Δ.Βουτυράκου, Π. Σύμεντης (νέοι που επιχειρούν): Φοιτητές συμβουλεύουν μαθητές στην επιλογή των σπουδών τους.

Μας μιλάνε για το Unique Minds που στοχεύει στην γεφύρωση του χάσματος μεταξύ σχολείου και πανεπιστημίου.

Κείμενο: Παναγιώτης Λουκάς

Στο γυμνάσιο, εάν με απατά η μνήμη μου, υπήρχε το μάθημα το Επαγγελματικού Προσανατολισμού ή αλλιώς η χαρά του μαθητή. Το μόνο που μου έχει μείνει είναι ότι σε αυτό το μάθημα απλά δεν κάναμε μάθημα και συμπληρώναμε μετά από χρόνια το μηχανογραφικό αναλόγως το τι θέλαμε να σπουδάσουμε. Ερωτήματα όπως σε ποια σχολή να πάω; Πώς θα είναι τα μαθήματα; Ποιο είναι το αντικείμενο σπουδών, δεν απασχολούσαν κανένα. Σήμερα, για τα παραπάνω ερωτήματα υπάρχουν απαντήσεις. Η Unique Minds αποτελεί τον πρώτο φοιτητικό Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό, ο οποίος γεφυρώνει το χάσμα σχολείου και πανεπιστημίου, με το να: φέρνει μαθητές σε επαφή με φοιτητές, να βοηθάει τους μαθητές στην επιλογή των μελλοντικών σπουδών τους παρέχοντάς τους ενημέρωση για τα αντικείμενα σπουδών κτλ.  Για την Unique Minds μιλήσαμε με την Διάνα Βουτυράκου(Δ) και τον Παύλο Σύμεντη(Π). Διαβάστε τα όσα ενδιαφέροντα είπαν στον Παναγιώτη Λουκά.

Για τον καθένα μας το ερέθισμα που μας οδήγησε στην δημιουργία της Unique Minds ήταν αρκετά διαφορετικό.

Δ: Λόγω της ενασχόλησης μου με την εκπαιδευτική ρομποτική από τα 12 μου, πάντα ήταν ξεκάθαρο στο μυαλό μου ότι θα σπουδάσω στο τμήμα των Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του Πολυτεχνείου. Μπαίνοντας όμως στη σχολή είδα πολλούς συμφοιτητές μου να βρίσκονται εκεί, απλά και μόνο επειδή έγραψαν υψηλά μόρια  και η σχολή έχει μεγάλη φήμη χωρίς όμως να ξέρουν πραγματικά τι θα σπουδάσουν και τι πραγματεύεται η σχολή, γεγονός που με απογοήτευσε πολύ γνωρίζοντας πόσο συνειδητοποιημένη ήμουν εγώ στην επιλογή της σχολής μου. Με αφορμή μία υποτροφία μου για ένα εκπαιδευτικό ταξίδι στην Αμερική, αποφάσισα να διοργανώσω την NTUni dAy, όπου το Πολυτεχνείο άνοιξε για πρώτη φορά τις πόρτες του σε μαθητές, με σκοπό τα παιδιά να καταλάβουν τις διαφορές μεταξύ των σχολών τους και να είναι πιο συνειδητοποιημένα στην επιλογή των σπουδών τους, δράση που αποτέλεσε και εναρκτήριο ερέθισμα στην ίδρυση της Unique Minds.

