Κωνσταντίνα Μπεθάνη (νέοι που επιχειρούν): Όποιος επιβιώσει από την πίστα της κρίσης, θα προχωρήσει στο επόμενο level!

Μας μιλάνε για τα μεγάλα τους project, τα videogames και τη δαιμονοποίηση των τελευταίων...

Κείμενο: Παναγιώτης Λουκάς

Η Tenebra Studios ιδρύθηκε το 2006 από τους Θανάση Γεωργούλη και Κωνσταντίνα Μπεθάνη, δύο φίλοι που έβλεπαν την ποσότητα των games να αυξάνεται αλλά την ποιότητά τους σε μια μόνιμη πτωτική πορεία. Σκεπτόμενοι «αν το χα φτιάξει εγώ αυτό το παιχνίδι τι θα ήθελα να είχα κάνει διαφορετικά», ίδρυσαν την Tenebra Studios στην αρχή για την δημιουργία ιστοσελίδων καθώς και στο Localization για videogames, ταινίες και σειρές, για να επεκταθούν στην συνέχεια στην ανάπτυξη videogames. Για το 2016 ετοιμάζουν 2 μεγάλα projects τα όποια μας μιλάει για αυτά και για τα γενικότερα σχέδια τους η Κωνσταντίνα Μπεθάνη. Διαβάστε τα όσα ενδιαφέροντα είπε στον Παναγιώτη Λουκά.

konstantina_thanos.jpg

Η Tenebra Studios ιδρύθηκε το 2006, όταν δύο νέοι άνθρωποι αποφάσισαν να υλοποιήσουν ένα κοινό όραμα. Αρχικά ασχοληθήκαμε με την δημιουργία applications για κινητά μιας και το AppStore της Apple ήταν τότε ακόμη πολύ πρόσφατο και υπήρχε η πιθανότητα να ξεχωρίσει κάποιος μέσα από τις εκατοντάδες εφαρμογές που κυκλοφορούσαν καθημερινά. Επεκταθήκαμε στην δημιουργία ιστοσελίδων καθώς και στο Localization για videogames, ταινίες και σειρές. Πάντα όμως στο πίσω μέρος του μυαλού μας υπήρχε ο αρχικός στόχος της εταιρίας, η ανάπτυξη videogames. Δεν ήταν εύκολη υπόθεση και ακόμη δεν είναι μιας και στην Ελλάδα δεν υπάρχει καμία βοήθεια από το κράτος και ακόμη τα videogames είναι - τρόπον τινά - δαιμονοποιημένα από γονείς και ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας. Πλέον σαν εταιρία έχουμε καταφέρει να ρίξουμε το μεγαλύτερο βάρος στην ανάπτυξη videogames. Παράλληλα, εκτός των προαναφερθέντων, αναλαμβάνουμε contractual work για διαφημιστικές καμπάνιες και διαφημιστικά videos.

Απευθυνόμαστε σε όσους αισθάνονται ακόμη παιδιά, ασχέτως ηλικίας και κυρίως ασχέτως πλατφόρμας προτίμησης. Το πρώτο μεγάλο μας game και ένα από τα μεγαλύτερα Ελληνικά indies, το Dungeons’n’Disco, θα κυκλοφορήσει αρχικά για Windows αλλά υπάρχουν σχέδια για να κυκλοφορήσει επίσης σε Mac, Linux, σε κονσόλες (PS4 και Xbox One) καθώς και σε VR, κυρίως για το Google cardboard. Ως προς τις υπόλοιπες υπηρεσίες που παρέχει η Tenebra Studios, συνεργαζόμαστε ως επί το πλείστον με το εξωτερικό για contractual work προσφέροντας εγκυρότητα και αξιοπιστία. Η εταιρία μας διακρίνεται για τον επαγγελματισμό, τις ανταγωνιστικές τιμές και την αγαστή συνεργασία με τους ανθρώπους που μας εμπιστεύονται. Αυτήν την περίοδο συνεργαζόμαστε με την SpamExperts για την μετάφραση του μεγαλύτερου προγράμματος Antispam στα Ελληνικά αλλά και με το Facebook για το Localization όλων των stickers και emojis του. Έχουμε παράλληλα συνεργασία ετών με την Sony ειδικά στο localization των games της για PS3/PS4. Τέλος, προσφέρουμε υπηρεσίες beta testing καθώς και Quality Assurance μιας και είμαστε Game Developers και γνωρίζουμε αυτήν την διαδικασία εκ των έσω.

