Μας μιλάει για την Agroknow, την εταιρία που εξειδικεύεται στη διαχείριση της αγροτικής και γεωπονικής πληροφορίας.


Ο Νίκος Μανουσέλης μεγάλωσε και σπούδασε στα Χανιά και ως παιδί της επαρχίας του φαινόταν αυτονόητο να φτιάξει «κάτι» που θα παντρεύει την τεχνολογία με την αγροτική παραγωγή. Κατά την διάρκεια του διδακτορικού στο Εργαστήριο Πληροφορικής του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, άρχισε να καταλαβαίνει ότι κάτι πολύ ενδιαφέρον υπάρχει γύρω από τον τρόπο με τον οποίο οργανώνεται κι αποθηκεύεται ψηφιακά όλη αυτή η πληροφορία του γεωπονικού χώρου. Άρχισε από το 2008 να στήνει την Agroknow, την εταιρία που ασχολείται με τη διαχείριση της αγροτικής και γεωπονικής πληροφορίας. Για την Agroknow μιλήσαμε με τον Νίκο Μανουσέλη. Διαβάστε τα όσα ενδιαφέροντα είπε στον Παναγιώτη Λουκά.

Η Agroknow ξεκίνησε το 2008, όπως στις ιστορίες που ακούς για τους startuppers στα γκαράζ. Στο πίσω γραφειάκι του διαμερίσματός μας, ανάμεσα σε CD, βιβλία, και παιχνίδια των μωρών. Το συζητούσαμε καιρό με έναν καλό φίλο, αυτός διάλεξε το όνομα, βρήκε ποιος θα μας φτιάξει το πρώτο λογότυπο, με σύστησε στον κοινό μας φίλο που έμελλε να γίνει ο συνέταιρός μου. Και έτσι ξεκίνησε, στο πίσω γραφειάκι. Τα πρωινά στην κανονική μου δουλειά, και τα βράδια να στήνεται το δικό μας πράγμα. Το ερέθισμα ήταν το διδακτορικό που έκανα στο Εργαστήριο Πληροφορικής του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Εκεί άρχισα να καταλαβαίνω ότι κάτι πολύ ενδιαφέρον υπάρχει γύρω από τον τρόπο με τον οποίο οργανώνεται κι αποθηκεύεται ψηφιακά όλη αυτή η πληροφορία του γεωπονικού χώρου. Έκανα κάποιες πρώτες επισκέψεις συνεργασίας με την αντίστοιχη ομάδα στον Παγκόσμιο Οργανισμό Γεωργίας και Τροφίμων των Ηνωμένων Εθνών. Αντιλήφθηκα ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση είχε αποφασίσει να ενισχύσει αυτόν τον τομέα, την έρευνα γύρω από την πληροφορική για τη γεωργία, για το πώς θα μπορούσαν όλοι να πάρουν γνώση και να βελτιώσουν τις καλλιέργειες και την ποιότητα τους. Έβλεπα πως χώρος για αυτό που έκανα εγώ στο διδακτορικό μου υπήρχε. Ως παιδί της επαρχίας, μου φαινόταν αυτονόητο το να φτιάξουμε μια εταιρεία πληροφορικής που θα παντρεύει την τεχνολογία με την αγροτική παραγωγή. Τότε δε μου περνούσε καν από το μυαλό το ότι θα βρισκόμασταν να καθοδηγούμε και συμβουλεύουμε μερικά από τα πιο σημαντικά projects στον κόσμο. Είχα όρεξη να κάνω πράγματα, και σήκωσα τα μανίκια.