Π: Αντίθετα εγώ στις πανελλαδικές εξετάσεις δεν είχα ξεκαθαρίσει μέσα μου τι θέλω να σπουδάσω. Εισήχθησα στο τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών στο ΠΑΠΕΙ, αλλά μετά από ενάμιση χρόνο παραμονής μου συνειδητοποίησα ότι δεν με εκφράζει. Παράλληλα ανακάλυψα την κλίση μου για το κομμάτι του Business. Αποφάσισα λοιπόν να ξαναδώσω Πανελλήνιες με σκοπό να εισαχθώ στο Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας της ΑΣΟΕΕ, όπου φοιτώ σήμερα, παρά τη δυνατότητα μου να εισαχθώ σε άλλα τμήματα όπως της Οργάνωσης και Διοίκησης, η επιλογή μου ήταν πολύ στοχευόμενη. Μπαίνοντας λοιπόν στη σχολή συνειδητοποίησα ότι ελάχιστοι συμφοιτητές μου συμμερίζονταν την όρεξη και το ενδιαφέρον που είχα για το τμήμα, γεγονός που με προβλημάτισε ιδιαίτερα. Επίσης συμμετείχα και εγώ στο ίδιο πρόγραμμα με υποτροφία στην Αμερική, όπου μου γεννήθηκε η επιθυμία να δημιουργήσω κάτι που θα βοηθάει τους μαθητές να επιλέξουν τις σπουδές τους συνειδητά. Κινούμενοι λοιπόν σε παράλληλες τροχιές, όσον αφορά το πρόβλημα που βιώναμε από διαφορετικές πλευρές, όταν έμαθα για την πρωτοβουλία της την προσέγγισα και το κοινό όραμα και πάθος μας να κάνουμε τον κόσμο λίγο καλύτερο ήταν αυτό που μας ένωσε και μας ώθησε να δημιουργήσουμε την Unique Minds.

Δ: Το κοινό-στόχος μας είναι :
(α) οι μαθητές: που αποτελούν το άμεσο κοινό στο οποίο και στοχεύουμε. Πιο συγκεκριμένα μέσω των δράσεων μας στοχεύουμε στο να γεφυρώσουμε σχολείο και πανεπιστήμιο με το να παρέχουμε ακαδημαϊκό προσανατολισμό στους μαθητές. Τα οφέλη τους είναι πολλά και σχετίζονται κυρίως με το γεγονός ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει η έννοια του ακαδημαϊκού προσανατολισμού ούτε καν στο λεξικό. Οπότε αυτό που προσφέρουμε είναι τρομερά καινοτόμο. Πιο συγκεκριμένα όμως μέσω του καναλιού μας στο Youtube: “Unique Minds GR” ,o μαθητής μπορεί να παρακολουθήσει 10-λεπτες βίντεο-παρουσιάσεις σχολών από τους φοιτητές των σχολών αυτών. Επιπλέον στις ημερίδες μας UNIque Days ο μαθητής μπορεί να έρθει σε επαφή με όλες τις σχολές ενός ακαδημαϊκού ιδρύματος και να κατανοήσει για παράδειγμα τη διαφορά ενός Ηλεκτρολόγου από έναν Μηχανολόγο Μηχανικό. Ακόμα στο τέλος κάθε ημερίδας ο μαθητής συμμετέχει σε workshops, προσομοιώσεις δηλαδή εργαστηρίων με σκοπό να δει για πρώτη φορά στην πράξη πως θα είναι η ζωή του ως φοιτητής στο τμήμα που θέλει.

(β) οι φοιτητές: για τη διοργάνωση των δράσεων μας δημιουργούνται ομάδες φοιτητών εθελοντών που για να είναι σε θέση να παρουσιάσουν τη σχολή τους σε μαθητές, εξοικειώνονται και οι ίδιοι περισσότερο με αυτές. Παράλληλα καλλιεργούν soft skills  όπως presentation skills ή time managment ώστε να μπορούν να φέρουν επιτυχώς σε πέρας την εκάστοτε δράση

(γ) οι γονείς: οι οποίοι μπορούν να παρακολουθήσουν τις δράσεις μας και να λύσουν βασικές τους απορίες για την ελληνική ακαδημαϊκή πραγματικότητα της χώρας.

uniqueminds2.jpg

 

(Π): Όραμά μας είναι όλα τα παιδιά όταν επιλέγουν αντικείμενο σπουδών να το κάνουν με βάση τα δικά τους θέλω, κλίσεις, ενδιαφέροντα και δεξιότητες και όχι επηρεασμένα από κοινωνικά στερεότυπα τύπου “να γίνουμε όλοι γιατροί κι δικηγόροι” ή πιο επάγγελμα έχει τα πιο πολλά χρήματα και υψηλό prestige και status, νοοτροπίες πολύ διαδεδομένες στη χώρα μας. Στόχος μας είναι στα επόμενα χρόνια να έχουμε παρουσία σε όλα τα μεγάλα πανεπιστήμια της Αθήνας και της περιφέρειας και ιδανικά κάθε μαθητής στην Ελλάδα να έχει έρθει τουλάχιστον μία φορά σε επαφή με τον οργανισμό μας μέσω κάποιας από τις δράσεις μας για να ενημερωθεί για το αντικείμενο σπουδών και τις σχολές που τον ενδιαφέρουν.

