Γελάσαμε με τα vintage πουκαμισάκια των 200 ευρώ, κοροϊδέψαμε τις βελουχιώτικες γενειάδες και την εμμονή με τις ψαγμένες ετικέτες μπύρας. Και τώρα φαίνεται πως έρχεται το τέλος της μόδας των hipsters.


Το είπε το e-bay, το έγραψε το New Yorker και εμείς αναρωτιόμαστε ποιος θα τους αντικαταστήσει...

«R.I.P. ρετρό γυαλιά σε φλούο χρώματα, θα σας θυμόμαστε με αγάπη». Το πρώτο χώμα στο τέλος της χιπστερικής μόδας έβαλε το ebay, ο πάλαι ποτέ καταναλωτικός ναός των αγοριών με τα skinny jeans και τα ξύλινα παπιγιόν, ανακοινώνοντας ότι η μόδα αυτή είναι ήδη πασέ. Μας έδειξαν οι άνθρωποι και τις πωλήσεις τους, πάνω από 50% μείωση σε ότι ήταν κάποτε (χ)υ(π)στερικά ανάρπαστο όπως οι ταχυδρομικές τσάντες (-320% !!), ενώ οι πωλήσεις σε ξυραφάκια και σακίδια-αλά-Ποτάμι ανεβαίνουν σημαντικά. Τους πιστέψαμε. Βγήκε και το New Yorker με δημοσιεύματα πως το να είσαι σήμερα hipster είναι μπανάλ. Τους πιστέψαμε κι αυτούς, καθώς άπαξ και η γενοκτονία του χιπστερισμού αρχίζει στην πόλη που γεννήθηκε, είμαστε επισήμως μπροστά σε μεγάλες αλλαγές. Πλην όμως..

Το τέλος των hipsters δημιουργεί το εξής πρόβλημα: ποιος θα τους αντικαταστήσει; Στον επιθανάτιο ρόγχο μιας υποκουλτούρας πρέπει πάντα να υπάρχει μια άλλη κυρίαρχη, η επόμενη love-to-hate ομάδα ανθρώπων που θα στρογγυλοκάτσει στον πυρήνα του mainstream. Επί του παρόντος υπάρχει ένα κενό εξουσίας που προσπαθούν να το γεμίσουν υποομάδες των hipsters, με βασικότερη αυτή των yuccies, που επίσης ξεπήδησαν από τη Νέα Υόρκη για να εξελιχθούν σε επικρατούσα αντίληψη των νέων. Πρόκειται για τη γενιά του «Εγώ», που αγαπά τις ανεξάρτητες ταινίες και την εναλλακτική μουσική, είναι οικονομικά προνομιούχοι και  δημιουργικοί σε σημείο που ξεκινούν τις δικές τους start-up επιχειρήσεις επειδή θέλουν να είναι αφεντικά του εαυτού τους. Δεν θέλουμε να παίξουμε τις Κασσάνδρες αλλά το να είσαι δημιουργικός είναι πολύ ωραίο και μπράβο σου συνέχισε, ωστόσο δεν είναι βασικό συστατικό υποκουλτούρας, απ’ αυτές που κοροϊδεύεις ή λατρεύεις (ή και τα δύο μαζί). Δες το κι έτσι: «Ένας hipster με φούξια μουστάκι κι ένας yuccie με δική του start-up μπαίνουν σ’ ένα μπαρ…» Βλέπεις; Δεν κολλάει. Ψάξαμε τι συμβαίνει στον κόσμο και βρήκαμε μερικές τάσεις που θα μπορούσαν ενδεχομένως να αντικαταστήσουν τους hipsters. Βάσει της έρευνας, τα πράγματα δεν είναι καθόλου αισιόδοξα:

seapunk750.jpg 

 

1. Οι Seapunks (ή αλλιώς “Splash!”)