Η Agroknow είναι μια εταιρία που εξειδικεύεται στη διαχείριση της αγροτικής και γεωπονικής πληροφορίας. Ξέρουμε πού θα βρεις ποια πληροφορία, πώς θα τη συνδυάσεις, και με ποια τεχνολογία μπορείς να την αξιοποιήσεις καλύτερα. Είναι κάτι τόσο εξειδικευμένο όσο ακούγεται, για αυτό και είναι τόσο μοναδικό. Η δουλειά μας απευθύνεται σε δύο τύπους φορέων ή ανθρώπων. Είναι αυτοί που έχουν πάρα πολύ πληροφορία και προσπαθούν να την οργανώσουν ή να την κάνουν διαθέσιμη και δεν ξέρουν πρακτικά ή τεχνολογικά το πώς θα το κάνουν, και είναι αυτοί που ψάχνουν να βρουν χρήσιμη πληροφορία και εμείς τους βοηθάμε σε αυτό από τις πηγές που πρέπει και στη μορφή που τους είναι χρήσιμη. Είμαστε δηλαδή κάτι σαν μεσίτες της αγροτικής – γεωπονικής πληροφορίας. Ή διαφορετικά, οι πιο προχωρημένοι και hi-tech ψηφιακοί βιβλιοθηκονόμοι του γεωπονικού χώρου.

Στόχος μας είναι να βοηθάμε τους ανθρώπους και τους φορείς που δουλεύουν πάνω σε μεγάλες προκλήσεις που σχετίζονται με τα τρόφιμα και την αγροτική παραγωγή, ώστε να χρησιμοποιήσουν με τον καλύτερο τρόπο την τεχνολογία και τα δεδομένα για να το πετύχουν. Το όραμά μας είναι να δείχνουμε πάντα ένα δρόμο για το πώς αυτό μπορεί να γίνει με ισορροπημένο και δίκαιο τρόπο. Με σεβασμό στον πλανήτη που είναι το σπίτι μας αλλά και τους ανθρώπους που αγωνίζονται για τα μικρά ή μεγάλα προβλήματα στην περιοχή μας.
 
Εμάς οι πελάτες και συνεργάτες μας είναι σε ολόκληρο τον κόσμο. Επικοινωνούμε μαζί τους κυρίως με ηλεκτρονικά μέσα. Συνεργαζόμαστε με ομάδες από διαφορετικές χώρες με απλούς, πρακτικούς τρόπους. Συντονίζουμε για το ποιος κάνει τι από απόσταση. Και είμαστε πολύ ευέλικτοι στο πώς χρησιμοποιούμε το χώρο του γραφείου, το αν θα δουλέψει κάποιος από το σπίτι ή από απόσταση το επιλέγει αυτός σε συνεργασία με την ομάδα του. Όμως πιστεύω πάρα πολύ στη δύναμη της συνύπαρξης στον ίδιο χώρο. Είναι αυτές οι στιγμές οι μαγικές, που οι άνθρωποι συντονίζονται μεταξύ τους και βγάζουν τις καλύτερες ιδέες και τα πιο σημαντικά αποτελέσματα. Σε εμάς, οι στιγμές που θα βρεθούμε μεταξύ μας, θα μιλήσουμε, θα διαφωνήσουμε, θα προβληματιστούμε, αυτές είναι οι πιο δημιουργικές. Νομίζω οι περισσότεροι επιδιώκουμε το να βρισκόμαστε από κοντά. Είμαστε περισσότερο ομάδα έτσι, βάζουμε τα μυαλά μας να δουλέψουν μαζί.