Tenebra%20Studios1%20.jpg

Στόχος μας είναι να καθιερωθούμε στην Ελλάδα αλλά και παγκοσμίως ως ένα δυνατό indie games development studio, από το οποίο οι παίχτες θα αναμένουν να ζήσουν έντονες εμπειρίες και να μεταφερθούν σε νέους φανταστικούς κόσμους. Θέλουμε να δείξουμε ότι ακόμα και μια χώρα βυθισμένη στην κρίση όπως η Ελλάδα μπορεί να παράγει ποιοτικό και πρωτοποριακό άυλο προϊόν, όπως τα videogames, απευθυνόμενο στο παγκόσμιο κοινό. Παρόλο που στην gaming βιομηχανία οι Έλληνες βρισκόμαστε στην κατάταξη των καταναλωτών, πλέον μια ελληνική εταιρία έχει και την εμπειρία αλλά κυρίως το όραμα για να σταθεί ισάξια δίπλα στους διεθνείς ανταγωνιστές της.

Ο τρόπος δουλειάς στον τομέα μας ήταν πάντοτε διαφορετικός σε σχέση με άλλες εταιρίες. Επειδή ακριβώς πρόκειται για άυλα προϊόντα και υπηρεσίες τα οποία διαμοιράζονται μέσω του διαδικτύου η δουλειά μας εν πολλοίς γίνεται μέσω αυτού, χωρίς να είναι απαραίτητη η παρουσία όλης της δημιουργικής ομάδας επί καθημερινής βάσεως στο γραφείο μας στο Περιστέρι. Είναι αγχωτικοί οι ρυθμοί της δουλειάς μας καθώς  είμαστε σε μόνιμη επαφή με τους πελάτες, ενώ εξελισσόμαστε διαρκώς ώστε να μην μένουμε πίσω σε σχέση με τον διεθνή ανταγωνισμό. Είμαστε συνολικά 8 άτομα στην Tenebra Studios, όπως μπορείτε να δείτε και στο επίσημο site μας. Ο συντονισμός γίνεται χάρις στην ασύμμετρη επικοινωνία που προσφέρουν πλέον οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης αλλά και μέσω ειδικών πλατφορμών για collaboration.

Tenebra%20Studios3%20.jpg

Δεν υπάρχει καμία βοήθεια από πλευράς πολιτείας, όπως και καμία οικονομική ανακούφιση ως προς θέματα ασφάλισης ή φορολογίας. Επίσης, δεν παρέχεται καμία διευκόλυνση για χορηγίες και ανεύρεση κονδυλίων. Το παράδοξο είναι ότι οι δυνατότητες της βιομηχανίας του gaming είναι τεράστιες και θα μπορούσε να αποτελέσει μια διέξοδο από την οικονομική δεινότητα, πόσο μάλλον δε όταν μιλάμε για μια βιομηχανία η οποία τα τελευταία 5 χρόνια έχει ξεπεράσει σε τζίρο αυτήν του κινηματογράφου και της μουσικής σε παγκόσμιο επίπεδο. Η γραφειοκρατία το 2006 ήταν αποτρεπτική και το κυριότερο πρόβλημα ήταν ότι οι περισσότεροι εμπλεκόμενοι δεν γνώριζαν τίποτα για τη σύσταση εταιρίας διαδραστικού λογισμικού στην Ελλάδα. Παρόλα αυτά υπερκεράσαμε τα εμπόδια με υπομονή και προσήλωση στο στόχο μας. Ότι έχουμε καταφέρει πραγματικά αποτελεί αποκλειστικά δική μας προσπάθεια και επιτυχία.