uniqueminds3.jpg

 

Δ: Αν και αποτελούμε νεοσύστατη εταιρεία ήδη μέσα σε αυτόν τον ενάμιση χρόνο λειτουργίας παρατηρούμε ήδη αλλαγές στον τρόπο δουλειάς. Αρχικά μέσα από τις δράσεις μας και την εμπειρία που αποκτήσαμε μπορέσαμε να κατανοήσουμε αρτιότερα πως να διαχειρίζεται κανείς ένα τόσο μεγάλο αριθμό εθελοντών, καθώς κάθε δράση μας απαιτεί την αρμονική συνεργασία περίπου 100 εθελοντών. Επιπλέον μπορέσαμε να αναγνωρίσουμε τις απαιτήσεις που έχει η λειτουργία της Unique Minds και να δημιουργήσουμε την ομάδα 7 ατόμων που αυτή τη στιγμή αποτελούν τον βασικό πυρήνα μας. Παράλληλα αποκτήσαμε πολύτιμη εμπειρία στο πως να προσεγγίζουμε χορηγούς, πως να επικοινωνούμε σωστά το όραμα και το σκοπό μας και κυρίως πόσο διαφορετικά επιχειρήματα χρειάζονται όταν απευθύνεσαι σε γονείς, μαθητές, φοιτητές ή επιχειρηματίες καθώς είναι όλοι κοινό-στόχος μας για διαφορετικούς λόγους. Όλη η ομάδα της Unique Minds δουλεύει είτε στα γραφεία μας στο Orange Grove, είτε στα πανεπιστήμια που δραστηριοποιούμαστε, αλλά προς το παρόν όλοι βρίσκονται στην Αθήνα.

uniqueminds4.jpg

 

Π: Η Ελλάδα σαν χώρα είναι ένα αρκετά αφιλόξενο περιβάλλον για τον νέο επιχειρηματία, υψηλές φορολογίες, βραδυκίνητη γραφειοκρατία είναι μόνο μερικά από αυτά τα συστατικά που συνθέτουν αυτό το περιβάλλον. Εμείς συγκεκριμένα, επειδή έχουμε την ταυτότητα Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας, όσον αφορά το νομικό πλαίσιο, ήρθαμε αντιμέτωποι με μια πιο ήπια πλευρά του προβλήματος, βλέπε φορολογία, γραφειοκρατία κλπ. Από το περιβάλλον μας γνωρίζουμε ότι για κερδοσκοπικές εταιρείες τα πράγματα είναι πιο απαιτητικά. Εμείς προσωπικά δεν πτοηθήκαμε σε καμία φάση της πορείας μας, ούτε στην αρχή αυτής, ούτε και κατά τη διάρκεια καθώς το πάθος και η όρεξή μας ήταν αρκετά ισχυρά ώστε να ξεπερνάμε την όποια δυσκολία συναντούσαμε κάθε φορά και το ίδιο θα συμβουλεύαμε και όλους εκείνους που θέλουν να ξεκινήσουν κάτι δικό τους, δηλαδή να κυνηγούν το όνειρο τους και να πηγαίνουν κόντρα σε κάθε δυσκολία. Εξάλλου η πίστη στο όραμα και στην ιδέα είναι αυτό που τελικά θα δώσει το κίνητρο να ιδρύσει κάθε νέος επιχειρηματίας την εταιρεία του.