Είναι μια λογική συνέχεια, μια υποκουλτούρα που διαθέτει όλα τα στερεοτυπικά χαρακτηριστικά για να πάρει τη σκυτάλη: έχουν τη δική τους ιδιαίτερη house/hip hop μουσική, μια ξεκάθαρη ταυτότητα με πολιτιστικές αναφορές στα 90s και εμφάνιση μεταλλαγμένου εξωτικού ψαριού που τους διαχωρίζει εμφανώς από τους υπόλοιπους, σε σημείο που μπορεί να πυροδοτήσει μεγαλύτερο μίσος (και γέλιο) συγκριτικά με τη μόδα των hipsters. Η Rihanna, η Lady Gaga και η Azealia Banks έχουν ήδη φλερτάρει με τη «γοργονέ» αισθητική των seapunks, χαρίζοντάς της mainstream λάμψη και στερώντας της έστω και λίγο την underground αξία της. Τόσο, όμως, όσο να μην μπορέσει να αντικαταστήσει τους hipsters; Ο καιρός θα δείξει.

raggareok750.jpg 

 

2. Οι Raggare (ή αλλιώς “Grease Lightning”)

Μόδα προερχόμενη από τη Σουηδία, με εμφανείς τάσεις προς την 50s και 60s αισθητική, ιδίως όσον αφορά στα αυτοκίνητα. Οι Raggare είχαν αρχικά εμφανιστεί τη δεκαετία του ’70, την εποχή της πετρελαϊκής κρίσης, όταν στην Αμερική δεν είχαν χρήματα να διατηρήσουν τα μεγάλα αυτοκίνητά τους, οι Σουηδοί αγόρασαν ένα μάτσο από Buick και Dodge κάνοντας τους δρόμους της Στοκχόλμης να μοιάζουν με τη Sunset Boulevard. Tα αυτοκίνητα έφεραν μαζί τους ως φυσικό συνοδό και το rock n’ roll, με αποτέλεσμα να γεννηθεί μια κουλτούρα, την οποία αναβίωσαν οι νέοι: οργανώνουν πάρτι σε γκαράζ, ακούν Buddy Holly και Elvis και κάνουν κόντρες. Ακόμη κι αν δεν καταφέρουν να κερδίσουν σε δημοτικότητα τους hipsters, πρόκειται μέχρι στιγμής για την υποκουλτούρα με τη μεγαλύτερη διάρκεια ζωής.

Haul750.jpg 

 

3. Οι Hauls (ή αλλιώς “shop and post”)

Όλα ξεκίνησαν με τα haul videos, όπου νέοι «ανέβαζαν» στο YouTube βίντεο από αντικείμενα που μόλις είχαν αγοράσει και τα views, για αδιευκρίνιστους λόγους, σημείωναν μέχρι και εξαψήφια νούμερα! Το φαινόμενο πήρε μεγάλες διαστάσεις, ωστόσο αυτή η περίεργη κοινότητα που δημιουργείται δεν έχει ακόμα όνομα. Haulers; Haulsters; Στην αρχή, όσο ήταν αποκλειστική δραστηριότητα των κοριτσιών τους αποκαλούσαν ως “Haul girls”, τελευταία ωστόσο έχουν μπει και άντρες στο παιχνίδι. Αρκετοί είναι τόσο επιτυχημένοι (βάσει των views) που έχουν ακόμη και ατζέντηδες. Δημιουργούν σελίδες στα social media όπου ποστάρουν ότι ψωνίζουν (συνήθως όσο πιο άγνωστα labels τόσο το καλύτερο) ποζάρουν με τα καινούρια τους ρούχα και σχολιάζουν την αναλογία τιμής και ποιότητας. Στους Hauls ανήκουν και όσοι ανεβάζουν tutorials από νέα προϊόντα μακιγιάζ μέχρι καθαρισμό δοντιών. Και μόνο το γεγονός ότι είναι πιο εύκολα μισητοί από τους hipsters, δυστυχώς τους θέτει ψηλά σε υποψηφιότητα αντικατάστασης. Ιδίως εάν αρχίσουν να κυκλοφορούν με τα ταμπελάκια από τις τιμές να κρέμονται σε ορατά σημεία, μιλάμε για την επόμενη και άκρως θλιβερή υποκουλτούρα.