οι διάφορες θεματικές ενότητες του Twitter κατηγοροποιήθηκαν και διαχωρίστηκαν βάσει των λέξεων ή των προτάσεων που περιλαμβάνει κάθε hashtag. Τα τελευταία τρία χρόνια η χρήση αυτή υιοθετήθηκε και από τα υπόλοιπα κοινωνικά δίκτυα. Αυτή η αυθόρμητη κίνηση του Messina το 2007 έχει γίνει πλέον ένα από τα ισχυρότερα εργαλεία επικοινωνίας παγκοσμίως.

hashtagsnike.jpg


H νέα εποχή για το marketing

Ένα κλικ πάνω σε ένα hashtag πραγματοποιεί αμέσως μια αναζήτηση για σχετικά θέματα που έχουν αναρτηθεί στα social media. Συνεπώς, κάθε φορά που ένας χρήστης προσθέτει ένα hashtag δημιουργεί μια ενότητα συζητήσεων πάνω σε ένα συγκεκριμένο θέμα. Αυτή η απλή διαδικασία έχει γίνει σημαντικό εργαλείο για το digital marketing. Με ποιο τρόπο; Το hashtag εμφανίζει το περιεχόμενο που αναφέρει στο κοινό που ενδιαφέρεται, ασχέτως εάν είναι friend ή follower στο προφίλ μας. Αυτό σημαίνει αυτόματα για το marketing ότι μπορεί να αποκτήσει σημαντικότερη απήχηση σε ένα νέο κοινό, πέραν του ήδη υπάρχοντος.

Υπάρχουν, όμως, κάποιοι βασικοί κανόνες που θέλουν προσοχή: Για να πετύχει το hashtag πρέπει πρωτίστως να έχει νόημα και να μην πρόκειται για μια ακατάληπτη και αυστηρά προσωπική πρόταση όπως #thelonafaoprasinesmikresmoloches, στην οποία δεν ανταποκρίνεται κανένας άλλος χρήστης. Επίσης, τα hashtags δεν αναγνωρίζουν κενά ανάμεσα στις λέξεις, ούτε σημεία στίξης, οπότε πρέπει να αποφεύγονται. Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με δεδομένα που δημοσίευσε το Facebook το 2015, οι αναρτήσεις που έχουν πάνω από τρία hashtags θεωρούνται δύσχρηστες και χάνουν τη δυνατότητα απήχησης σε μεγαλύτερο κοινό. Το ίδιο και στο Twitter, η χρήση μέχρι δύο hashtags αποδεικνύεται κατά 21% πιο αποδοτική. Αντιθέτως, στο Instagram το κοινό ανταποκρίνεται στα 11 και περισσότερα hashtags.

Για το πρώτο εξάμηνο 2016, τα πιο δημοφιλή hashtags που συνδέονται με τη στρατηγική του marketing είναι, με την σειρά κατάταξης: #social, #branding, #socialmedia και #sales. Από αυτό, προκύπτουν και οι εξής τρόποι που μπορεί το digital marketing να εισάγει στην στρατηγική του το δημοφιλές σύμβολο:

1. Trending

Καθημερινά εμφανίζονται στα social media δημοφιλή (trending) θέματα που έχουν, για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα μεγάλη απήχηση. Είναι μια βασική πρακτική για την αναγνωρισιμότητα των brands, να χρησιμοποιούν τα ανάλογα hashtags για να μπαίνουν σε ενότητες συζητήσεων, με αποτέλεσμα να φανούν σε όλο και περισσότερους χρήστες. Η πρακτική αυτή εφαρμόζεται εξίσου στο Instagram και στο Facebook. Τα σημαντικότερα trending hashtags για το πρώτο εξάμηνο του 2016 είναι: #popular, #style, #business και #iphone.

2. Branding


Τα hashtags έχουν γίνει πλέον αναπόσπαστο κομμάτι σε καμπάνιες εταιρειών και εμφανίζονται ακόμη και σε τηλεοπτικά spots και σε αφίσες στους δρόμους. Ως το πιο δημοφιλές branding για το 2015, όπως προέκυψε από έρευνα της τεχνολογικής πλατφόρμας Wishpond, ανακηρύχθηκε το #JustDoIt της Nike, η οποία μάλιστα προχώρησε τη στρατηγική της ανοίγοντας θεματικές προσωπικές συζητήσεις με τους φίλους της σελίδας της στο Twitter. Αυτό που κατάφερε η Nike ήταν να χρησιμοποιήσει ένα ήδη διάσημο σλόγκαν της, που όμως μπορεί να συνδεθεί και με άλλα μότο ζωής και δράσης, με αποτέλεσμα να αυξήσει την απήχησή της. Κοινώς, το hashtag πρέπει να είναι απλό, εύκολο και έξυπνο προκειμένου να γίνει viral, δηλαδή να αποκτήσει τη δική του online υπόσταση και κατ’ επέκταση να λειτουργήσει πέρα από τα όρια του brand, διατηρώντας το στο επίκεντρο.

3. Συζητήσεις

Η επικαιρότητα δίνει σε καθημερινή βάση έμπνευση για τη δημιουργία νέων hashtags. Σε αναρτήσεις σχετικές με μια συζήτηση είναι χρήσιμο για τα brands να συμμετέχουν, εφόσον είναι εκ προοιμίου στοχευμένες. Για παράδειγμα, μια σχετική ανάρτηση μιας εταιρείας καλλυντικών γύρω από της ευρύτερο #lovemyself που συμπεριλαμβάνει και link για άμεση παραγγελία προϊόντων ομορφιάς, αποδεικνύεται πολύτιμο εργαλείο.

4. Περιεχόμενο

Τα hashtags που αναφέρονται σε ένα περιεχόμενο εξασφαλίζουν ότι η ανάρτηση θα φανεί στις αναζητήσεις που το αφορούν, όπως το #youthplatform. Ιδίως στο Twitter και το Instagram, όπου οι χρήστες συνηθίζουν να πραγματοποιούν αναζήτηση περιεχομένου, το hashtag μπορεί και στην περίπτωση αυτή να βοηθήσει στην σωστή ταξινόμηση των θεμάτων και να αποδειχθεί για ακόμη μια φορά σημαντικό εργαλείο επικοινωνίας.