Δ: Νομίζω η μεγαλύτερη πρόκληση είναι το αν θα πετύχει ή όχι η επιχειρηματική ιδέα και το κυριότερο πως θα διαχειριστούν οι ιδρυτές και τα μέλη της κάθε ένα από αυτά τα αποτελέσματα. Βλέπουμε καθημερινά γύρω μας άτομα που δεν κατάφεραν να διαχειριστούν μια απρόσμενη επιτυχία και η εταιρεία τους άρχισε να αποκλίνει από το αρχικό της όραμα, καθώς θυσιάστηκε για περισσότερο κέρδος. Παράλληλα ζούμε σε μία χώρα όπου μεγαλώνοντας μας καλλιεργήθηκε η άποψη πως η αποτυχία έχει μόνο αρνητική σημασία. Έτσι ελοχεύει ο κίνδυνος στην πρώτη αποτυχία η επιχείρηση να κλείσει και ακόμα χειρότερα τα άτομα που την ξεκίνησαν να μη ρισκάρουν να δοκιμάσουν ξανά στο φόβο μιας επόμενης αποτυχίας.

Π: Στον ενάμισι σχεδόν χρόνο λειτουργίας μας, ίσως το πιο σημαντικό πράγμα που θα κάναμε διαφορετικά θα ήταν η αρχική επιλογή των μελών της ομάδας. Η ομάδα αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες για έναν οργανισμό, ειδικά στα πρώτα στάδια της “ζωής” του. Μετά από πέντε έτη ιδανικά θα θέλαμε να έχουμε παρουσία σε όλα τα μεγάλα ακαδημαϊκά ιδρύματα της Αθήνας, όπως και σε μεγάλες πόλεις της περιφέρειας, όπως η Θεσσαλονίκη, η Πάτρα, η Κρήτη κλπ. για να μπορούμε να παρέχουμε πληροφόρηση για όσο το δυνατόν πιο πολλά και διαφορετικά τμήματα και σχολές μπορούμε.

Δ: Η κρίση θεωρούμε πως δημιούργησε στη γενιά μας 3 διαφορετικές καταστάσεις. Από τη μία φόβο λόγω της αυξανόμενης ανεργίας και της έλλειψης ενημέρωσης που επικρατεί και από την άλλη απάθεια για ένα μεγάλο μέρος των νέων που με αφορμή την κατάσταση (δλδ την οικονομική κρίση), επαναπαύτηκαν και δεν κατέβαλαν οποιαδήποτε προσπάθεια. Η τρίτη κατάσταση όμως που δυστυχώς αφορά και τη μειονότητα είναι αυτοί που επέλεξαν να αντιμετωπίσουν την κρίση ως ευκαιρία. Η Unique Minds δημιουργήθηκε μέσα στην κρίση για να λύσει ένα πρόβλημα που οξυνόταν συνεχώς της έλλειψης ακαδημαϊκής πραγματικότητας. Μέσα στην κρίση μπορεί οι επαγγελματικές ευκαιρίες να είναι λιγότερες όμως τα προβλήματα είναι περισσότερα και άρα οι ευκαιρίες για καινοτόμες λύσεις αυξάνονται. Δεν είναι τυχαίο που στη χώρα μας η νεανική επιχειρηματικότητα γνωρίζει τέτοια άνθιση, αφού η κρίση σε ωθεί να προσπαθήσεις περισσότερο ώστε να βελτιώσεις το ανταγωνιστικό σου πλεονέκτημα ενώ παράλληλα γίνεται επιτακτική η ανάγκη για ριζικές αλλαγές, κάτι που υποβοηθά την επιχειρηματικότητα. Αν έπρεπε λοιπόν να δώσουμε μία συμβουλή σε έναν νέο που βγαίνει στην αγορά εργασίας, αυτή θα ήταν να βρει αυτό που θέλει να κάνει στη ζωή του και να το κυνηγήσει, γιατί λόγω των περιορισμένων ευκαιριών πρέπει ο καθένας να καταφέρει να γίνει όσο καλύτερος γίνεται στον τομέα του ώστε να καταφέρει να ξεχωρίσει. Και αυτό πιστεύουμε και εμείς στη Unique Minds πως ο πραγματικά επιτυχημένος άνθρωπος είναι αυτός που βρήκε αυτό που αγαπάει και το κυνήγησε.

http://uniqueminds.gr