Οι τάσεις των νέων στην Ευρώπη αναφορικά με τη χρήση των social media. Τι κυριάρχησε το 2016; Τι αναμένεται να κερδίσει το ενδιαφέρον τους για το 2017; Τα αποτελέσματα είναι πολύ ενδιαφέροντα...


Φορείς και οργανισμοί από όλον τον κόσμο διεξάγουν μια σειρά από έρευνες που χαρτογραφούν τη συμπεριφορά και τις τάσεις των νέων στην Ευρώπη αναφορικά με τη χρήση των social media. Τι κυριάρχησε το 2016; Τι αναμένεται να κερδίσει το ενδιαφέρον τους για το 2017; Τα αποτελέσματα είναι πολύ ενδιαφέροντα!

Τα social media ως μέσο επικοινωνίας

Μέχρι το 2020, στα social media θα έχουν δικτυωθεί 2,44 δισεκατομμύρια του παγκόσμιου πληθυσμού. Η πρόβλεψη αυτή αποτέλεσε κίνητρο για πολλές εταιρείες το 2016 να περάσουν από το στάδιο του πειραματισμού με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην βαθύτερη ενσωμάτωση των live streaming video στις στρατηγικές μάρκετινγκ. Το 2017 αναμένεται η χρήση του live streaming να αυξηθεί ακόμη περισσότερο και δείχνει πως σταδιακά θα αυξάνεται τα επόμενα χρόνια.

youthtrends1.jpg

Η κουλτούρα των νέων θα είναι ολοένα και περισσότερο αναπόσπαστη από τα social media, μέσω των οποίων θα συνεχίσει να εκφράζεται, να επικοινωνεί και να ενημερώνεται. Σε έναν κόσμο όπου τα πάντα, από τοπικές εκδηλώσεις μέχρι μεγάλα και σημαντικά events προωθούνται μέσω των social media, οι εταιρείες που δεν θα συμβαδίζουν με την τάση αυτή θα βρεθούν σύντομα εκτός της νεανικής κουλτούρας. Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε φέτος από το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Επιχειρείν-ELTRUN, του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, στην Ελλάδα το 62% των χρηστών δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν καθημερινά το facebook μέσω του application που έχουν εγκαταστήσει στην κινητή τους συσκευή. Αναφορικά με την αλληλεπίδραση στο facebook τα νούμερα είναι αναμενόμενα: like (58%), chat (54%), share (20%), ενώ μόλις το 8% κάνει tag σε προϊόντα.

Διαδικτυακές και ψηφιακές καινοτομίες
 

youthtrends_kinito.jpg

Σε διεθνές επίπεδο, το 2016 οι υπηρεσίες click & collect (61%) και οι υπηρεσίες αναγνώρισης προσώπου και εικόνας (33%) είναι μέχρι στιγμής οι πιο δημοφιλείς σε νέους ηλικίας 16-24 ετών. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι το iPhone 6S θεωρήθηκε το πιο υπερεκτιμημένο προϊόν του 2015 -βάσει της διαφήμισης που προηγήθηκε- από το 50% των νέων 16-24 ετών στην Ευρώπη. Το δε 21% αυτής της ηλικιακής ομάδας δείχνει εξαιρετικά εντυπωσιασμένο από τις δυνατότητες των VR (virtual reality) συσκευών και περιμένουν την εφαρμογή τους στα social media ελπίζοντας στη διαδεδομένη χρήση του ιδίως στα κινητά τηλέφωνα. Η VR βιομηχανία αναμένεται να σημειώσει αύξηση στα έσοδά της, μέχρι και 5,2 δις δολάρια έως το 2018. Ο στόχος του νεανικού κοινού διευρύνεται, καθώς η Nintendo έχει ήδη ξεκινήσει προεργασίες για να κάνει την εικονική πραγματικότητα του παιχνιδιού πιο ασφαλή για τα παιδιά και η Samsung με την προσιτή τιμή του Gear VR απευθύνεται σε ένα ευρύτερο καταναλωτικό φάσμα.
 

youthtrends3.jpg

Ωστόσο, από το 2017 θα δούμε την διεύρυνση της εφαρμογή του VR σε περιβάλλον ανεξάρτητο από αυτό του gaming. Για παράδειγμα, η εταιρεία παραγωγής Vrse.works  έχει ήδη δημιουργήσει μια ιδιαίτερη εμπειρία εικονικής πραγματικότητας για τους χρήστες που θέλουν να «ζήσουν» μέσα στο αγαπημένο τους μουσικό βιντεοκλίπ. Η επανάσταση που μπορεί να επιφέρει στη δημιουργία, την αγορά και την κατανάλωση των μουσικών βίντεο, θα δημιουργήσει αναπόφευκτα νέες τάσεις στα social media. Δεν είναι μακριά η εποχή που αντί να ποστάρουμε selfie από τις συναυλίες που παρακολουθούμε, θα έχουμε τη δυνατότητα να μοιραστούμε με τους φίλους μας, μέσω της online εικονικής πραγματικότητας, την εμπειρία της στιγμής. 
 