TenebraStudios4.jpg

Η μεγαλύτερη πρόκληση για μια επιχείρηση σε έναν κόσμο που αλλάζει κάθε δευτερόλεπτο που περνά είναι το να είσαι επίκαιρος και ενημερωμένος για τις εξελίξεις σε μόνιμη βάση, ειδικά στο δικό μας τομέα. Εξίσου σημαντικό είναι να μπορείς να ηγείσαι. Δεν υπάρχει παρθενογένεση και μας έχει τύχει ουκ ολίγες φορές κάτι το οποίο θεωρούσαμε ότι είναι πρωτοπόρο να το έχουν προλάβει άλλες εταιρίες ή ομάδες του εξωτερικού ή να είμαστε σε ένα μόνιμο αγώνα δρόμου για να προλάβουμε να κατοχυρώσουμε κάτι.

Θεωρούμε ότι τα λάθη και οι δυσκολίες μόνο να σε βελτιώσουν μπορούν. Σίγουρα υπήρξαν καταστάσεις τις οποίες θα μπορούσαμε να έχουμε αποφύγει ή να έχουμε τερματίσει νωρίτερα για να γλιτώναμε το χάσιμο χρόνου και κόπου, όπως συνεργασίες ατελέσφορες, κακοπληρωτές και πολλά άλλα. Παράλληλα, όπως κάθε χώρος, έτσι και αυτός του gaming στην Ελλάδα εμπεριέχει υστερόβουλους ανθρώπους, οπότε όσο περνούν τα χρόνια αναπόφευκτα γίνεται αξιολόγηση των εποικοδομητικών και ουσιαστικών επαφών. Παρά την κρίση έχουμε σταθερές και αναγνωρισμένες συνεργασίες και ειδικά φέτος  ετοιμαζόμαστε να βγάλουμε 2 νέα πρωτοπόρα προϊόντα στην παγκόσμια αγορά με το λανσάρισμα του 'Dungeons’n’Disco' (ένα ΑΑΑ τίτλο επιπέδου εξωτερικού) και τη 'Δούκισσα της Πλακεντίας' (το πρώτο Ελληνικό VR Horror game). Θα ακούσετε πολλά στο μέλλον από εμάς και ελπίζουμε να συνεχίσουμε να παρέχουμε πρωτότυπα και ενδιαφέροντα προϊόντα. Παράλληλα, στοχεύουμε στην ενίσχυση της ήδη υπάρχουσας συνεργασίας μας με μεγάλο εκπαιδευτικό όμιλο σε πολλαπλά επίπεδα.

Σίγουρα η κρίση δημιουργεί ευκαιρίες. Λειτουργεί μάλιστα και καταλυτικά, καθώς η μεγάλη πίεση χρονική, οικονομική και κάθε άλλης φύσεως αναδεικνύει τον πραγματικό εαυτό όλων. Στην Tenebra Studios λέμε ότι όποιος επιβιώσει από την πίστα της κρίσης, θα προχωρήσει στο επόμενο level! Παράλληλα, αν κατέδειξε κάτι η κατάσταση στη χώρα μας είναι ότι μόνο η ισχύς εν τη ενώσει μπορεί να μας οδηγήσει μπροστά κι ότι πρέπει να εγκαταλειφθούν οι μικρονοϊκες νοοτροπίες της ανέλιξης άνευ καταρτίσεως και αξίας. Ο νέος που βγαίνει τώρα στην αγορά εργασίας πρέπει να επιλέγει προσεχτικά τα βήματα και τους συνεργάτες του. Είναι βασικό να είναι συνεπής και αξιόπιστος επαγγελματίας, αλλιώς δεν θα έχει διάρκεια. Η διαφήμιση με διάφορα μέσα καθίσταται φυσικά αναγκαία. Τέλος, η συμβουλή μας για τους νέους επαγγελματίες είναι να κυνηγούν τα όνειρά τους, με όπλα την υπομονή και τη θέληση να κατακτούν και να θέτουν υψηλότερους στόχους. Κι όταν θέλουν να ξεφύγουν από τη σκληρή πραγματικότητα...να μπαίνουν στον κόσμο των  games της Tenebra Studios!

http://tenebrastudios.com