Agroknow2.jpg


Θα ήταν πιο εύκολα τα πράγματα αν ήμασταν στο εξωτερικό; Η πρώτη μου απάντηση είναι ναι. Αν ήμασταν στη Ολλανδία, δίπλα στο μεγαλύτερο γεωπονικό πανεπιστήμιο της Ευρώπης, θα ήταν πάρα πολύ εύκολα. Εκεί η δουλειά τους είναι με το που τελειώσουν οι φοιτητές τους να τους βοηθήσουν να κάνουν συνεργασίες με μεγάλες επιχειρήσεις, να ξεκινήσουν δικές τους δουλειές. Το περιβάλλον είναι πολύ διαφορετικό και δεν ξεκινάμε από την ίδια αφετηρία με τους ανταγωνιστές μας. Κι ας μην αναφερθώ στα προφανή για τη φορολογία και τη γραφειοκρατική αβεβαιότητα. Αλλά νομίζω είμαστε λίγο ξεχωριστοί ακριβώς για αυτό το λόγο – δεν τα βρήκαμε εύκολα τα πράγματα. Ακριβώς επειδή έχουμε φάει πολύ ζόρισμα, είναι πολύ δύσκολο να βρεθεί κάτι που θα σε γονατίσει. Δηλαδή έχεις μάθει να λειτουργείς μέσα από δύσκολες συνθήκες. Μπορεί να ακούγεται πολύ αισιόδοξο, όμως το πιστεύω ότι έχουμε ψηθεί σε δύσκολες καταστάσεις.

Στο δικό μας τομέα ως σύγχρονες προκλήσεις για τις επιχειρήσεις είναι ότι ο κόσμος αλλάζει. Αυτό που συμβαίνει με το κίνημα των ανοικτών δεδομένων και της πρόσβασης στη δημόσια πληροφορία είναι κάτι εντελώς καινούργιο. Για παράδειγμα, στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική υποχρεώνουν τους δημόσιους φορείς να ανοίξουν την πληροφορία που έχουν. Να βγουν μελέτες από τα συρτάρια, να βγουν στατιστικά στοιχεία, τιμές, τα προφίλ των αγροτών, τι παράγουν.  Δημιουργείται έτσι μια νέα ψηφιακή οικονομία που θα χτιστεί γύρω από αυτά τα δεδομένα.
Εκεί πάνω θα χρειαστεί να δούμε τι εφαρμογές μπορούν να φτιαχτούν για να βοηθήσουν τον αγρότη, τον γεωπόνο, τον καταναλωτή. Σκέφτομαι Booking.com, το Air BnB. Τι αντίστοιχο θα φτιάχναμε για τον αγροτικό τομέα; Για την ασφάλεια των τροφίμων; Για τις ιχθυοκαλλιέργειες; Για τα αμπέλια;
Επίσης, σιγά-σιγά τα smartphones θα εκλείψουν και η πρόσβαση στο Internet θα γίνεται από τα ρούχα μας, τα γυαλιά μας, το ρολόι μας. Όλη αυτή η διαθέσιμη η πληροφορία πώς θα συνδυαστεί και διασυνδεθεί μεταξύ της; Πώς θα μπορώ να τι δω και από που; Με ποια τεχνολογία και με τι εφαρμογές; Και πώς οι επιχειρήσεις μας θα επιβιώσουν και πετύχουν σε έναν κόσμο που αλλάζει τόσο γρήγορα;
 
Δε θα άλλαζα κάτι εάν μπορούσαν να γυρίσω πίσω στον χρόνο. Κάθε βήμα, κάθε λάθος, είχε την ουσία του και τη σημασία του. Και συνεχίζω να μαθαίνω από τα λάθη που κάνω. Fail faster, fail better. Σε πέντε χρόνια θα ήθελα να συνεχίσω να λειτουργώ έτσι. Να πατάω στα πόδια μου, να μαθαίνω από τα λάθη μου, να κοιτάω στον ουρανό.

Τη συμβουλή που μπορώ να δώσω σε κάποιον που βγαίνει τώρα στην αγορά εργασίας είναι αυτή  που μου είχε δώσει ένας καθηγητής στο Πολυτεχνείο την ώρα που με έκοβε σε μια επαναληπτική εξέταση του τελευταίου μαθήματος που χρωστούσα για πτυχίο. «Να συνεχίσεις να χαμογελάς όπως κάνεις τώρα. Να προσπαθείς σκληρά, να επιμείνεις, και να χαμογελάς. Και θα τα καταφέρεις
 
www.agroknow.com

Agroknow3.jpg