youthtrends5.jpg

Ταχύτητα και αμεσότητα

Οι νέοι παρουσιάζουν μια φυσική προσδοκία ότι τα πάντα είναι διαθέσιμα τη στιγμή που τα θέλουν. Συγκεκριμένα:

•    Το 70% των νέων 16-24 ετών αυτοχαρακτηρίζονται ως ανυπόμονοι.
•    Σύμφωνα με ευρωπαϊκά στοιχεία, τον Μάϊο του 2016, το 70% έχει χρησιμοποιήσει έστω μία υπηρεσία TV streaming και το 68% έχει χρησιμοποιήσει υπηρεσίες click & collect.
•    Τα emojis σημειώνουν ανοδική πορεία! Tο 72% των νέων 18-25 ετών πιστεύουν ότι είναι ευκολότερο να εκφραστούν συναισθηματικά με τα emojis από τον γραπτό λόγο.
•    Στην αμεσότητα της επικοινωνίας η μόδα των selfie και οι τάσεις που προκύπτουν με hashtags όπως το #sup (σ.σ. ακρωνύμιο για το stand up), η κοινοποίηση της παρουσίας του χρήστη, το ποστάρισμα ακόμη και φωτογραφιών φαγητού και τοπίων, είναι ο τρόπος να μεταφέρουν στιγμιαία οι νέοι τη ζωή τους στα social media, να δείξουν τι τους αρέσει και να νιώσουν αποδοχή από τους φίλους και το ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο δραστηριοποιούνται.

youthtrends2.jpg

Online Ακτιβισμός

Είναι σαφέστατα πιο… ήσυχος και στοχεύει, γεωγραφικά και ανθρωπολογικά, σε μεγαλύτερο εύρος ανθρώπων που μοιράζονται τις ίδιες ανησυχίες.
•    Το 52% μοιράζεται στα social media δημοσιευμένα άρθρα ή/και απόψεις τους για να δείξουν την υποστήριξή τους σε ένα κοινωνικό ζήτημα.
•    Το 74% θεωρεί ότι ο online ακτιβισμός είναι εξίσου σημαντικός με τον παραδοσιακού τύπου και έχει το ίδιο αντίκρισμα, εάν όχι μεγαλύτερο.

youthtrends_activism.jpg

•    Το 65% ηλικίας 18-33 ετών έχει ποστάρει ή/και κοινοποιήσει στον λογαριασμό του στο facebook φωτογραφίες και video από επιζήμιες συμπεριφορές, όπως από παράνομη στάθμευση αυτοκινήτων σε χώρους πρόσβασης ΑμΕΑ. Με την έκταση που έχει πάρει η πολιτική ορθότητα στο πλαίσιο της αναφοράς επιζήμιων συμπεριφορών έχουν δημιουργηθεί εκατοντάδες τέτοιες κλειστές ομάδες και δημόσιες σελίδες στο facebook σε πολλές χώρες, μεταξύ των οποίων και στην Ελλάδα (σ.σ. όπως η ομάδα “Street Panthers” με έδρα τη Θεσσαλονίκη).

Ποστάροντας τη γνώση
 

youthtrends4.jpg

Η διασκέδαση και η γνώση φαίνεται να ταυτίζονται στα social media:

•    Η γνώση είναι σημαντική για το 80% των χρηστών του διαδικτύου 16-24 ετών.
•    Οι επιστημονικού περιεχομένου σελίδες στο facebook έχουν τεράστια απήχηση: Το “I Fucking Love Science” έχει αυτή τη στιγμή πάνω από 24 εκατομμύρια οπαδούς, το National Geographic περισσότερους από 41 εκατομμύρια και η σελίδα της NASA αρέσει σε περισσότερους από 16 εκατομμύρια χρήστες.
•    Αξιοσημείωτη κίνηση σημειώνουν σελίδες διάσημων φιλοσόφων, καλλιτεχνών και επιστημόνων που πλέον δεν είναι εν ζωή, και τις οποίες έχουν προφανέστατα δημιουργήσει άνθρωποι που τους θαυμάζουν, γεγονός που συνάδει με τη  διεθνή τάση των νέων να γεμίζουν τους λογαριασμούς τους στο twitter, το facebook και το instagram με εμπνευσμένα ρητά του Φρόιντ, του Σωκράτη και του Γκάντι.
•    Η μουσική (57%) είναι το κορυφαίο θέμα συζήτησης των νέων και ακολουθούν η επικαιρότητα (50%), η επιστήμη (48%) και η τεχνολογία (43%).

Πηγή: eMarketing Association, Eurostat, VoxBurner, Πανεπιστήμιο Αθηνών